Wij hebben dit verhaal al vele malen gedeeld, en het inzicht vervaagt nooit. Het was een prachtige vrijdagmiddag in de herfst en de werkagenda van Nate was behoorlijk open. Hij houdt ervan om wandelingen te maken met zijn vrouw, die destijds aan de overkant van de straat werkte en vaak eerder in de middag vrij was.
"Misschien kunnen we allebei eerder stoppen en een wandeling maken voordat de kinderen thuiskomen van de training," dacht hij bij zichzelf. Hoe geweldig om het weekend te beginnen met een heerlijke lange wandeling, verbinding te maken met zijn vrouw, wat lichaamsbeweging te krijgen, en daarna te ontspannen op het terras met een glas wijn.
Hij was zo enthousiast! Dus stuurde hij haar dit bericht: "Wanneer ben je klaar met werken?"
Binnen enkele seconden trilde zijn telefoon; "Waarom?"
Wat bedoel je, WAAROM? Ik stelde je gewoon een vraag! Geef gewoon antwoord!
Dit heeft hij niet echt gezegd... maar hij dacht het wel.
Is dit ooit bij jou gebeurd? Zijn stemming sloeg om als een blad aan de boom. Ineens ging hij van enthousiast naar lichtelijk geïrriteerd en zelfs een beetje ontmoedigd.
Toen dacht hij na over wat ze misschien dacht.
"Heb ik iets gemist? Moest ik de kinderen vroeg van school halen? Wat wil hij nu van me? Dat was willekeurig!"
Er zouden wel duizend gedachten door haar hoofd kunnen zijn gegaan om één eenvoudige reden namelijk……. Hij had zijn motief niet gedeeld.
Een van de grootste communicatiefouten is om een vraag te stellen zonder het motief achter de vraag bekend te delen.
Het lijkt misschien eenvoudig maar het is cruciaal. Vaak hebben anderen geen idee welk probleem je probeert op te lossen met je vraag of wat je intentie is. Als gevolg daarvan komt de vraag over als "geladen" en kan het lijken alsof je een mijnenveld voor de ontvanger hebt gecreëerd. Wanneer je je motief onthult, begrijpt de andere persoon je veel beter en kunnen zij makkelijker meebewegen.
Een ander veelvoorkomend voorbeeld;
Je wilt graag je favoriete vrienden uitnodigen voor het diner vanavond, dus vraag je hen, "Wat gaan jullie vanavond doen?" GELADEN vraag omdat je je motief niet hebt onthuld. Wat als ze al plannen hebben, maar blij zouden zijn om het af te zeggen om langs te komen? Wat als ze vrij zijn maar echt niet willen langskomen? Hoe zou je antwoorden?
Soms worden motieven niet onthuld om onschuldige redenen. Maar vaak is het doel om conflicten te vermijden of drama te creëren. We vermijden openheid omdat we niet direct willen ‘dealen’ met het potentieel voor onenigheid of de mogelijkheid van afwijzing. Soms verbergen we ons motief om te zien of ze genoeg om ons geven of slim genoeg zijn om het goed te begrijpen. Soms houden we onze agenda's verborgen om de overhand te krijgen.
Wat Nate beter had kunnen zeggen is: "Schat, het is een mooie middag en ik wil graag voor het eten een wandeling met je maken. Ik kan vroeg stoppen met werken. Hoe is dat voor jou?”
Dan had ze precies geweten wat het motief was en had ze een eerlijk en behulpzaam antwoord kunnen geven. Misschien had ze wel geprobeerd om eerder te stoppen of zijn uitnodiging afgewezen. Hoe dan ook, dat is oké.
Dit principe geldt voor elk type gesprek. Geen uitzonderingen. Het kost misschien iets meer tijd op korte termijn. Op de lange termijn loont het enorm. In vele levens heeft het de communicatie aanzienlijk verbeterd, en vaak helpt het ons te herkennen waarom we geen voldoening krijgen wanneer we mensen vragen stellen.
Het onthullen van de motieven achter onze vragen verhoogt transparantie, integriteit, authenticiteit en effectieve communicatie. Het verhoogt ook de kans op positieve conflicten omdat het passief-agressief gedrag omzeilt.
Compassievolle verantwoordelijkheid (#compassionateaccountability) begint met openheid. Onthul de motieven achter je vragen en verbeter je communicatie.
Wil jij hier meer over weten of jouw compassievaardigheden ontwikkelen, laat het ons dan weten, we helpen je graag.
Compassievolle groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/one-simple-way-to-improve-your-communication/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat