Wanneer jij empowerment, eigenaarschap, authenticiteit en transparantie ondersteunt, dan is het tijd om te stoppen met het in stand houden van de mythe dat andere mensen of dingen onze gevoelens kunnen beïnvloeden. Volledige verantwoordelijkheid nemen begint met:
1) Het onderscheiden van affect en emotie.
2) Het herkennen van manieren waarop we anderen de schuld geven van onze gevoelens.
3) Het vermijden van op mythen gebaseerde emotionele etiketten.
4) Het implementeren van vijf stappen voor emotionele verantwoordelijkheid.
Stel je voor dat je in de drive-through van je plaatselijke koffieshop staat op weg naar je werk. De rij is lang en het gaat erg traag vandaag. Over een paar minuten heb je een vergadering, en je bent bezig met een belangrijke presentatie voor je team. Je hoort een oudere persoon voor je een heleboel vragen stellen over het menu en probeert het verschil te weten te komen tussen een ijskoffie en een koude koffie. Het duurt een hele tijd voor ze een beslissing heeft genomen. Hoe voel je je?
Stel je voor dat je in diezelfde drive-through staat, dit keer ben je op weg naar een kampeertrip met je dochter. Zij is bij je en je kletst over de lol die jullie hebben als je bij het meer aankomt. Je hebt geen tijdschema, het hele weekend voor de boeg, en je bent met een van je favoriete mensen. Je hoort een persoon voor je een heleboel vragen stellen over het menu, proberen uit te vinden het verschil tussen een ijskoffie en een koud brouwsel, Het duurt een hele tijd voordat ze een beslissing heeft genomen. Hoe voel je je?
Denk na over je emoties in beide scenario's, en beantwoord deze vraag;
· Waar komen je emoties vandaan?
· Waarom heb je die emotie?
· Wie is er verantwoordelijk voor hoe je je op dat moment voelt?
Affect versus emotie
Om deze vraag nauwkeurig te kunnen beantwoorden, is het belangrijk dat we eerst onderscheid maken tussen affect en emotie.
Affecten zijn de krachten die aan onze ervaringen voorafgaan, voortbrengen en informeren. Affect is pre-persoonlijk en pre-subjectief; het is het resultaat van krachten die op ons inwerken. In de scenario's hierboven is affect de pre-subjectieve ervaring die we hebben als gevolg van de situationele factoren; b.v. lange rij, langzame bestelling voor je, tikkende klok, je dochter die naast je zit. Affect is niet zozeer wat je voelt, als wel wat je dwingt om te voelen. Affect gaat meestal gepaard met een onbewuste reactie, zoals een verhoogde hartslag of vlinders in je buik.
Emoties zijn persoonlijke ervaringen of toestanden, zoals woede, walging, angst, geluk, droefheid en verrassing: dit zijn de zes basis emoties die Psycholoog Paul Ekman heeft gecatalogiseerd in zijn boek, Emotions Revealed. Emoties zijn een resultaat van je eigen interpretatie van affect, de betekenis die je eraan toekent en hoe je deze voor jezelf labelt.
Volgens Lisa Feldman Berrett, emotie-onderzoeker aan de Northeastern University en pionier van de Constructed Theory of Emotions, construeren we emoties al vroeg in ons leven als cognitieve constructen. We bouwen een database op waarin we woorden associëren met affectieve toestanden. Met andere woorden, we leren hoe we betekenis kunnen geven aan affecten.
Jouw emoties zijn een uniek resultaat van hoe JIJ omgaat met wat er om je heen en binnen in je gebeurt. Ze zijn het resultaat van jouw unieke ervaring. Twee mensen die dezelfde externe situatie ervaren, kunnen hetzelfde affect hebben, maar verschillende emoties uiten, zoals geïllustreerd wordt door de scenario's hierboven. Niemand en niets kan ervoor zorgen dat jij je op een bepaalde manier voelt.
Het vermijden van verantwoordelijkheid voor emoties
Waarom geven mensen dan zo vaak anderen de schuld van hun emoties?
· "Ze maakte me kwaad."
· "Je hebt mijn gevoelens echt gekwetst."
· "Dat triggerde me."
En waarom nodigen we anderen uit om verantwoordelijkheid voor hun emoties te vermijden?
· "Hoe voelde je je daardoor?"
· "Het spijt me dat ik je gevoelens gekwetst heb."
Zelfs onze vereerde wijzen houden de mythe in stand dat we niet verantwoordelijk zijn voor onze gevoelens.
Mythe-gebaseerde emotionele labels
En dan kennen we ook nog de emotiewoorden die impliceren dat we niet verantwoordelijk zijn voor onze gevoelens.
· Geringschattend, gekwetst, voor het blok gezet, getriggerd, geplaagd door, vernederd, betutteld, verslaafd.
Het leven gebeurt. Mensen doen dingen. Deze dingen kunnen zeker affectieve toestanden veroorzaken en op onze knoppen drukken. Maar je gevoelens behoren jou toe. Alleen van jou. Je emoties zijn het resultaat van hoe je interpreteert en omgaat met wat er met je gebeurt en om je heen.
Vijf stappen voor emotionele verantwoordelijkheid
1. Het is OK om te identificeren hoe je je voelt, het een naam te geven, en het uit te drukken op een authentieke manier.
2. In plaats van naar buiten te kijken om iemand of iets de schuld te geven, kijk naar binnen en neem verantwoordelijkheid voor hoe je tot je emotie bent gekomen.
3. Het is OK om ongewenst gedrag te confronteren, maar stop met anderen de schuld te geven van je gevoelens.
4. Elimineer mythische emotionele labels uit je woordenschat.
5. Onthoud, wat er ook met je gebeurd is, je bent 100% verantwoordelijk voor wat je nu doet.
Voorbeeld in scenario 1 hierboven: "Ik voel me angstig en maak me zorgen dat ik vandaag te laat op de vergadering zal zijn. Ik wil echt goed werk leveren en indruk maken op mijn team. Wat is de beste volgende keuze die ik kan maken?"
Voorbeeld in scenario 2 hierboven: "Ik voel me ontspannen en gelukkig. Ik ben met een van mijn favoriete mensen en ik heb geen haast. Ik zal blijven genieten van ons gesprek terwijl ik wacht."
Voordelen van verantwoordelijkheid nemen voor je emoties
· Anderen worden minder defensief en zullen je eerder steunen als je hen niet de schuld geeft.
· Het helpt je om de persoon van het gedrag te scheiden, wat vooral belangrijk is tijdens conflicten. Iemand proberen te confronteren met gedrag is al moeilijk genoeg.
· Het laat zien dat je bereid bent om de verantwoordelijkheid te delen in plaats van met de vinger te wijzen.
· Dit is een fundamentele eerste stap voor het ontwikkelen van emotionele intelligentie.
#zelfinzicht #vergrootjebewustwording #zelfbewustersamenwerken #leidinggevenzonderdrama
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/five-steps-to-take-full-responsibility-for-your-emotions/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat