Hoe te communiceren met mensen die te controlerend en te kritisch zijn
De uitdaging
Sommige individuen worden in tijden van stress buitensporig kritisch ten opzichte van het werk en de resultaten van anderen. Ze zijn geobsedeerd door tijd, netheid, orde en eerlijkheid, en raken gefrustreerd terwijl ze proberen alles en iedereen te controleren. Dit kan anderen afschrikken, terwijl deze personen vaak niet beseffen dat zijzelf degenen zijn die anderen wegduwen. Ondanks dat ze mogelijk naleving afdwingen van hun collega's en werknemers, creëren ze geen betrokkenheid.
Praktijkvoorbeeld: moeder, zoon en huiswerk
In het laatste jaar van de mavo is een tiener helemaal klaar met school en heeft hij geen zin om te studeren. Hij klaagt, begint laat met leren en geeft de voorkeur aan leuke activiteiten zoals afspreken met vrienden, sporten en ontspannen. Zijn moeder weet dat hij met zijn mentor heeft afgesproken om beter te plannen om te slagen voor zijn examens. En ze merkt dat hij nog steeds te laat begint met leren, resulterend in onvoldoendes. Ze vraagt hem dagelijks meerdere keren naar zijn planning en bekritiseert zijn houding en gedrag als hij zijn afspraken niet nakomt. Ze wil hem graag helpen maar voelt zich machteloos en begrijpt niet waarom hij zijn afspraken niet nakomt en niet begrijpt hoe belangrijk het is om op tijd te beginnen met leren.
Het resultaat van haar goede bedoelingen? De jongen voelt zich niet geaccepteerd en vertoont nog meer 'rebellerend' gedrag. De moeder begrijpt niet wat ze moet doen om tot haar zoon door te dringen en voelt zich gefrustreerd en verdrietig, wat ze projecteert op haar zoon. Ze wil helpen, maar haar overmatige controle heeft een negatief effect, waardoor haar zoon helemaal geen hulp meer wil. Ze moet leren loslaten en vertrouwen, en erkennen dat een luisterend oor bieden vaak wordt gewaardeerd, terwijl ongevraagd advies en overmatige controle averechts werken.
Het achterliggende verhaal
Controlerende mensen hebben behoefte aan positieve erkenning voor hun harde werk en tijdsstructuur. Wanneer zij deze erkenning niet op een positieve manier ontvangen, proberen ze deze alsnog te krijgen door kritiek te leveren op het werk en de tijdsindeling van anderen. Wat ze zich niet realiseren, is dat mensen over het algemeen niet dom en lui zijn en dat iedereen zelf na kan denken. Het werkelijke probleem is dat niemand een ander of de gebeurtenissen om hen heen kan controleren. Hoe meer controle ze proberen uit te oefenen, des te gefrustreerder ze raken.
Mocht je jezelf hierin herkennen
De sleutel is om te accepteren dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag, houding en gedachten. Richt je op het goed uitvoeren van je eigen werk, deel je ideeën wanneer dat gepast is, en ondersteun anderen zonder hen te willen controleren. Wees een luisterend oor in plaats van een oplossingenmachine. Zorg ervoor dat je regelmatig tijd neemt voor ontspanning, zodat je niet gevangen raakt in de illusie dat jouw klok, takenlijsten en strategisch plannen je leven beheersen.
Wist je dat mensen die kritisch en aanvallend zijn ten opzichte van anderen een hoger risico lopen op hartproblemen? Onderzoek toont dat mensen met een hoger niveau van geuite vijandigheid een grotere kans hebben op een beroerte of hartaanval.
Tips voor communicatie
- Vraag regelmatig naar hun ideeën en analyses en wees proactief in plaats van passief af te wachten.
- Vraag om hun tijd en plan afspraken, gesprekken indien mogelijk. Dring niet binnen en eis niet dat ze alles laten vallen voor jouw noodgeval.
- Erken hun harde werk, benoem specifiek wat ze hebben bereikt en hoe dit heeft bijgedragen aan efficiëntie, productiviteit of het bereiken van doelen.
- Geef hen alle informatie die ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen, houd geen informatie achter, aangezien dit wordt gezien als een belediging voor hun intelligentie en hun vermogen om te plannen.
- Blijf bij de feiten en vermijd emotionele uitweidingen.
- Informeer hen indien mogelijk vooraf over wijzigingen in plannen, omdat ze niet van verrassingen houden.
Dit artikel is onderdeel van een serie over hoe te communiceren met mensen die stress ervaren. Beschouw deze artikelen als 'zes tips' om gezond te blijven wanneer anderen zich vreemd gedragen. Wil je meer weten over waarom mensen doen wat ze doen? Lees dan de zes artikelen om te begrijpen waarom mensen handelen zoals ze doen en hoe je door effectieve communicatie een positief verschil kunt maken.
Ik wens je veel leesplezier, waardevolle inzichten, begrip en verbinding.
Monique Bruil
PCM® & LOD®Master Trainer & Coach









