Leidinggevenden die teamleden vertrouwen en ruimte geven, krijgen daar veel voor terug. Teamleden zijn energieker, meer betrokken en durven daardoor ook meer hun verantwoordelijkheden te nemen. Ook ervaren ze minder stress. Toch is een vertrouwenscultuur opbouwen zeker niet makkelijk.
Want hoe weet je of je iemand kunt vertrouwen?
Het antwoord daarop is simpel; ‘Door de ander te vertrouwen’. Dit lijkt wellicht een makkelijke reactie op een lastige vraag, toch zit er een kern van waarheid in. Vertrouwen is in veel gevallen namelijk een kwestie van durven en moed. Door iemand te vertrouwen, tonen we onze eigen kwetsbaarheid en geven we de controle uit handen en zijn we in staat de verantwoordelijkheid daar te laten waar die hoort. Dit is niet alleen tussen partners of goede vrienden ook tussen werkgevers en werknemers, leidinggevenden en teamleden.
Vertrouwen in plaats van controle
De tijd dat leidinggevenden tot op de komma controleerden wat hun teamleden precies uitvoerden is voorbij. In sommige oudere bedrijfsmodellen zie je dit soms nog terugkomen, toch kiezen steeds meer organisaties ervoor om hun teamleden (medewerkers) te vertrouwen. De meesten gaan ervan uit dat als men vertrouwen toont in de mensen, het bedrijf er baat bij heeft. Met als resultaat; gemotiveerde en betrokken teamleden die vanuit vrijheid en zelfstandigheid met meer plezier en respect samenwerken. Uit een onderzoek van Harvard Business Review is gebleken dat medewerkers die in een omgeving werken waar veel vertrouwen heerst maar liefst 106 procent energieker op het werk zijn en ook 76 procent meer betrokken. Ook ervaarde 74 procent minder stress.
Toch is het voor veel leidinggevenden lastig om vertrouwen aan hun teamleden te geven. Vaak zijn zij bang dat anderen hun vertrouwen beschamen. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren, het is een onjuiste aanname te denken dat wanneer je alles dichttimmert met regels er vanzelf niets vervelends meer gebeurt. Door te accepteren dat eenieder van ons vanuit een andere perceptie naar de wereld kijkt en we allemaal op onze eigen manier leren, denken, voelen, doen……werk je vanuit de herkenning aan de acceptatie en vandaaruit aan de verbinding. Door zelfbewust te managen vanuit vertrouwen.
Het belang van vertrouwen voor bedrijven
Als er geen vertrouwen is, ontstaan er verschillende ongewenste dynamieken, zoals wantrouwen, vijandigheid, onzekerheid. Deze schaden de sfeer en de productiviteit. Ook is er meer ziekteverzuim. De huidige wereld is veel complexer en vandaag de dag lijkt een organisatie meer en meer op een levend organisme. Leidinggevenden hebben slechts beperkt zicht op wat er speelt. Natuurlijk is het belangrijk dat je de grip behoudt. Toch hebben teamleden vaak meer inhoudelijke kennis dan hun leidinggevenden. Daarom is het nodig dat zelfbewuste leiders vertrouwen durven geven.
Mensen willen met plezier samenwerken
Met name jongeren hebben behoefte aan meer vertrouwen. Zij zoeken naar een cultuur die gericht is op groei en zelfontwikkeling, en willen meer verantwoordelijkheid. Als je als leidinggevende het oude denken en de oude manier van werken blijft omarmen, wordt het moeilijker om goed personeel te vinden. Mensen willen niet meer op de vingers worden gekeken. Wel willen ze met plezier samenwerken.
Hoe zorg je voor de juiste balans?
Het is een hele klus om ‘vertrouwen’ in stand te houden. Als er iets verkeerd gaat, word je daar als leidinggevende direct op aangekeken. Hieronder volgen een aantal tips voor het realiseren van een goede balans:
1. Wees transparant
Durf je kwetsbaar op te stellen. Door aan te geven wat jij nodig hebt en wat iets met jou doet. Dit maakt je toegankelijk en geeft mensen het gevoel dat ze bij je terecht kunnen. Oftewel het schept vertrouwen.
2. Blijf communiceren
Vertrouwen valt of staat met de juiste communicatie en motivatie. Leidinggevenden hebben voorbeeldfunctie. In een open organisatie voelen mensen zich vrijer en neemt men eerder hun verantwoordelijkheid. Als er binnen de organisatie iets misgaat, is het belangrijk dat de mensen erop kunnen vertrouwen dat ze daar iets over mogen zeggen zonder dat dit vervelende gevolgen heeft.
3. Zorg dat woord en gedrag overeenkomen en blijf authentiek
Stel, jij zegt tegen je teamleden dat het niet erg is om fouten te maken. Als er vervolgens iemand een fout maakt en daarna vrijwel direct op straat staat, dan is het vertrouwen stuk. Hetgeen je zegt staakt dan haaks op wat je doet (je gedrag) en daarmee oogst je wantrouwen in plaats van vertrouwen. Blijf oprecht en authentiek, zodra dit niet het geval is prikt eenieder hier door heen en sta je straks 3-0 achter in plaats van 1-0 voor.
Verandering begint met vertrouwen; vanuit vertrouwen in jezelf leer je anderen vertrouwen en creëer je een basis voor de ander zodat hij/zij ook jou kan vertrouwen. Pas dan kun je vanuit vertrouwen in elkaar optimaal samenwerken.
Ga ervoor en maak het verschil!
Wil jij werken aan meer zelfvertrouwen, jouw persoonlijke inzichten vergroten en werken aan de verbinding met de ander? Neem dan gerust contact met mij op.
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat