Wat is jouw vertrouwensvraag?
Vraag honderd mensen naar hun definitie van vertrouwen en je krijgt honderd verschillende antwoorden. Uit ons onderzoek en onze ervaring met duizenden leidinggevenden blijkt dat vertrouwen twee belangrijke aspecten heeft: veiligheid en verantwoordelijkheid.
Sommige mensen stellen vertrouwen eerst gelijk aan veiligheid en stellen de vraag
"Ben ik veilig bij jou?".
Het vertrouwen neemt toe wanneer zij zich op hun gemak voelen en erop vertrouwen dat je hen accepteert zoals zij zijn, geen oordeel velt en hen steunt. Het vertrouwen daalt wanneer de communicatie onpersoonlijk is, wanneer zij zich veroordeeld voelen of wanneer je hun vertrouwen schendt met betrekking tot gevoelige persoonlijke informatie.
Sommige mensen stellen vertrouwen gelijk aan verantwoording afleggen, met als eerste vraag:
"Kan ik op je rekenen?".
Het vertrouwen neemt toe wanneer zij erop vertrouwen dat je je beloften nakomt en obstakels overwint. Het vertrouwen daalt wanneer je te laat bent, excuses maakt of op een belofte terugkomt.
Top vijf gedragingen met als resultaat beschadigd vertrouwen
- Een deadline niet halen en excuses maken
- Een belofte breken
- Persoonlijke informatie lekken zonder toestemming
- Iemands gevoelens, ideeën of meningen bekritiseren of beoordelen
- Intrekken van emotionele steun wanneer iemand faalt of een fout maakt
Zes tips om vertrouwen te winnen
Voor mensen die veiligheid vooropstellen
- Stel hen gerust: toon dat je in hen gelooft en ze aardig vindt, zelfs als ze een fout maken of niet alle antwoorden weten.
- Stel jezelf open: wees transparant. Het is OK om af en toe je gevoelens en persoonlijke kant te delen. Kwetsbaarheid is een sleutel tot het opbouwen van geloofwaardigheid en veiligheid.
- Moedig aan: toon steun door te vragen hoe het met hen gaat, wees oprecht met hen en moedig hen aan.
Voor mensen die verantwoordelijkheid vooropstellen
- Sta op: neem het initiatief om een toezegging of belofte te doen.
- Kom afspraken na, zorg dat het gebeurt. Lever goed werk. Zorg dat je op tijd klaar bent.
- Neem een standpunt in: zoek iets om in te geloven, en wees bereid dat te delen. Laten zien dat je ergens voor staat is een belangrijke basis voor vertrouwen.
Ook al hebben mensen een voorkeur voor één van deze twee vertrouwensvragen, beide zijn belangrijk. Mensen die veiligheid vooropstellen, geven om verantwoordelijkheid, en mensen die verantwoordelijkheid vooropstellen, geven om veiligheid. De meest betrouwbare mensen zijn in staat ieders vertrouwensvraag te herkennen en deze positief te beantwoorden. Succesvolle leidinggevenden creëren en stimuleren een omgeving waarin veiligheid en verantwoordelijkheid floreren vanuit vertrouwen.
Wilt u het vertrouwen in uw organisatie herstellen?
Tijdens onze PCM trainingen gaan we in op de nuances van communicatie die vertrouwen opbouwen of ondermijnen. Leer hoe je een goede verstandhouding opbouwt, mensen waardeert om wat voor hen belangrijk is en hoe je meer vertrouwen in jezelf en de ander krijgt. En bij onze LOD-trainingen gaan we dieper in op het herkennen van drama-gedrag, hoe drama vertrouwen ondermijnt, en hoe iedereen deze negatieve energie om kan zetten in gedeelde verantwoordelijkheid vanuit compassie. Ontdek hoe je vanuit conflicten vertrouwen, loyaliteit en betrokkenheid kunt opbouwen door de energie van conflicten op de juiste manier in te zetten.
Laat je inspireren door één of meerdere van onze trainingen: Bekijk ons aanbod
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/whats-trust-question/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









