Hoe je kunt laten zien dat je om iemand geeft
Hoe laat je zien dat je om iemand geeft? Het is niet altijd makkelijk om te weten wat je moet zeggen of hoe je jezelf het beste kunt uiten.
Onlangs werkte Nate vanuit een koffiehuis. Hij hoorde een barista tegen haar collega zeggen: “Ik had echt met haar te doen.” Hij kon aan de toon van haar stem horen dat deze jonge vrouw oprecht geraakt was door wat de ander doormaakte.
Recentelijk heeft hij twee mensen verloren die nauw betrokken waren bij zijn gezin. Beide door een auto-ongeluk. Terwijl hij de condoleances en reacties op Facebook en in groepsberichten las, zag hij de intensiteit van de emoties en hoe iedereen probeert om te laten zien hoeveel ze om hen geven. Het gaat niet alleen om het tonen van steun voor de naasten van de overledene, maar ook om het delen van onze gevoelens binnen een gemeenschap. We lijden samen.
Compassie begint met medeleven. Binnen de drie schakelaars van de Compassie Mindset, is de eerste schakelaar die van de waarde. Dit betekent dat we beginnen met de fundamentele overtuiging dat alle mensen waardevol zijn en zorg verdienen. Of het nu in persoonlijke of professionele omgevingen is, het is cruciaal dat we oprecht om onze medemens geven.
Maar hoe laten we dat zien? Soms is dat het moeilijkste deel. Hoe vaak heb je iemand horen zeggen: “Ik weet dat mijn vader (moeder of partner) van me houdt, ook al toont hij het niet. Ons advies is: wees niet die vader, moeder of partner. Iedereen kan leren om te laten zien hoeveel ze om iemand geven.
Hier zijn drie manieren om te laten zien dat je om iemand geeft, gebaseerd op de drie strategieën van openheid die we mensen in onze Compassie Mindset training leren.
Valideer
De ervaringen van iedereen zijn echt voor hen, of we ons kunnen verhouden of niet. Het valideren van de ervaring van een ander betekent deze zien, bevestigen, helpen deze te benoemen en er niet over oordelen. Vaak, wanneer we moeilijke dingen meemaken, vragen we ons af of het iemand zou interesseren of dat ze het ons begrijpen. We maken ons zorgen over beoordeeld of verkeerd begrepen worden. Hier zijn enkele voorbeelden van het valideren van iemands ervaringen.
“Het is oké om boos te zijn.”
“Ik zie dat je je onprettig voelt.”
“Ik hoor je.”
“Ik luister.”
Toon empathie
Toen de barista zei: “Ik had echt met haar te doen,” wat betekent dat? Misschien heeft de ervaring van haar vriendin een herinnering of vergelijkbaar gevoel bij haar opgeroepen. Of misschien had ze medelijden. We weten het niet.
Er zijn verschillende soorten empathie. Het cognitieve perspectief is wanneer je je in de schoenen van een ander plaatst en probeert te begrijpen hoe het is. Dat gaat meer om respect dan om medeleven. Emotionele empathie is wanneer we op een emotioneel niveau met iemand verbinden omdat we iets soortgelijks voelen. Het gaat niet om voelen VOOR iemand, maar om voelen MET hen.
Emotionele empathie is hoe mensen weten dat ze niet alleen zijn in hun ervaringen. Als je emotioneel kunt relateren aan wat iemand ervaart, kan het een groot gebaar van medeleven zijn wanneer je het met hen deelt. Hier zijn enkele voorbeelden.
“Ik herinner me dat ik me zo voelde. Echt heel pijnlijk.”
“Ik ook! Toen ik aan mijn eerste baan begon, was ik doodsbang.”
“Ik wachtte vol spanning op dat telefoontje. Ik ben er voor je.”
Onthullen
Onthullen is wanneer je jouw ervaringen en gevoelens met iemand anders deelt. Vaak voelt het kwetsbaar omdat je iets persoonlijks deelt, iets waarvan je niet weet hoe een ander erop zal reageren. Desondanks zijn er belangrijke redenen om open te zijn.
Onthullen toont dat ook jij menselijk bent. Dit is van onschatbare waarde in persoonlijke en professionele omgevingen omdat het helpt psychologische veiligheid te bieden door de toon te zetten dat het oké is om te praten over wat voor ons belangrijk is. Openheid verlicht de druk. Het opkroppen van je gevoelens eindigt nooit goed. Het op een gezonde manier uiten van je gevoel is goed voor je. Tot slot nodigt openheid uit tot veiligheid. In de groep chats en Facebook-gesprekken over de vrienden Nate en zijn gezin hadden verloren, deed het hem goed om te zien dat anderen hun verdriet, boosheid en verwarring uitten, waardoor het voor hem makkelijker werd om ook te delen hoe ik hij zich voelde. Hier zijn enkele voorbeelden van openheid.
“Ik ben boos over wat er is gebeurd.”
“Ik voel me gebroken.”
“Ik ben echt verdrietig.”
“Ik ben enthousiast over de volleybalwedstrijd dit weekend!”
“Ik verheug me onwijs op onze samenwerking!”
Valideren, empathie tonen en onthullen kennen allemaal hun plaats en moment voor de juiste interactie. Elk van deze strategieën helpt je te laten zien dat je om jezelf en anderen geeft. Wanneer je je vaardigheden in elke strategie ontwikkelt, lukt het je om sterkere persoonlijke relaties te creëren en, als leider, teams op te bouwen die elkaar steunen en op een hoger niveau presteren.
Benieuwd hoe ook jij deze vaardigheden kunt ontwikkelen? Neem dan contact met ons op via info@bsmartcommunication.nl
Compassievolle groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://nextelemstage.wpengine.com/resources/blog/how-to-show-you-care/?utm_source=Test+List&utm_campaign=0a65cdb7a1-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_838a9bf6ce-25c65a5d4e-%5BLIST_EMAIL_ID%5D
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









