Hoe te communiceren met mensen die anderen de schuld geven en geen verantwoordelijkheid nemen
Het probleem
Vanuit stress ontzien sommige mensen zichzelf op magische wijze van alle verantwoordelijkheid voor hun gedrag en emoties. Zij geven alles en iedereen de schuld van wat er gebeurd, zijn zelf schuldloos, en nemen hun toevlucht tot zeuren en klagen over hoe moeilijk en saai alles is. Deze mensen hebben overal excuses voor. Als de dingen niet gaan zoals zij willen of als iemand hen ter verantwoording wil roepen, dan halen ze wraakzuchtig uit, alsof het jouw schuld is dat zij in de problemen zitten.
Het achterliggende verhaal
Mensen die anderen de schuld geven en geen blaam treffen hebben behoefte aan positief contact; levendige en vrolijke uitwisselingen die veel humor en beweging bevatten. Wanneer zij geen positief contact krijgen, proberen ze het negatief voor elkaar te ‘boksen’ door anderen de schuld te geven. Dit nodigt uit tot machtsstrijd rond verantwoordelijkheid en levert juist negatief contact op. Niemand wint wanneer we al onze tijd besteden aan het in een hoek drijven en overtuigen van beschuldigers dat zij verantwoordelijk zijn.
Deze mensen zijn van nature spontaan, creatief en speels, en hebben een hekel aan het emotionele ongemak dat gepaard gaat met eigen verantwoordelijkheid. Dus geven ze anderen de schuld, zeuren en vallen wraakzuchtig aan om dit ongemak te vermijden. Heel tegenstrijdig want dit leidt er alleen maar toe dat anderen proberen meer controle uit te oefenen en hen in te sluiten, en dit is juist het tegenovergestelde van wat zij nodig hebben om te gedijen. Uiteindelijk worden ze aan banden gelegd of ontslagen.
Een zeer belangrijke dynamiek om te weten over het beschuldigen: het kan hen niet schelen of zij lijden, zolang anderen ook lijden. Ze zijn meer dan bereid om de mensen met het schip ten onder te laten gaan. Dus bedreigingen, sancties en straffen zijn niet effectief, want als het de schuldige niets kan schelen, dan is het de straffer die al het lijden doet.
Wanneer jij jouw gedrag hierin herkent
- Gebruik je creativiteit en humor om problemen op te lossen, in plaats van ze te vermijden.
- Als het moeilijk wordt of als je je ongemakkelijk voelt bij iets wat je hebt gedaan, is het goed om dat te voelen, het te aanvaarden en het te verwerken. Je zult het later leuk vinden!
- Het is OK om je te uiten, zolang het maar niet uitdraait op klagen en vermijden. Overweeg om een "geluiddemper" op je negatieve reacties te zetten.
- Voldoe aan je behoefte aan contact door veel plezier en beweging in je leven in te bouwen. Spelletjes, sport of tijd met vrienden helpen je energie op te doen voor de dingen die niet zo leuk zijn.
Tips voor communicatie
- Houd het luchtig met deze mensen, zelfs als je serieuze dingen bespreekt. Het is OK om jargon of minder formele taal te gebruiken.
- Beweging is de sleutel. Waar mogelijk, beweeg, sta op, gebruik een spel om dingen gedaan te krijgen.
- Vermijd het preken en moeten voldoen aan verwachtingen, waarden, moraal of ethiek. Dit komt over als veroordelend en neerbuigend.
- Vermijd emotionele oproepen. Hou het kort en krachtig.
Dit artikel is deel vier in een serie over hoe te communiceren met mensen die stress ervaren. Je mag deze artikelen zien als ‘zes tips’ om gezond te blijven op het moment dat anderen zich vreemd gedragen. Lees alle zes artikelen om te ontdekken waarom mensen doen zoals ze doen, en hoe je door de juiste communicatie een positief verschil kunt maken.
In mijn volgende blog; hoe te communiceren met mensen die zich terugtrekken en niet reageren
#Zelfbewustersamenwerken #PCMworks #CompassionateAccountability #PostiveConflict #DramaResilience
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/communicate-people-blame-others-accept-no-responsibility/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









