Hoe te communiceren met mensen die domme fouten maken en hun vertrouwen verliezen
Het probleem
Vanuit stress maken sommige mensen domme fouten waardoor zij kritiek en afwijzing uitlokken. Ze twijfelen aan hun capaciteiten en beginnen te geloven dat ze niet de moeite waard zijn, en dat uit zich in hun gedrag. Of ze nu zichzelf naar beneden halen of zich zorgen maken over welke slechte dingen hen nu weer kunnen overkomen, ze verwachten dat ze uiteindelijk gekwetst en afgewezen zullen worden. Met als gevolg ze vermijden het nemen van beslissingen, of nemen slechte beslissingen die negatieve aandacht uitlokken.
Het achterliggende verhaal
Mensen die domme fouten maken en hun zelfvertrouwen verliezen twijfelen vaak aan hun eigen waardigheid en sympathie. Wat zij echt nodig hebben is positieve erkenning voor wie ze zijn als persoon, zonder verplichtingen. Zij willen weten dat zij onvoorwaardelijk geliefd zijn. Zij gedijen op hechte relaties, gemeenschap en steun. Deze mensen zijn van nature meelevend, gevoelig en warm. Zij zoeken harmonie en positieve emotionele ervaringen.
Wanneer hun grenzen worden overschreden of wanneer er slechte dingen gebeuren, staan meelevende en gevoelige mensen voor een dilemma met boosheid. Van binnen voelen ze zich misschien boos over hoe ze behandeld zijn, maar ze spreken er niet over. Ze stoppen de woede weg om de vrede te bewaren, bang dat als ze het zouden uiten ze afgewezen zouden worden en de harmonie in een relatie zouden verpesten.
Naar binnen gekeerde woede slaat vaak om in zelfverachting en depressie. In plaats van hun grenzen en behoeften te laten gelden tegenover degenen die een grens hebben overschreden, beginnen deze mensen te geloven dat zij de slechte dingen die hen overkomen verdienen. Hun gedrag kan een zichzelf vervullende profetie worden. Alleen als ze assertief authentieke boosheid kunnen uiten in hechte relaties kunnen zij hun eigen waardigheid bezitten en ‘gezonder’ functioneren.
Wanneer jij jouw gedrag hierin herkent
- Onthoud, je bent de moeite waard en OK, het maakt niet uit hoe anderen op je reageren.
- Jouw behoeften zijn net zo belangrijk als die van een ander.
- Het is OK om boos te zijn en dat op een gezonde manier te uiten. Het is een manier om te laten zien dat je jezelf en de mensen om wie je geeft waardeert.
- Omring jezelf met mensen die van je houden, die om je geven, en die bereid zijn om je te confronteren zonder je af te wijzen.
- Zorg voor je zintuiglijke behoeften. Comfort dat de zintuigen koestert is een geweldige oppepper voor de batterij!
Tips voor communicatie
Laat zien dat je om ze geeft door persoonlijke woorden van bevestiging, empathie en bezorgdheid.
Stel persoonlijke vragen over familie, vriendschappen en gevoelens. Luister dan.
Vertel dat zij als persoon belangrijk voor je zijn, zonder verplichtingen.
Wanneer zij boosheid uiten, behandel dit dan met grote zorg en respect. Het is een van de moeilijkste dingen voor hen om te doen.
Dit artikel is deel zes in een serie over hoe te communiceren met mensen die stress ervaren. Je mag deze artikelen zien als ‘zes tips’ om gezond te blijven op het moment dat anderen zich vreemd gedragen. Lees alle zes artikelen om te ontdekken waarom mensen doen zoals ze doen, en hoe je door de juiste communicatie een positief verschil kunt maken.
In mijn volgende blog; hoe te communiceren met mensen die stressgedrag vertonen
#Zelfbewustersamenwerken #PCMworks #CompassionateAccountability #PostiveConflict #DramaResilience
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/communicate-people-make-silly-mistakes-lose-confidence/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









