Hoe passen verschillende persoonlijkheden crisismanagement toe, en hoe kun je helpen?
Een artikel dat onze collega Nate Regier schreef voor Chief Executive magazine, zorgde voor veel aandacht op sociale media. Het artikel belichtte drie van de zes Kahler persoonlijkheidstypes welke we het vaakst zien binnen leidinggevende posities, hoe ze opereren, welke misstappen ze maken onder druk, en hoe het hen lukt een crisis te overwinnen.
Een van de vragen die we veel kregen was: "Hoe zit het met de andere drie persoonlijkheidstypes?" Deze vraag beantwoorden we natuurlijk graag. In dit blog delen we onze analyse van de andere drie typen op basis van de baanbrekende ontdekking van Taibi Kahler, het Process Communication Model (PCM®).
Hoe zit het dan met de mensen die dicht bij de leiders staan? Degenen die hen kunnen helpen? Want zelfs de beste leiders hebben anderen nodig om hen door moeilijke tijden heen te helpen.
Harmonizers zijn liefhebbende verzorgers die genieten van nauwe relaties en het koesteren van anderen. Crisissituaties kunnen hen uitputten omdat ze vaak voor iedereen zorgen behalve voor zichzelf. Ze offeren hun eigen grenzen en behoeften op om anderen te plezieren. We zien dit persoonlijkheidstype terug bij 30% van de algemene bevolking (75% waarvan vrouwen), en een kleiner maar wel groeiend aantal binnen leidinggevende topposities.
Ten tijde van crisis is het voor hen belangrijk om te voelen dat je onvoorwaardelijk van hen houdt. Moedig hen aan om tijd voor zichzelf te nemen en geef toestemming dat het oké is en niet egoïstisch om zichzelf net zoveel te waarderen als anderen. Help hen door aan te bieden een deel van hun zorgverantwoordelijkheden op je te nemen zodat ze tijd voor zichzelf kunnen hebben.
Rebellen zijn de levenslustige, creatieve vernieuwers. Ze houden van een gevarieerd tempo en het onverwachte. Crisis is niet leuk! Een crisissituatie belast de spontaniteit van een Rebel en legt druk op hen om verantwoordelijkheden op zich te nemen die niet bij hun stijl passen. Rebellen vormen 20% van de algemene bevolking.
Ondersteun Rebellen in crisis door ze te accepteren zoals ze zijn. Be- en veroordeel hun niet-traditionele manieren om met dingen om te gaan niet. Ze maken misschien ongepaste grappen, vinden humor in dingen wanneer iedereen serieus probeert te zijn, en komen met andere en creatieve manieren om erdoorheen te komen. Dwing hen niet serieus te zijn en zoek manieren om het levendig te houden, zelfs als je door moeilijke tijden gaat.
Dromers zijn het minst naar buiten gericht van alle Kahler-types. Ze geven de voorkeur aan hun eigen ruimte en vermijden waar mogelijk onnodig sociaal contact. Een crisis kunnen zij als extreem belastend ervaren omdat ze worden uitgenodigd zelfstandige beslissingen te nemen of met veel mensen moeten omgaan. Ze zullen moeite hebben met het analyseren van informatie, het beantwoorden van vragen en het nemen van logische beslissingen.
Een Dromer in crisis zal geneigd zijn zich af te sluiten. Ondersteun hen door hen ruimte te geven, en check regelmatig bij hen om er zeker van te zijn dat ze basisbehoeften zoals eten en slapen vervullen. Dromers in crisis verlangen naar ondersteuning bij het nemen van beslissingen om zo de nodige actie te ondernemen. Help hen door een meer sturende rol te spelen dan je misschien bij andere typen zou doen.
Wil jij hier meer over weten? Wellicht is een van onze PCM-trainingen of coaching trajecten interessant. Bekijk gerust onze mogelijkheden op de pagina!
Monique Bruil
PCM® & LOD® Master Trainer & Coach
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/how-do-different-personalities-lead-through-crisis-and-how-can-you-help/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









