Wist je dat de meeste communicatie non-verbaal plaatsvindt? Miscommunicatie komt vaak voor omdat we zo gefocust zijn op wat we bespreken dat we het proces missen van wat er wordt gecommuniceerd.
Als je leidinggevenden in je organisatie zou ondervragen, hoe zouden zij deze vragen dan beantwoorden?
Heb je ooit;
Hoe goed communiceren jullie leidinggevenden? Welke impact heeft dat op de betrokkenheid van werknemers, het behoud van personeel, de klantenservice en het moreel van het team? Wat zou je willen veranderen als je instrumenten had om dit dilemma op te lossen? Wat voor verschil zou dat dan kunnen maken voor de organisatie, de cultuur en het merk?
Een andere manier van denken over leiderschap kan het verschil maken. Dit is de eerste van acht mentaliteitsveranderingen die de effectiviteit van een leidinggevende kunnen veranderen.
Leadership Mindset Shift #1
Hoe je iets zegt is vaak belangrijker dan wat je zegt.
Wist je dat de meeste communicatie non-verbaal is? Miscommunicatie komt vaak voor omdat we zo gefocust zijn op wat we zeggen dat we het proces missen van wat er wordt gecommuniceerd.
Door je meer te richten op het proces van hoe je communiceert, kun je de impact van je boodschap en de kwaliteit van je communicatie sterk verbeteren.
Dit is wetenschappelijk bewezen. Het Process Communication Model® identificeert zes communicatiewaarden die mensen gebruiken. Zie waarde als "wettig betaalmiddel voor transacties". Het gaat allemaal om het "hoe" van de communicatie. Wanneer je de "vibe" van hoe iemand het liefst communiceert oppikt, kun je op dezelfde golflengte komen. Het vergroot de kans dat mensen je daadwerkelijk horen en je intentie waarderen.
De zes communicatiewaarden
Mededogen: Laten zien dat je om mensen geeft en dat ze bij jou veilig zijn.
Logica: Logisch zijn en rationeel zinvol zijn.
Humor: Energiek, vrolijk en spontaan zijn.
Verbeelding: Tijd en ruimte geven om na te denken.
Waarden: Relevante verbanden leggen met waarden, overtuigingen en principes.
Initiatief: Dingen laten gebeuren en een hoog tempo aanhouden.
Je kunt iemands voorkeur voor communicatie herkennen door te letten op hoe hij communiceert. Gebruik deze tabel om iemands favoriete waarde te identificeren. Dan kan je jouw energie aanpassen om op dezelfde golflengte te komen voor meer verbinding en verstandhouding.
De kracht van communicatievaardigheid
Neurobiologisch onderzoek toont aan dat wanneer een persoon een bericht ontvangt in zijn favoriete waarde, hij meer kans heeft om aandacht te besteden, de inhoud van het bericht te onthouden, gunstig te reageren en zich beter te voelen.
Dit zijn slechts enkele plaatsen waar leidinggevenden waarde kunnen gebruiken om hun leiderschapseffectiviteit te verbeteren. Stel je voor hoe je dit zou kunt toepassen op het gebied van:
Communicatie veerkracht is een keuze
Veerkrachtige leidinggevenden kiezen ervoor bewust hun communicatie aan te passen om de verbinding en verstandhouding te vergroten. Zij ontwikkelen hun vaardigheden in het activeren van alle zes communicatiewaarden. Zijn jullie leidinggevenden uitgerust met deze vaardigheden om bewust te handelen?
Verwar ongemak niet met verminderde authenticiteit. Communicatievaardigheden stellen je in staat meer te zien, meer te zijn en meer te doen door je hele persoonlijkheid als leidinggevende te ervaren en te benutten. Hoewel het in het begin ongemakkelijk en uitdagend kan voelen, is het een enorme aanwinst.
Verander je mindset om een betere leidinggevende te worden
Het beheersen van het gebruik van waarden in communicatie en leiderschap is de focus van een van de acht modules in het PCM Leiderschapsprogramma. Leidinggevenden leren hoe zij:
Neem vandaag nog contact met ons op om meer te weten te komen over hoe PCM leidinggevenden helpt het kritieke snijpunt tussen communicatie en persoonlijkheid te herkennen en te optimaliseren.
Waarom kiezen voor het PCM Leiderschapsprogramma?
Menselijke vaardigheden zijn de primaire onderscheidende factor van leiderschap: in staat zijn om contact te maken, te betrekken, conflicten op te lossen en iedereen te motiveren zijn essentiële leiderschapsvaardigheden. Leidinggevenden van vandaag moeten hun zelfbewustzijn en veerkracht cultiveren om succesvol te zijn in een zeer diverse, wereldwijde en virtuele omgeving.
Het PCM Leiderschapsprogramma is een verzameling leer- en toepassingsmodules die het Process Communication Model toepassen om de meest voorkomende en belangrijke leiderschaps-uitdagingen op te lossen.
Senior leidinggevenden zullen een beter begrip krijgen van hoe hun eigen persoonlijkheid hun rol en prestaties beïnvloedt, hoe zij communicatie- en motivatiestrategieën kunnen aanpassen om de bijdrage van alle persoonlijkheidstypes op de werkplek te maximaliseren, en hoe persoonlijkheidsverschillen het best beheerd worden vanuit een strategisch niveau.
Nieuw gepromoveerde leidinggevenden en leidinggevenden op middenniveau zullen kritische sociaal-emotionele en communicatiecompetenties leren en toepassen om hun effectiviteit te verbeteren in een breed scala van leiderschapsuitdagingen, zoals communiceren voor meer impact, beheren en motiveren van prestaties, omgaan met miscommunicatie en conflicten, het opbouwen van vertrouwen en betrokkenheid, en zelfzorg.
Wij kunnen je helpen jouw behoeften op het gebied van leiderschapsontwikkeling te beoordelen en het juiste programma voor jouw/jullie doelstellingen te ontwerpen. Neem vandaag nog contact met ons op.
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/leadership-mindset-shift-1-how-you-say-something-is-more-important-than-what-you-say/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat