Waarom doe je niet gewoon wat ik vraag………?!
Je hebt veel ideeën en weet wat ervoor nodig is om deze te realiseren. Toch lukt het je niet om je collega’s, de mensen om je mee te krijgen en te enthousiasmeren, of je hebt het gevoel dat de communicatie moeizaam verloopt.
Wil jij je communicatieve vaardigheden versterken? Focus dan op HOE mensen zeggen WAT ze zeggen, en pak de onderliggende reden aan waarom je communiceert zoals je communiceert. Want wie je bent, wat je graag doet, je natuurlijke kwaliteiten en ook je valkuilen, zeggen alles over jou manier van communiceren.
Vaak weet je heel goed wat je wilt veranderen, bijvoorbeeld in een samenwerking. Wat je graag anders ziet, bij jezelf en bij anderen. Je hebt een bepaald beeld voor ogen van ‘hoe het moet’ en projecteert jouw manier van denken, jouw verwachtingen en waarden hierdoor al snel op de ander. Zolang iedereen om je heen maar de juiste houding, de juiste woorden en juiste benaderwijze gebruikt; heb je al snel de indruk dat alleen deze wijze werkt om effectief vooruit te gaan.
Misschien herken je ook wel dat je ‘de ander behandelt zoals jij zelf graag behandelt wilt worden’. Hoe goed bedoelt ook; dit werkt juist NIET. Eenieder van ons kijkt vanuit een andere perceptie naar de wereld, we communiceren verschillend, leren verschillend en worden ook op verschillende manieren gemotiveerd.
Al vanuit de schoolbanken heb je geleerd om te focussen op de inhoud en doorgaans meegekregen dat het gaat om de vaardigheden. En doordat je vooral hierop focust ga je voorbij aan het communicatieve proces. Vooral bij het doorvoeren van veranderingen kan dit voor problemen zorgen!
Elke verandering gaat namelijk gepaard met weerstand, gevoelens van ongemak. En dat kan ook niet anders, want het oude is bekend en het nieuwe is nog onbekend. Daar waar de één bij een bepaalde verandering, een bepaalde situatie negatieve stress ervaart, kunnen anderen positieve stress ervaren en vice versa.
Leer herkennen hoe het voor jezelf en anderen werkt. En zorg ervoor dat je hier dagelijks bewust bij stilstaat. Zie het als leren fietsen; je leert het pas door het te gaan doen, door meters te maken. En vaak gaat leren fietsen, met vallen en opstaan. Het goede nieuws; eenmaal op weg leer je snel, valt het vaak ontzettend mee en begin je het doorgaans ook nog eens leuk te vinden.
Het verschil tussen anders doen en anders zijn
Het ervaren van het communicatie proces en onze persoonlijke verschillen qua gedrag is van essentieel belang om daadwerkelijk te kunnen veranderen. Er is een wezenlijk verschil tussen anders doen en anders zijn. Ben je van nature conflict mijdend, dan kun je leren om assertiever gedrag te tonen, en toch hebben de mensen om je heen je twijfel vaak goed door. Gewoon door het feit dat je vanuit je conflict mijdende houding een gesprek ‘voorzichtiger’ aangaat.
Ben jij iemand die veel onrust ervaart, snel afgeleid is en behoefte heeft aan afwisseling? Dan kun je uiteraard meer structuur aan brengen door bijvoorbeeld te gaan werken met ‘to-do lijsten’, toch is de kans dan groot dat je hierdoor nog onrustiger wordt.
Rustig zijn ‘doe je niet’, dat ben je. Net als, assertief zijn ‘doe je niet’, dat ben je.
Eén van de valkuilen is, dat je problemen doorgaans probeert op te lossen op de manier waarop je het altijd doet. Je vertrouwde patroon. Echter door te blijven doen wat je altijd hebt gedaan, ga je voor jezelf en voor anderen geen verschil maken. Wil je echt veranderen dan is het belangrijk dat je ‘oude’ patronen leert doorbreken.
Zo lukt gedragsverandering wel
Wil je krachtiger communiceren en je gedrag veranderen? Ontdek dan je gedragspatronen. Leer herkennen ‘waarom je doet, wat je doet’. Communicatiepatronen verander je door je gedragspatroon te ontdekken.
Lijkt het je leuk om dit eens uit te proberen? Probeer dan eens één klein ding te veranderen in je gedragspatroon.
• Bereid je alles altijd heel goed voor? Neem dan eens onvoorbereid deel aan een vergadering/gesprek.
• Glimlach je veel in gesprekken met anderen? Doe dit dan een keer niet.
• Kijk je altijd eerst de ‘kat uit de boom’, probeer dan nu eens direct ‘open’ een gesprek in te gaan.
Met deze oefening ervaar je wat dit soort gedragsveranderingen aan ongemakkelijke gevoelens bij je oproept. Deze gevoelens mag je zien als de ‘drive’ van je ‘patronen’, ze vertellen je wat je tegenhoudt om te veranderen en dus ook wat nodig is om te veranderen.
Versterk je communicatie en motivatie
Wil jij kennismaken met de verschillende communicatiestijlen en je communicatieve vaardigheden versterken op een manier die bij jou past? Bekijk dan onze trainingen Zelfbewuster Samenwerken, Excellent Communiceren en Motiveren,
PCM Basistraining
Monique Bruil
Eigenaar BSmart Communication / Ontwikkelingspartner / PCM Trainer en Coach / Auteur van het boek ‘In 10 stappen zelfbewuster samenwerken’.
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat