Hoe je communiceert met mensen met een laag zelfbeeld
We zullen de eersten zijn om te zeggen dat we allemaal fouten maken; dat overkomt iedereen wel eens. Maar in tijden van stress gebeurt dit vaker dan normaal. Er worden soms (domme) fouten gemaakt die vermeden hadden kunnen worden als er meer tijd was geweest voor reflectie. Fouten kunnen leiden tot kritiek en afwijzing, wat mensen doet twijfelen aan hun capaciteiten. Sommigen stappen hier gemakkelijk overheen, anderen kunnen eronder lijden. Ze gaan geloven dat ze niet de moeite waard zijn, wat invloed heeft op hun gedrag. Ze bekritiseren zichzelf en maken zich zorgen over wat er mis kan gaan. Kortom, ze verwachten altijd weer gekwetst en afgewezen te worden. Hierdoor vermijden ze beslissingen te nemen of nemen ze slechte beslissingen die negatieve aandacht trekken.
Praktijkvoorbeeld: Joyce
Joyce is al jaren ongelukkig in haar huwelijk. Haar man is een alcoholist en door zijn verslaving hebben ze jaren geleden hun huis verloren. Daarnaast zijn hun kinderen al op jonge leeftijd het huis uitgegaan. Vrienden en familie vermijden haar en Joyce staat er grotendeels alleen voor. Zij besteedt veel aandacht aan anderen. Ze is attent, zorgzaam en vriendelijk, maar voelt zich vaak alleen en niet geliefd. Mensen om haar heen proberen haar te overtuigen om uit de relatie te stappen en voor zichzelf te kiezen. Maar Joyce past zich telkens weer aan binnen haar huwelijk en zet zichzelf op de achtergrond. Ze twijfelt enorm en wil niemand kwetsen. Ze probeert op allerlei manieren bevriend te blijven met de mensen om haar heen en maakt hierbij regelmatig onhandige opmerkingen. Ze heeft het gevoel dat mensen zich tegen haar keren. Telkens als ze op het punt staat een beslissing te nemen, trekt ze zich terug vanwege haar onzekerheid, waardoor de mensen om haar heen haar niet langer steunen.
De achtergrond van mensen met een laag zelfbeeld
Mensen die 'domme' fouten maken en hun zelfvertrouwen verliezen, twijfelen vaak aan hun eigenwaarde en sympathie. Wat zij nodig hebben, is positieve erkenning voor wie ze zijn als persoon en weten dat zij onvoorwaardelijk geliefd zijn. Ze gedijen in hechte relaties en zoeken gemeenschap en steun. Deze mensen zijn van nature meelevend, gevoelig en warm. Ze streven naar harmonie en positieve emotionele ervaringen. Wanneer hun grenzen worden overschreden of wanneer er slechte dingen gebeuren, staan zij voor een dilemma. Ze voelen zich boos over hoe ze behandeld zijn, maar spreken er niet over om de lieve vrede te bewaren. Ze onderdrukken hun woede, bang dat het uiten ervan zal leiden tot afwijzing en verstoorde harmonie in de relatie.
Het gevaar is dat onderdrukte woede vaak omslaat in een laag zelfbeeld en depressie. In plaats van hun grenzen en behoeften te uiten tegenover degenen die een grens hebben overschreden, beginnen deze mensen te geloven dat zij de slechte dingen die hen overkomen verdienen. Hun gedrag kan een selffulfilling prophecy worden: een voorspelling die niet helemaal klopt, maar uiteindelijk toch uitkomt doordat deze foutieve verwachting over de toekomst nieuw gedrag heeft aangewakkerd. Door assertief authentieke boosheid te uiten in hechte relaties lukt het hen 'gezonder' te functioneren.
Herken jij jezelf hierin?
Onthoud: je bent de moeite waard en je bent oké. Het maakt niet uit hoe anderen op je reageren. Jouw behoeften zijn net zo belangrijk als die van een ander. Het is oké om boos te zijn, en het is oké om dit op een gezonde manier te uiten. Het is een manier om te laten zien dat je jezelf én de mensen om wie je geeft waardeert. Omring jezelf met mensen die van je houden, die om je geven en die bereid zijn om je te confronteren zonder je af te wijzen. Zorg voor je zintuiglijke behoeften: comfort dat de zintuigen koestert, is een geweldige oplader voor je energie!
Tips voor communicatie met mensen die kampen met een laag zelfbeeld
- Laat met persoonlijke woorden van bevestiging, empathie en medeleven zien dat je om hen geeft.
- Stel persoonlijke vragen over familie, vriendschappen en gevoelens en lúister.
- Vertel dat zij als persoon belangrijk voor je zijn, wat zij ook zeggen en hoe zij ook handelen. Geen verplichtingen.
- En vooral: behandel hun uiting van boosheid met grote zorg en respect. Het is voor hen een van de moeilijkste dingen om te doen.
Wil jij meer van deze praktische tips ontvangen? Neem dan contact met ons op!
Compassievolle groet,
Monique Bruil
PCM & LOD, Master Trainer & Coach









