Het is een mythe dat compassie enkel is weggelegd voor onzelfzuchtige dienende leidinggevenden. Het probleem met deze mythe is dat hij ons ervan weerhoudt de persoonlijke voordelen te ervaren en te genieten van het beoefenen van zelfcompassie, en goed voor onszelf te zorgen. Wanneer compassie gaat over vechten tegen anderen, dan moeten we erkennen dat wij een belangrijk deel van die vergelijking zijn. Wil je compassie volledig kunnen omarmen dan dien je op je best te zijn. En dat het intrinsiek lonend is. Beiden zijn oké.
Onzelfzuchtig zijn kan op twee manieren worden geïnterpreteerd. De ene interpretatie heeft betrekking op nederigheid, ons ego opzijzetten zodat we ons echt kunnen richten op wat het beste is voor anderen. Dit is het tegenovergestelde van egoïsme en een belangrijk aspect voor het beoefenen van zelfcompassie.
We kunnen echter te ver gaan met onzelfzuchtig zijn. Problemen ontstaan als we geen oog hebben voor onszelf en onszelf op de laatste plaats zetten. Als het dienen van anderen ten koste gaat van onze eigen gezondheid en welzijn, is dat niet duurzaam. Dit leidt tot burn-out. Het waarderen van het "ZELF", in onzelfzuchtigheid, is een integraal onderdeel van het beoefenen van compassie.
Compassie omvat jou en nodigt je uit om op je beste ik te zijn.
"Het ware werk van leiderschap is altijd een inside job."
- Bobby Herrera -
Omdat je waardevol bent, verdien je het om gehoord, bevestigd, veilig, uitgenodigd en opgenomen te worden.
Wanneer je iemand helpt op een manier die jouw veiligheid in gevaar brengt, beoefen je geen zelfcompassie. Wanneer je je eigen gevoelens en behoeften niet bevestigt en ze zo lang op een laag pitje zet dat je begint te haperen, dan ben je niet bezig met zelfcompassie. Wanneer je als leiding-gevende belangrijke grenzen en verwachtingen in gevaar brengt om moeilijke gesprekken te vermijden, geef je de boodschap af dat jij en de organisatie minder waardevol zijn dan de persoon met wie je een conflict hebt. Wanneer je grenzen stelt, doorzet en voor jezelf zorgt, geef je de boodschap af dat iedereen even waardevol is.
Scott Shute is voormalig Hoofd Mindfulness and Compassie Manager bij Linkedin. Vanuit deze positie leidde hij de ontwikkeling en implementatie van initiatieven om werknemers te helpen meer compassie te beoefenen. Mijn collega Nate Regier stelde Scott zijn gebruikelijke vraag over compassie en onzelfzuchtigheid. Zijn overtuiging is dat we onze blaren moeten volgen, niet onze gelukzaligheid. Er is een verschil tussen wat ons gelukkig maakt en wat ons voortdurend aantrekt. Onze blaren kunnen ons aanwijzingen geven over waar ons doel en onze passie werkelijk liggen.
"Volg je blaren, niet je gelukzaligheid."
- Scott Shute -
Wanneer compassie op deze manier wordt benaderd, zullen we waarschijnlijk dienen tot het pijn doet, maar de inspanning heeft een doel en verbindt ons met onze diepste vreugde. In feite verbindt het ons vollediger met wie we zijn in plaats van ons uit te nodigen onszelf in de steek te laten.
Compassie is intrinsiek motiverend
Silvia Garcia is de voormalige Global Marketing Directeur van Coca Cola en was Directeur van Coca Cola's geluksinstituut. Ze heeft een groot deel van haar carrière besteed aan het bestuderen van de effecten van mededogen en vriendelijkheid. Zij deelde met ons dat de meest consistente bevinding, die in elk land en elke cultuur gold, was dat daden van vriendelijkheid de gever meer ten goede komen dan de ontvanger. Sylvia's onderzoek toonde aan dat, hoewel de ontvangers van daden van vriendelijkheid er zeker baat bij hadden, degenen die het initiatief namen de grootste winst boekten als het gaat om geluk en lichamelijk welzijn.
De hersenwetenschap ondersteunt het intrinsieke, positieve effect van compassie. Neurobiologisch onderzoek waarover Drs. Trzeciak en Mazarrelli rapporteren in hun boek, Compassiononmics, toont aan dat compassie, gedefinieerd als het actief bezig zijn met iemand om te helpen, de beloningscentra van de hersenen activeert. Compassie heeft een effect op het lichaam dat voedend is. Het activeert de "liefdes" gebieden van de hersenen. Het veroorzaakt een afgifte van oxytocine, die vervolgens een afgifte van dopamine en serotonine veroorzaakt. Het resultaat is een gevoel van plezier, vreugde en minder angst. Echte compassie is het beoefenen van zelfcompassie.
Ter vergelijking: empathie activeert de pijncentra van de hersenen. Als we iemands pijn voelen, voelen we die ook echt. Daarom kan empathie alleen, zonder actieve betrokkenheid om mee te werken aan een oplossing, uitputtend zijn. Empathie vermoeidheid is een fenomeen en kan leiden tot burn-out.
Wanneer je geconditioneerd bent om te geven tot het pijn doet, ben je een mogelijke kandidaat voor burn-out. Maar als je de intrinsieke herstellende voordelen van compassie kunt omarmen, bedenk dan eens hoeveel beter je leven kan zijn. Stel je de mogelijkheden voor als je een vorm van compassie beoefent die je aan het eind van de dag meer energie geeft.
Compassie is zelfvoldaan
Bij het beoefenen van zelfcompassie is zelfvoldaan zijn niet hetzelfde als egoïstisch zijn. Zelfvoldaan zijn betekent je zuurstofmasker opzetten voordat je probeert de persoon in de stoel naast je te helpen. Het betekent verantwoordelijkheid nemen voor het vullen van je tank en het opladen van je batterij elke dag, zodat je anderen kunt dienen; en dat doen zonder schuldgevoel.
Dan Rockwell staat bekend als ‘leiderschapsfreak’. Hij heeft een van de meest gelezen blogs in de industrie, en is een expert in wat het betekent om een compassievolle leider te zijn. Toen wij hem vroegen naar zelfvoldaanheid, vatte hij het zo samen:
"Als je veel uit je leven wilt gieten, giet er dan veel in."
- Dan Rockwell -
Je bent een waardevol, capabel en verantwoordelijk deel van de compassievergelijking. Je kunt en moet onderweg elegant voor jezelf zorgen. Wanneer je zelfvoldaan wordt, kun je de intrinsieke, herstellende voordelen van compassie voor jezelf ervaren.
Ben jij benieuwd naar jouw compassie-skills en wat jou kan helpen deze verder te ontwikkelen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op of bekijk de mogelijkheden op onze website. monique@bsmartcommunication.nl / https://www.bsmartcommunication.nl/lod-workshops
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/compassion-not-just-for-selfless-servant-leaders/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat