Het probleem
Sommige mensen worden vanuit stress overdreven kritisch over het werk en de resultaten van anderen. Ze hebben een obsessie voor tijd, netheid, orde, en eerlijkheid en raken gefrustreerd terwijl ze alles en iedereen proberen te controleren. Anderen zijn hierdoor niet graag bij hen in de buurt. Terwijl deze mensen zelf vaak niet inzien dat zij juist degene zijn die anderen wegjagen. Ze realiseren misschien wel naleving van hun bange, onzekere werknemers en collega's, betrokkenheid creëren ze NIET.
Het achterliggende verhaal
Over controlerende mensen hebben behoefte aan positieve erkenning voor hun harde, productieve werk en hun kostbare tijd. Wanneer zij deze erkenning niet positief krijgen, proberen ze deze op een negatieve manier alsnog te realiseren, en wel door kritiek te leveren op het werk en de tijdsstructuur van anderen. Wat zij zich niet realiseren is dat mensen over het algemeen niet dom en lui zijn. Het echte probleem is dat niemand een ander kan controleren, of de gebeurtenissen om hen heen. Hoe meer je het probeert, hoe gefrustreerder je raakt.
Wanneer jij jouw gedrag hierin herkent
De sleutel voor jou is om te accepteren dat je geen controle hebt over iets anders dan je eigen gedrag, houding en gedachten. Concentreer je op het goed uitvoeren van je werk, het delen van je ideeën als je daar toestemming voor hebt, en het steunen van anderen. Wees een klankbord, geen oplossingenbord. Zorg ervoor dat je regelmatig vrije tijd neemt, zodat je niet het slachtoffer wordt van het geloof dat jouw klok, jouw takenlijst en het strategieplan jouw leven bepalen.
Wist je dat mensen die kritisch en aanvallend zijn ten opzichte van anderen een hoger risico op hartproblemen hebben? Onderzoek toont aan dat mensen met een hoger niveau van geuite vijandigheid een grotere kans hebben op een beroerte of hartaanval.
Tips voor communicatie
· Vraag regelmatig naar hun ideeën en analyses. Wees proactief, wacht niet tot ze in het diepe duiken.
· Vraag toestemming voor hun tijd, en plan het wanneer mogelijk. Dring nooit binnen en eis niet dat ze alles laten vallen voor jouw
noodgeval.
· Bevestig hun harde werk, geef specifiek aan wat ze hebben bereikt en hoe het de efficiëntie, productiviteit of voortgang van een
doel heeft verbeterd.
· Geef ze alle informatie die ze nodig hebben om hun werk te doen. Hou geen informatie achter, dit wordt ervaren als een belediging
voor hun intelligentie en ontneemt het vermogen te plannen.
· Blijf bij de feiten. Vermijd koetjes en kalfjes met veel emotie.
· Breng hen indien mogelijk vooraf op de hoogte van een wijziging in de plannen. Ze houden niet van verrassingen.
Dit artikel is deel één in een serie over hoe te communiceren met mensen die stress ervaren. Je mag deze artikelen zien als 'zes tips' om gezond te blijven op het moment dat anderen zich vreemd gedragen. Lees alle zes artikelen om te ontdekken waarom mensen doen zoals ze doen, en hoe je door de juiste communicatie een positief verschil kunt maken.
In mijn volgende blog: Hoe te communiceren met mensen die op kruistocht gaan en hun overtuiging opleggen.
#Zelfbewustersamenwerken #PCMworks #CompassionateAccountability #PostiveConflict #DramaResilience
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/communicate-controlling-people/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat