Heb jij als leidinggevende ooit het gevoel dat je te hard werkt en dat je teamleden niet genoeg verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen prestaties? Als dat zo is, ben je misschien een "fix-it" leider en red je je werknemers in plaats van hen te leiden.
REDDEN staat voor helpen op een manier die afhankelijkheid creëert in plaats van bekwaamheid en eigenaarschap.
"Fix-it" leidinggevenden herken je aan:
· Ongevraagd advies geven
· Problemen oplossen waar werknemers zelf voor moeten zorgen
· Werknemers vertellen hoe zij hun werk moeten doen
· Ruzie maken met werknemers over de redenen om te veranderen
· Brandjes blussen
· Dezelfde problemen steeds opnieuw aan te pakken
"Fix-it" leidinggevenden produceren voorspelbare resultaten – zoals werknemers die:
· Excuses maken in plaats van oplossingen bedenken
· Ja zeggen, en niet doorzetten
· Bedankt zeggen, terwijl ze het anderen stiekem kwalijk nemen
· Gebrek aan (zelf) vertrouwen tonen
· Gebrek aan eigenaarschap tonen
· Achter je rug om klagen over jou en de manier van leidinggeven
Stop met repareren en begin met leiden door de volgende drie belangrijke leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen: Openheid, Vindingrijkheid en Standvastigheid - en pas ze bij interacties in de volgende volgorde toe:
Openheid
Empathie, begrip en transparantie. Wanneer werknemers klagen, doe je dan alsof je luistert, of luister je echt en peil je naar de diepere onderliggende zorgen? Klachten als "we hebben het altijd zo gedaan" betekenen meestal "ik ben bang", of "ik weet niet hoe het zal uitpakken". Luisteren naar onderliggende emoties, en deze bevestigen, bouwt vertrouwen en verbinding op. Er overheen glijden resulteert in aanhoudende weerstand omdat werknemers zich niet gehoord voelen.
“Zeg nooit tegen een werknemer "Ik weet hoe je je voelt."
Ze willen niet dat je het weet. Ze willen dat je om ze geeft.”
Verlaat je hoofd en ga naar je hart. Vraag hen hoe ze zich voelen; en luister. Stel vervolgvragen; en luister. Weersta de neiging om gevoelens te bagatelliseren, excuses te maken voor het hoger management, of uit te leggen waarom zij zich over dingen heen moeten zetten.
Voorbeeld: "Het spijt me dat je zoveel moeite hebt met dit nieuwe systeem voor elektronische dossiers. Ik wil dat je je er goed bij voelt en dat je er profijt van hebt."
Vindingrijkheid
Gedeelde oplossing van problemen, innovatie, en flexibiliteit. Het doel is werknemers te betrekken bij het deel uitmaken van de oplossing. Hen advies geven over hoe JIJ het zou doen helpt niet, tenzij ze het je vragen en ervoor openstaan. Aan de andere kant helpt het ook niet om de werknemer aan zijn lot over te laten, dat toont een gebrek aan betrokkenheid. Het geheim zit hem in het bieden van ondersteuning, beschikbaar zijn om middelen en ideeën aan te reiken als ze dat willen, en naar inbreng te vragen over hoe zij het probleem op zouden lossen of de gewenste prestatiedoelen denken te bereiken.
“We kunnen dit niet genoeg benadrukken. Geef nooit advies tenzij iemand je daarom vraagt.”
Als je over hulpbronnen beschikt waarvan je weet dat ze kunnen helpen, zoals kennis en ervaring, vraag dan eerst hun toestemming voordat je ze deelt. Laat het dan los. Het is niet jouw taak om het probleem op te lossen of de oplossing te implementeren. Het is jouw taak om vindingrijk te zijn.
Voordat je promotie kreeg, hing je succes misschien af van hoeveel je wist of hoe goed je een probleem oploste. Nu niet meer. Als leider hangt jouw succes af van jouw vermogen om anderen te helpen resultaten te boeken.
Voorbeeld: "Ik ben hier om je te helpen met dit nieuwe elektronische dossiersysteem. Ik heb een verscheidenheid aan middelen tot mijn beschikking. Als je hulp wilt of vragen of zorgen hebt, dan ben ik er en luister ik graag naar je."
Standvastigheid
Verantwoordingsplicht, doorzettingsvermogen, grenzen stellen en het vasthouden aan doelen. Dit zijn de ‘niet-onderhandelbare zaken’ waarvoor je verantwoordelijk bent. Je bent verantwoordelijk om je bewust te zijn van wat nodig is, dit te benadrukken en mensen te helpen dit te doen. Je bent ook verantwoordelijk om het verschil te kennen tussen wat niet-onderhandelbaar is, en wat flexibel is.
“Volharding is NIET de hamer naar beneden halen of ultimatums geven. Het gaat om duidelijkheid en betrokkenheid bij wat het belangrijkst is, terwijl de waardigheid van anderen behouden blijft.”
Voorbeeld: "Uitstel van de overeengekomen datum is geen optie. We zijn vastbesloten om op 31 december volledig over te stappen op het nieuwe elektronische dossiersysteem."
Elk van deze drie vaardigheden levert een noodzakelijk stukje van de leiderschapspuzzel. Openheid toont steun, begrip en empathie. Vindingrijkheid toont de bereidheid om te helpen bij het oplossen van problemen. Standvastigheid toont moed om verder te gaan met doelen en verplichtingen.
Stop met repareren en begin met leiden. Kijk hoe je teamleden en organisatie groeit en jouw frustratie daalt.
Zet jezelf in je kracht, door zelfbewust samen te werken vanuit persoonlijk leiderschap, en ga voor méér plezier, succes en resultaat.
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat