In tijden van crisis kan je als leider je reputatie maken of breken.
Mark Rutte is populairder dan ooit. Hij treedt op als sterke leider, spreekt het volk toe als een zorgzame vader, roept ons op om extra te letten op de ouderen, biedt structuur en stelt regels. Stop met hamsteren en houdt zoveel mogelijk afstand van elkaar. Als een goed leider biedt Rutte structuur, richting en toont hij compassie. Rutte doet een beroep op de bevolking om verantwoording te nemen. Hij spreekt ons aan als volwassene. Als aanvoerder van het kabinet stelt hij een pakket aan maatregelen op die de hele bevolking door de crisis heen moet helpen. Zijn optreden zorgt voor rust en veiligheid in de samenleving.
Stuur direct aan
Leidinggevenden van werknemers die nu noodgedwongen thuiswerken kunnen veel van hem leren. Thuiswerken betekent niet alleen verandering van werkplek het vraagt ook om een verandering van leiderschapsstijl. Het is niet bussiness as usual. Het proces van teamontwikkeling start opnieuw. Volgens het model van Tuckman, een veel gebruikt model in teamontwikkeling, is de eerste fase forming. Deze fase vraagt om een autocratische leiderschapsstijl.
Wees duidelijk
Voor jou als leidinggevende betekent dit, wees duidelijk over de regels. Vertel je medewerkers wat je van ze verwacht. Geef duidelijke opdrachten en bied structuur. Ga er niet vanuit dat iedereen uit zichzelf de werkdagen weet te vullen. De meeste mensen laten zich beïnvloeden, een groot deel van hun werk ontstaat uit de interactie met anderen. Door het werken op afstand, verdwijnt de interactie en voelen zij te weinig structuur. Samenwerken en eigen initiatief is niet meer vanzelfsprekend. Ook al spreken zij het niet uit, de meeste medewerkers wachten op instructies om in actie te komen. Dit geldt ook voor hoogopgeleide medewerkers.
Geef erkenning
Wees je bewust van de gevoelens van je medewerkers. De meesten voelen zich onzeker en zijn bang. Angst om hun baan kwijt te raken of ziek te worden. Geef erkenning aan deze angst, het is normaal om je bang te voelen tijdens een crisis. En geef, alleen als het kan, ook zekerheid. Wij zijn een sterk bedrijf en samen slaan wij er ons door heen. Wat de situatie ook is, wees duidelijk en eerlijk.
Wees zichtbaar
Plan dagelijks of om de dag 1:1 gesprekken zodat je de verbinding met je medewerkers behoudt. Bij grotere teams creëer de hiërarchie en delegeer. Communiceer op een manier die de voorkeur heeft van de ander en niet van jezelf. In tijden van crisis, ervaren mensen meer stress, je bereikt hen het beste door aan te sluiten bij hun eigen voorkeurs (communicatie)stijl.
Wees besluitvaardig
De belangrijkste eigenschap van een leider in crisis is besluitvaardigheid. Het is niet mogelijk om het iedereen naar de zin te maken. Om acties te kunnen uitvoeren is het nodig om besluiten te nemen en autocratisch aan te sturen. Wees daarom directief, dit houdt in: spreek, mail en/of whatsapp in korte zinnen en geef duidelijke opdrachten. Word geen dictator, vermijd zoveel mogelijk dwingende woorden als moeten en zullen. Tot slot wees zichtbaarder dan ooit. Hiermee creëer je rust, veiligheid en draagvlak.
“Anyone can lead when the plan is working. The best lead when the plan falls apart”.
RobinSharma
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat