Hoe reageer je als leider wanneer mensen zich op onverwachte of ongepaste manieren gedragen?
Heb je jezelf ooit in een moeilijkheden gebracht omdat je een verkeerde veronderstelling deed over bedoelingen en intenties?
Heb je ooit een conclusie getrokken over iemands karakter en een defensieve reactie gekregen?
Hoe houd je iemand verantwoordelijk voor gedrag zonder de situatie te verergeren?
Ben je op zoek naar schat of doe je aan een speurtocht?
Gloria Cotton, zegt het als volgt: “Ben je op zoek naar een schat of doe je aan een speurtocht?” Speurders verwachten te vinden wat er ontbreekt en gebruiken dit als hefboom. Schatzoekers zijn letterlijk op zoek naar een schat. Wanneer we negatieve uitgangspunten aannemen, zoekt ons gedrag naar manieren om onze aannames te rechtvaardigen en te bewijzen. Wanneer we positieve intenties aannemen, zoeken we naar het beste, echte en ware in onszelf en in de ander. We doen moeite om perspectieven te begrijpen, ons in de schoenen van anderen te verplaatsen en onze aannames te testen voordat we erop handelen. Dit element van nieuwsgierigheid is een fundamenteel onderdeel van compassievol leiderschap.
Het aannemen van positieve intenties is in lijn met de Waarde-schakelaar van de Compassie Mindset. Wanneer onze Waarde-schakelaar aan staat, behandelen we mensen als waardevol en scheiden we de persoon van het gedrag. Het vormt een lijn met de Capabel-schakelaar doordat we nieuwsgierigheid activeren, eerst willen begrijpen in plaats van begrepen te worden.
Positieve intenties aannemen betekent niet dat we blind handelen of nooit de waarheid zoeken. Het betekent dat we aannames controleren voordat we handelen. Heb je je ooit defensief of boos gevoeld over iets wat iemand zei of deed? Heb je aannames gedaan over hun intentie?
Misschien heb je een verleden met hen. Misschien hebben zij dit soort dingen eerder gedaan. Of wellicht hebben je eigen onzekerheden je aannames beïnvloed. Wanneer je handelt op basis van aannames, zet je de waarde-schakelaar voor jezelf en de ander UIT. Je geeft anderen niet het voordeel van de twijfel en plaatst jezelf in een hoek zonder kans om eruit te komen.
Hoe houd je mensen verantwoordelijk vanuit een positieve intentie?
Hier is een vierstappenplan voor het omarmen van positieve intenties en het controleren van aannames, zonder concessies te doen aan verantwoordelijkheid, vooral wanneer je een negatieve reactie hebt op iemands gedrag:
Hier zijn enkele voorbeelden van hoe dit eruit kan zien:
“Ik was boos toen ik hoorde dat je mijn baas had verteld over ons gesprek. Ik kreeg de indruk dat je probeerde om mij onderuit te halen om er zelf beter uit te komen. Was dit je bedoeling?”
“Ik schaam me enorm. Toen ik te laat arriveerde en iedereen al was begonnen, had ik het gevoel dat ik hier overbodig was. Klopt dat?”
“Ik voelde me onbelangrijk toen je je telefoon pakte tijdens ons gesprek. Het leek voor mij dat je niet zo geïnteresseerd bent in wat ik te zeggen heb. Is dat zo?”
“Ik was boos toen ik de opmerking las die je op mijn blog had geplaatst. Voor mij leek het erop dat je een punt wilde maken en de laatste persoon die commentaar gaf, belachelijk wilde maken. Was dat je bedoeling?”
Soms trekken we conclusies die gecontroleerd mogen worden om onze Waarde-schakelaar aan te kunnen houden. Als we de betrouwbaarheid van onze eigen verhalen niet controleren, vallen we gemakkelijk in een minderwaardige of meerwaardige identiteit.
Het voordeel van het controleren van aannames is dat je meestal de waarheid vindt en van daaruit verder kunt gaan terwijl je destructief gedrag minimaliseert. De uitdaging is dat je misschien ontdekt dat je het mis had. Veel van ons zijn gehecht aan het geloven in valse overtuigingen zodat we onze schakelaars over onszelf of anderen uit kunnen zetten. Dat is geen compassie.
Wanneer we positieve intenties aannemen en aannames controleren, nemen we verantwoordelijkheid voor onze waarde en vragen we anderen om hetzelfde te doen. Dit zijn geen gemakkelijke gesprekken, wel zijn het kansen om te praten over welk gedrag we ook kunnen kiezen zodat onze waarde bevestigd wordt. Dit brengt mensen dichterbij elkaar, vergroot het vertrouwen en bevordert psychologische veiligheid.
Drie stappen voor het geven van feedback vanuit een compassie mindset
Compassievol verantwoordelijk betekent nauwere relaties opbouwen terwijl je gedrag aanpakt; je hoeft het één niet ten koste van het ander te doen. De volgende keer dat je iemand verantwoordelijk wilt houden, houd dan eerst jezelf verantwoordelijk voor het aannemen van positieve intenties en het controleren van aannames. Stel je eens voor wat je dan kunt ontdekken.
Met een compassievolle groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/how-to-hold-people-accountable-and-assume-positive-intentions/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat