Verantwoording en verantwoordelijkheid kennen we als grote, zware woorden. Vooral binnen leiderschap. In ons werk met leidinggevenden, die werken aan compassie-volle werkculturen, passeren deze woorden vaak de revue. We hebben ontdekt dat er een misverstand bestaat over het verschil tussen verantwoording en verantwoordelijkheid. Ze betekenen verschillende dingen, en als leidinggevenden ze door elkaar halen, kan dat leiden tot frustratie, vertrouwensproblemen, prestatieproblemen, en mogelijk burn-out.
Een leidinggevende legt verantwoording af AAN de organisatie, VOOR eigen gedrag,
DOOR anderen te helpen resultaten te leveren.
We leggen verantwoording af AAN anderen
Verantwoordelijk zijn betekent letterlijk: "Ik moet aan iemand anders verantwoording afleggen over zaken, zoals cijfers, afspraken, eindresultaten etc.". Vaak omvat dit de belangrijkste prestatie-indicatoren. Ben je de CFO, dan leg je verantwoording af over de financiële prestaties van de organisatie. Leid je de kwaliteitscontrole, dan ben je verantwoordelijk voor de kwaliteitsmetriek van de organisatie. Ben je de manager van de klantenservice, dan leg je verantwoording af aan de rest van de organisatie voor de klanttevredenheidscijfers.
We zijn verantwoordelijk voor ons eigen gedrag (niet meer, niet minder)
Het enige waar we verantwoordelijk voor zijn, is ons eigen gedrag. Dat komt omdat wij alleen ons eigen gedrag kunnen controleren en niet dat van anderen. Natuurlijk proberen wij het gedrag van anderen te beïnvloeden, maar wij kunnen het niet controleren. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het gedrag van anderen.
We lichten dit graag nader toe. Hoewel leidinggevenden verantwoording verschuldigd zijn aan anderen, zijn zij meestal niet degenen die de resultaten creëren.
Als CFO ben ik verantwoording verschuldigd over de financiële prestaties van de organisatie, maar ik ben niet degene die dagelijks beslissingen neemt over uitgaven, die loonsverhogingen geeft, of die leads genereert voor nieuwe business. Al deze gedragingen dragen bij aan de resultaten waarvoor ik verantwoordelijk ben, maar het zijn niet mijn gedragingen.
Als Hoofd Kwaliteitscontrole leg ik verantwoording af aan de organisatie over onze kwaliteitsmaatstaven. Maar ik kan niet controleren, en ik ben niet verantwoordelijk voor keuzes die een klantenservicemedewerkers maken bij een verontruste klant.
De gevolgen van het verwarren van verantwoording en verantwoordelijkheid
Wanneer we deze twee door elkaar halen, raken we gemakkelijk gefrustreerd en overweldigd. Heb je een leidinggevende ooit horen zeggen: "De verantwoordelijkheid ligt bij mij?" Wat betekent dit? Veel leidinggevenden denken dat het betekent: "Uiteindelijk ben ik er verantwoordelijk voor dat dingen gedaan worden". Dit is precies het tegenovergestelde van wat de uitdrukking werkelijk betekent. De ware betekenis van deze zin is, "Geef je verantwoordelijkheden niet uit handen." Als leidinggevende betekent dit verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag, en anderen hetzelfde laten doen. Wanneer je probeert het gedrag van een van je medewerkers over te nemen of te controleren, heb je de grens overschreden en hen in staat gesteld de verantwoordelijkheid op jou af te schuiven. Dat komt omdat zij verantwoording aan jou moeten afleggen, voor hun gedrag.
Wij begrijpen volkomen waarom een leidinggevende in de verleiding kan komen het gedrag van anderen over te nemen. Er is veel prestatiedruk. Onze organisaties, collega's en directies vragen om resultaten. Ze willen de cijfers in de goede richting zien gaan. Onder druk is het gemakkelijk voor een leidinggevende om te proberen de verantwoordelijkheid voor het gedrag van anderen over te nemen in een poging aan de verwachtingen te voldoen. Maar dat is geen leiderschap. Soms als leidinggevenden gefrustreerd raken omdat mensen hun werk niet doen, of proberen hun mensen te micromanagen, willen wij ze bij de schouders pakken en zeggen: "Doe je werk. Wees een leider/een voorbeeld."
Wat het betekent om mensen verantwoordelijk te houden
Iemand verantwoordelijk houden betekent het handhaven van een contract tussen mensen en gaat ongeveer als volgt:
Als jouw leidinggevende ben ik verantwoording verschuldigd aan de organisatie voor het resultaat van jouw prestaties. We hebben de volgende afspraken gemaakt die bijdragen aan onze doelen en resultaten. Jij bent mij en jouw team verantwoording verschuldigd voor deze afspraken. Het is niet mijn taak om jouw werk te doen, wel om je te helpen de afspraken consistent en effectief uit te kunnen voeren.
Verantwoording afleggen aan anderen over resultaten van een ander, vereist begrip van rollen, grenzen en verantwoordelijkheden.
Het idee van iemand verantwoordelijk houden impliceert dat die ander verantwoordelijk is voor zijn gedrag, en dat ik genoeg om het resultaat geef of er genoeg mee verbonden ben om ervoor te zorgen dat deze wordt uitgevoerd.
Hoe leidinggevenden mensen verantwoordelijk houden
Een leidinggevende is niet verantwoordelijk voor het gedrag van werknemers. En is uiteindelijk wel verantwoordelijk voor de resultaten van de organisatie. Hier is een lijst met specifiek leiderschaps-gedrag, zaken waarover leidinggevenden controle hebben, en die zij zelf dienen uit te voeren.
Wanneer leidinggevenden zichzelf verantwoordelijk houden
Jezelf verantwoordelijk houden betekent in de spiegel kijken en je afvragen: "AAN wie ben ik verantwoordelijk? En waar ben ik verantwoordelijk VOOR?"
Hier zijn enkele voorbeelden van gedragingen van leidinggevenden die een grens overschrijden:
Je hebt waarschijnlijk de gevolgen al eens ervaren wanneer leidinggevenden verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid verwarren. De resultaten zijn een verlaagd moreel, taakverwarring, slechte uitvoering en uiteindelijk een leidinggevende die moe, gestrest, ontevreden en ineffectief is.
Verbetering door Commitment met Compassie®
Wanneer leidinggevenden de rollen duidelijk houden, kunnen zij genieten van meer tevredenheid, meer energie en positieve impact. Een van de grootste internationale autoverhuurbedrijven benaderde ons om hen te helpen een meer compassiegerichte cultuur op te bouwen onder hun callcenter managers en vertegenwoordigers van de klantenservice. Met behulp van onze commitment met compassie diagnostiek ontdekten we dat veel van hun managers verantwoording en verantwoordelijkheid verwarden door zich bezig te houden met gedragingen uit bovenstaande lijst. Wij hielpen hen het verschil te herkennen en gaven training over hoe ze Commitment met Compassie konden toepassen in hun dagelijkse interacties. De resultaten waren verbluffend: meer positieve interacties en het consequenter halen van prestatiedoelen. Bovendien voelden de managers zich zekerder in hun rol als leidinggevende.
Een leidinggevende legt verantwoording af AAN de organisatie, VOOR eigen gedrag, DOOR anderen te helpen resultaten te boeken.
Wil je meer weten over wat Commitment met Compassie voor jou en jullie organisatie kan betekenen, neem dan gerust contact met ons op via: monique@bsmartcommunication.nl of bel met: 06-29571275.
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/the-difference-between-accountability-and-responsibility/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat