Wanneer je een Learning and Development professional bent, heb je vast wel eens ervaren dat niet iedereen even geëngageerd of geïnvesteerd is. Ondanks je inspanningen haalt niet iedereen het beste uit zijn leermogelijkheden.
In ons werk zien we een soortgelijk fenomeen. In elke groep lerende zijn er drie subgroepen.
Drie soorten deelnemers aan opleidingen
Lifelong Learners omarmen enthousiast de kans om te leren en te groeien, en maken optimaal gebruik van de gelegenheid. Ze zijn coachbaar, nieuwsgierig, en niet bang om fouten te maken. Als gevolg blinken ze uit en ervaren ze voordelen in hun leven.
Voorzichtige sceptici lopen niet gemakkelijk warm en hebben tijd nodig om te beslissen of het hun investering waard is. Deze groep kan aan boord springen en de meest loyale en hardst werkende groep worden als zij met respect en geduld worden behandeld. Of ze kunnen hun hakken in het zand zetten en weigeren mee te doen als ze worden opgejaagd of onder druk worden gezet.
Saboteurs kunnen een groep of één individu zijn, maar ze zijn er bijna altijd. Deze mensen proberen actief het proces te saboteren, meestal omdat ze zich erdoor bedreigd voelen. Als het opleidings-proces verloopt zoals het hoort, met steun van de hoogste leiding, worden deze mensen meestal ontslagen of kiezen zij ervoor te vertrekken omdat zij zien dat de verandering plaatsvindt in een richting die zij niet willen. Af en toe ervaren ze een transformatie. Het ergste wat kan gebeuren is dat zij niet ter verantwoording worden geroepen en dat de organisatie de moed mist om de daad bij het woord te voegen.
Wij zien dit fenomeen in allerlei omgevingen en zien dit als een uitdaging. Hoe kunnen wij de niet-betrokkenen erbij betrekken, sabotage omzetten in participatie, en mensen ervan overtuigen hun eigen potentieel voor positieve verandering te omarmen? Wanneer jij onze passie deelt, heb je je waarschijnlijk ook gerealiseerd dat er een grens is aan wat een trainer, coach, leraar of consultant kan doen. Dat komt omdat veel afhangt van de omgeving en de leerling; wat zij inbrengen in de situatie.
Hoe leren, groeien en veranderen mensen?
Vanuit ons vakgebied zijn wij geïnteresseerd in het gedrag rondom menselijke veranderingen en zijn wij nieuwsgierig waarom mensen doen wat ze doen, en hoe we die kennis kunnen gebruiken om de positieve impact te vergroten. In onze zoektocht naar het geheim vroegen we ons af waarom sommige mensen lijken op te stijgen wanneer ze de kans krijgen om te leren en te groeien, terwijl anderen blijven steken? We gingen op zoek naar aanwijzingen tijdens trainingsprogramma's.
Meteen ontdekten we verschillende dingen die er niet toe deden, waaronder intelligentie of inspanning. Iedereen in onze programma's is slim en ze zijn allemaal op de een of andere manier gemotiveerd. De meesten spannen zich in. Maar slechts enkelen doen het goed. De anderen lopen voortdurend tegen barrières aan, of zetten muren op. Waarom?
Toen we het antwoord ontdekten, verbaasde het ons niet.
De kracht van mindset in de groep
Wij ontdekten dat het verschil tussen leidinggevenden die vliegen en leidinggevenden die op de grond blijven de mindset is. Het gaat erom hoe zij zichzelf en anderen zien. We begonnen de mindset te observeren in hoe ze het leren benaderden, hoe ze met fouten omgingen en hoe ze onderweg op elkaar reageerden. Toen we de mindset in kaart begonnen te brengen, ontdekten we dat die bijna exact overeenkwam met wat we onderwezen als de fundamentele compassie-skills. Met andere woorden, een compassie-mindset is de basis voor het leren en beoefenen van compassie.
Vanuit een compassie-mindset zie je jezelf en anderen als waardevol, bekwaam en verantwoordelijk. Dit leidt tot gedragingen als zelfbewustzijn, openstaan voor nieuwe ideeën, leren van fouten, verantwoordelijkheid, samenwerking en nieuwsgierigheid.
Het mooie van mindset is dat het veranderbaar is. Een mindset is een keuze, een houding, een manier van denken die gedrag kan veranderen en door gedrag kan worden versterkt. Carol Dweck is de onderzoekster die het begrip mindset beroemd maakte door aan te tonen hoe succes op school, werk, sport, kunst en bijna elk ander gebied van menselijke inspanning drastisch kan worden beïnvloed door hoe we denken over onze talenten en capaciteiten. Mensen met een vaste mindset - mensen die geloven dat capaciteiten vastliggen - hebben minder kans op succes dan mensen met een groei mindset - mensen die geloven dat capaciteiten kunnen worden ontwikkeld.
Commitment met compassie en leren
Een compassie-mindset is een absolute groeimindset, en specifiek voor het toepassen van commitment met compassie (Compassionate Accountability®), wat ten grondslag ligt aan een leven lang leren. Hieronder delen we drie kenmerken voor Lifelong Learners die voortvloeien uit de compassie-mindset (Compassionate Mindset®) en vanuit commitment met compassie worden omarmt.
1. Persoonlijk worden zonder het persoonlijk te maken: Je kunt niet leren zonder je kwetsbaar en open op te stellen. Tegelijkertijd kun je het proces niet personaliseren. Het is belangrijk dat je jouw gevoel van waarde en eigenwaarde behouden, zelfs wanneer je het moeilijk hebt of onzeker bent. Je moet dapper genoeg zijn om jezelf bloot te stellen aan het onbekende om te onderzoeken wat mogelijk is.
2. Schrap je oordeel in plaats van je nieuwsgierigheid: Wanneer we nieuwe dingen tegenkomen die ons uitdagen, is het makkelijk om conclusies te trekken en te oordelen over wat nieuw of anders is. Mensen die ervoor openstaan te leren zetten hun ego opzij en vervangen hun oordeel door nieuwsgierigheid, door eerst te proberen het te begrijpen en zoveel mogelijk te leren voordat ze conclusies trekken. Ze zijn nederig genoeg om te erkennen dat ze niet alles weten.
3. Neem 100% verantwoordelijkheid voor gedachten, gevoelens en gedrag: Nieuwe dingen leren is moeilijk, en vereist inspanning. De enige manier om te slagen is door 100% verantwoordelijkheid te nemen voor het proces. In plaats van met de vinger te wijzen of excuses te maken, vraagt ontwikkelen dat we de moed opbrengen om verantwoordelijkheid te nemen voor onze eigen reis. Dit betekent niet dat we geen hulp vragen of niet op anderen vertrouwen; dat hoort bij eigenaarschap.
Mindset vóór inhoud
Wanneer je een volgende keer moeite hebt om je leerlingen, trainees, of medewerkers te boeien, denk er dan aan dat de mentaliteit het probleem kan zijn. Eerst de mindset aanpakken kan een effectievere manier zijn om ervoor te zorgen dat de inhoud beter wordt opgenomen en toegepast.
Bij onze trainingsprogramma’s starten we met het uitleggen van de drie compassie-skills. We vragen de deelnemers om tijdens de training specifieke gedragingen te bedenken die aangeven of hun compassie-schakelaars aan of uit staan. Dit creëert bewustzijn en vergroot de betrokkenheid. Het geeft ons ook een referentiekader en verantwoordelijkheid gedurende het gehele proces.
Sinds we mindset boven inhoud stellen, ervaren we een grotere betrokkenheid, meer verantwoordelijkheid en betere resultaten.
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/the-power-of-mindset-in-learning-and-development/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat