Uitstelgedrag vertraagt de vooruitgang, remt teams af en verhoogt de kans op fouten. Waarom doen mensen dit, en hoe kunnen leiders positief ingrijpen?
Er zijn zes ‘uitstel types’, die elk een andere ondersteuning nodig hebben om op tijd te leveren; pleasers, perfectionisten, verantwoordelijkheid-ontwijkers, sensatiezoekers, gijzelnemers en passieve-ontwijkers.
Graag deel ik een persoonlijk voorbeeld van mijn collega Nate Regier: ‘op de universiteit stelde ik studeren uit, vaak tot de avond voor het examen. Waarom? Dat zal je misschien verbazen. Niet omdat ik bezorgd was. Niet omdat ik lui was. Niet omdat ik niet van studeren hield. Zelfs niet omdat ik interessantere dingen te doen had. Nope. Ik deed het omdat het niet spannend genoeg was tot de tijd om was. Noem me gek, maar ik leverde de beste prestaties onder druk.’
Observeer hoe verschillende mensen uitstellen en hoe hun gedrag op het eerste gezicht op elkaar kan lijken. Ze stellen het nemen van beslissingen of het afmaken van belangrijke taken uit, en dat is een probleem. Waarom doen mensen dit?
Het is gemakkelijk om tot de conclusie te komen dat uitstellers lui zijn of geen discipline hebben. Meestal is dat niet het geval.
Maak kennis met zes verschillende ‘uitstel types’
Uitstelgedrag wordt sterk beïnvloed door het persoonlijkheidstype. Waarom zou je dat belangrijk vinden? Omdat dit je kan helpen je eigen uitstelneigingen te begrijpen en een beter idee te krijgen wat je eraan kunt doen. Als vriend, ouder, leider, mentor of coach zul je beter uitgerust zijn om anderen op de meest constructieve manier te helpen.
In willekeurige volgorde zijn hier zes soorten uitstellers, samen met tips om hen te helpen presteren vanuit Compassionate Accountability® (compassievolle verantwoordelijkheid). Deze inzichten zijn gebaseerd op het Process Communication Model®, dat leiders leert hoe ze hun communicatie kunnen aanpassen om zes verschillende persoonlijkheidstypes te motiveren voor succes.
Harmonisers - Pleasers
Pleasers stellen uit omdat ze proberen een oplossing te vinden die iedereen tevredenstelt, of ze zijn bang om een beslissing te nemen uit angst voor conflicten, afkeuring of afwijzing. Als ze geen tijd meer hebben, heb je misschien medelijden met ze en geef je ze een break.
Hoe help je een pleaser: mededogen betekent niet medelijden hebben met een persoon en het vermijden van verantwoordelijkheid. Pleasers hebben de geruststelling nodig dat je om hen geeft, ongeacht de beslissing die ze maken of het resultaat van hun inspanningen. Bevestig dat zelfs als ze een fout maken, dit kansen zijn om te leren en te groeien en dat je altijd bij hen zult zijn. Wanneer conflict vermijdende pleasers weten dat ze onvoorwaardelijk gesteund worden en OK zijn, hebben ze meer vertrouwen om verder te gaan, zelfs met moeilijke beslissingen en acties.
Gestructureerd Denkers - Perfectionisten
Van de zes typen stellen perfectionisten uit in de hoop op meer gegevens of meer bewijs. Ze raken verstrikt in een analyseverlamming, in de overtuiging dat ze een fout kunnen voorkomen als ze meer informatie hebben. Zij vrezen het verlies van controle dat gepaard gaat met het nemen van een beslissing of het ondernemen van actie.
Hoe help je een perfectionist: perfectie is de vijand van uitmuntendheid. Voor deze mensen betekent mededogen het bevestigen van hun denkvermogen en probleemoplossend vermogen. Help hen de voor- en nadelen af te wegen, de gevolgen te voorzien en een "Plan B" te ontwikkelen. Uiteindelijk hebben perfectionisten steun nodig om het verdriet en het verlies van controle dat het nemen van beslissingen met zich meebrengt onder ogen te zien. Moedig hen aan en steun hen om los te laten en verder te gaan wanneer meer informatie hen niet zal helpen om zich zekerder te voelen.
Rebellen - Verantwoordelijkheid-ontwijkers
Verantwoordelijkheid-ontwijkers stellen uit om te vermijden dat ze verantwoordelijkheid moeten nemen of aan verwachtingen moeten voldoen. Als ze genoeg moeite doen, neem jij het misschien wel van ze over. Als ze in tijdnood komen, is het niet hun schuld.
Hoe help je een verantwoordelijkheid-ontwijker: voorkom dat je je laat verleiden tot overnemen. Vermijd oordelen of preken over verantwoordelijkheid. De sleutel is een evenwicht te vinden tussen een "rustige" houding en duidelijkheid over wat je wilt dat ze doen. Laat hen weten wat je wilt, en dat je hen onvoorwaardelijk aanvaardt, ongeacht het resultaat. Bevestig hun creativiteit in het vinden van hun eigen weg van punt A naar B.
Promotors- Sensatiezoekers
Sensatiezoekers stellen uit tot de inzet hoog genoeg is om het spannend te maken. Als ze geen tijd meer hebben, proberen ze het op iemand anders af te schuiven.
Hoe help je een sensatiezoeker: speel in op hun sterke punten - maak het spannend. Als je wilt dat ze een deadline halen, maak het dan spannend door ze een uitdaging of prijs te geven. Daag ze uit om "het voor elkaar te krijgen", maak er een speciale opdracht van die alleen zij kunnen uitvoeren. Ik had ooit een sensatiezoeker als collega. Toen ik met haar probeerde vooruit te plannen, stelde ze het uit. Ik leerde te wachten met het geven van opdrachten tot het laatste moment en het werkte als een tovermiddel.
Doorzetters - Gijzelnemers
Gijzelnemers stellen over het algemeen hun eigen taken niet uit, maar ze stellen uit om anderen te geven wat ze nodig hebben om te slagen. Ze richten zich op wat nog niet goed is, houden lof achter en communiceren niet duidelijk wat hun wensen zijn. Ze verwarren hoge normen met onrealistische verwachtingen en houden anderen gegijzeld met hun chronische ontevredenheid. Pleasers en perfectionisten zijn bijzonder kwetsbaar voor de tactieken van deze gijzelnemers.
Hoe kun je een gijzelnemer helpen: erken dat onder dit alles een nobel verlangen zit naar uitmuntendheid en kwaliteit. Gijzelnemers zijn natuurlijke beschermers en willen anderen helpen perfecter te zijn. Vervang deze negatieve energie door het bevestigen van hun overtuigingen en toewijding aan kwaliteit. Stel proactieve vragen over hun normen en verwachtingen, en nodig hen uit om hun mening te geven.
Dromers – Passieve ontwijkers
Van de zes soorten uitstellers, stellen passieve ontwijkers zich uit omdat ze zich niet sterk genoeg voelen om een onafhankelijke beslissing te nemen. Ze houden zich stil en wachten op iets of iemand die hun volgende stap zal bepalen.
Hoe help je een passieve ontwijker: twijfel niet aan hun intenties of inzet. Zij zijn extern gemotiveerd en stellen duidelijke leiding zeer op prijs. Ze zijn meer responsief dan verantwoordelijk, meer richtingsgevoelig dan zelfsturend. Gebruik duidelijke, beknopte opdrachten om erachter te komen wat ze op hun bord hebben, en leid ze dan naar duidelijke actiestappen.
Ben jij een uitsteller?
Welk van deze zes manieren van uitstellen herken jij bij jezelf?
#zelfbewustersamenwerken #excellentcommuniceren #herkenjestress #leidinggevenzonderdrama #PCM
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/six-kinds-procrastinators-help-deliver/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat