Dit is deel één van onze driedelige serie over disruptieve gedragstechnologieën die relaties en resultaten drastisch verbeteren.
Gebrek aan transparantie rond motieven is een van de grootste oorzaken van vertrouwens- en communicatieproblemen. Wanneer we ons "waarom" onthullen, kan dat direct vertrouwen, teamwork, moreel en productiviteit verbeteren.
Hoe zou jij reageren als je een van de volgende berichten ontvangt?
"Wat doe je vrijdagavond?"
"Stuur me onze huidige planning voor de komende 30, 60 en 90 dagen."
"Wanneer ben je klaar met werken?"
"Kunnen we de afspraak verzetten?"
Wanneer onze vrienden vragen: "Wat doe je vrijdagavond?" denk ik: "Nou, dat hangt ervan af... waarom vraag je dat? Wat wil je doen? Ik vraag me af of hun plan interessanter is dan wat ik al heb gepland." Ik ben bang dat als ik gewoon antwoord geef, ik mezelf misschien in iets betrek waar ik geen zin in heb of een kans mis om iets beters te doen. Als ik maar wist WAAROM!
Wanneer mijn collega vraagt: "Kunnen we de afspraak verzetten?" denk ik: "Dat hangt ervan af... Waarom? Wat is belangrijker dan onze vergadering?" Als ik maar wist WAAROM!
Nog erger, misschien reageerde je op je baas die om de planning vroeg door te vragen: "Waarom heb je dit nodig?" Haar antwoord was: "Omdat ik het zeg," of "Stel me geen vragen, doe het gewoon." Nog erger, wellicht ben je ooit beschuldigd van disfunctioneren omdat je vroeg waarom.”
Gebrek aan transparantie rond motieven is een van de grootste oorzaken voor een vertrouwensbreuk en miscommunicatie
Vier schadelijke gevolgen wanneer mensen hun motieven niet delen
Defensief gedrag: Alle mensen willen zich gezien en gerespecteerd voelen. Wanneer je je motieven verbergt, ondermijn je sterk het vermogen van anderen om je te helpen. Het beledigt hun intelligentie door ze te behandelen alsof ze niet zelfstandig kunnen denken of met je kunnen samenwerken om oplossingen te vinden.
Aannames doen: In onze pogingen om het "waarom" te interpreteren, is het gemakkelijk om conclusies te trekken over de motieven van een ander. En we weten allemaal wat er gebeurt als we aannames doen.
Afscherming: Verborgen motieven is als een mijnenveld. Zonder de motieven van een ander te weten, kunnen we geneigd zijn onszelf te beschermen tegen het onbekende. Dus houden we ons op de achtergrond en nemen we voorzorgsmaatregelen. We geven niet 100%.
Over aanpassing: Voor degenen die graag willen behagen, worden verborgen motieven een eindeloos "wat als"-spel. We proberen ons overmatig aan te passen om op alle mogelijke motieven te anticiperen. Dit is een recept voor overwerken en het maken van onnodige fouten.
Stel je het verschil voor als mensen hun "waarom" onthulden bij het communiceren. Stel je in elk van de voorbeelden aan het begin voor dat de persoon eerst hun motieven deelde. Zou dit de kwaliteit van de communicatie veranderen?
Waarom delen mensen hun motieven niet?
Drie redenen waarom mensen hun motieven niet delen
Gebrek aan bewustzijn: Vaak realiseren mensen zich niet wat ze doen. Het is een eerlijke fout. Wanneer gevraagd, onthullen ze vrij hun "waarom."
Controle: Sommige mensen onthouden motieven, bewust of onbewust, als een machtsmiddel om de controle te behouden. Wanneer mensen het waarom niet weten, gaan ze vaak ver om te anticiperen, voorspellen, aan te passen en te behagen. Dit kan krachtig aanvoelen, hoewel het verschrikkelijk is voor het vertrouwen, moreel en de productiviteit.
Angst voor kwetsbaarheid: Het onthullen van onze motieven vraagt om kwetsbaarheid. De controle loslaten. Het biedt anderen meer gelegenheid om ons te helpen. Of ons pijn te doen. We maken ons zorgen dat als mensen ons "waarom" wisten, ze het dan wel zouden respecteren? Of zouden wellicht juist afwijzen? Zouden ze meer of minder geneigd zijn ons te geven wat we willen?
Welke is het meest herkenbaar voor jou? Wat maakt dat je dit gedragspatroon blijft omarmen? Welke gevolgen ervaar je?
Onthul je motieven om verbinding te maken en resultaten te behalen
Hier zijn enkele voorbeelden van hoe je je motieven vooraf kunt onthullen. Laat mensen het "waarom" achter je verzoek weten. Deel de echte redenen waarom het je interesseert en waarom je denkt dat zij kunnen helpen. Nog beter, betrek hen bij het vinden van een oplossing.
In plaats van: "Wat doe je vrijdagavond?"
Probeer: "Julie en ik missen het om samen met jou te zijn en we hebben theaterkaartjes voor vrijdagavond. Wil je met ons mee?"
In plaats van: "Wanneer ben je klaar met werken?"
Probeer: "Ik ben vandaag vroeg klaar en zou graag happy hour willen proberen bij de nieuwe kroeg. Hoe laat ben jij klaar met werken?"
In plaats van: "Wil je me de financiële gegevens van vorig jaar sturen?"
Probeer: "Ik ben bezig met het samenstellen van cijfers voor mijn jaarlijkse beoordelingen en ik ben benieuwd hoe onze prestaties zich verhouden tot vorig jaar. Wil je me helpen deze informatie te verzamelen zodat ik een duidelijk beeld kan krijgen van de resultaten van onze afdeling?"
In plaats van: "Waarom was de promotie op vrijdag?"
Probeer: "Eerder vandaag kreeg ik lastige vragen van mijn baas over de timing van onze nieuwe campagne en ik raakte in de war. Wil je me helpen het te begrijpen zodat ik me zelfverzekerder kan voelen bij het uitleggen?"
In plaats van: "Vertel me wat je deze week hebt bereikt."
Probeer: "Ik ben boos over de trage vooruitgang van het project. Ik wil begrijpen wat er is gebeurd. Wil je met me delen waar je deze week aan hebt gewerkt?"
Elk van deze alternatieven toont Compassionate Accountability® (CA) in actie. CA gaat over het behandelen van jezelf en anderen als waardevol, capabel en verantwoordelijk in elke interactie. Als dit kwetsbaar voor je aanvoelt, is dat volkomen normaal. Dat hoort ook zo. Dit is hoe het voelt om met mensen te struggelen in plaats van tegen hen. Dit is waar teamwerk om draait; transparantie rond motieven zodat mensen volledig deel kunnen nemen aan het echte doel.
Twee kanttekeningen
Transparantie rond motieven versus het delen van vertrouwelijke informatie: Transparantie rond motieven betekent niet dat je vertrouwelijke informatie moet delen. Motieven gaan vaker over een emotioneel einddoel of doel, niet over specifieke inhoud. Mijn motief kan zijn: "Ik wil me zelfverzekerd voelen tijdens de vergadering." Dat betekent niet dat ik vertrouwelijke informatie hoef te delen over waar we het in de vergadering over hebben.
Jezelf waarderen versus een uitkomst verwachten: Het delen van motieven gaat net zozeer over jezelf waarderen als over het bereiken van een bepaald resultaat. Er zijn geen garanties en je kunt niemand dwingen iets te doen. Verwacht dus niet dat het onthullen van je motieven je automatisch geeft wat je wilt. Het zorgt er echter wel voor dat iedereen op gelijke voet staat en de echte kwesties op tafel komen.
Wil je het proberen en ons laten weten hoe het gaat?
Blijf op de hoogte voor de volgende twee disruptieve gedragstechnologieën via onze eerstvolgende blogs.
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/disclose-motives-first-disruptive-behavioral-technology/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat