Graag delen we de vier meest voorkomende misvattingen over conflicten. Kijk eens of het je lukt om deze vanuit een ander perspectief te bekijken!
1) Het is exact 17.00 uur. Alles is rustig. Er is geen reden voor conflict
Stilte is niet hetzelfde als vrede. Als je geen lawaai hoort vanuit het kantoor als gevolg van ruzie, betekent dit niet dat alles volledig in orde is. In feite zijn dergelijke situaties vaak veel erger en kunnen ze een goede werksfeer ernstig verstoren.
Als een medewerker niet weet wat zijn collega's vinden van zijn gedrag, zal hij niet eens proberen het te corrigeren. De situatie wordt gecompliceerd wanneer "roddels" een veelvoorkomend fenomeen worden. Dit kan zeer destructief zijn en heeft een negatieve de invloed op het team.
Hoe creëer je een positieve werkomgeving?
We dienen eerst onszelf en onze collega’s te begrijpen en te streven naar acceptatie van de onderlinge verschillen. Diversiteit is een basiskenmerk van de menselijke samenleving, noodzakelijk om als maatschappij te functioneren. Hetzelfde geldt voor organisaties.
2) Conflicten hebben een negatieve invloed op het werk. Dit mag niet gebeuren!
Hoewel conflicten een slechte reputatie hebben, hoeven ze niet per se destructief te zijn. Volgens de dichter en psycholoog Michael J. Meade is het doel van conflict creëren.
Namelijk, als we conflict definiëren als een kloof tussen wat we willen bereiken en wat we momenteel bereiken, rijst de vraag: "Hoe kunnen we hier uitkomen?".
Als we proberen te begrijpen waarom het conflict is ontstaan en werken aan het bereiken van een oplossing die geschillen verzoent, worden conflicten constructief, vooruitlopend op de kloof, en symboliseren ze creatie.
3) Conflicten moeten worden geminimaliseerd. Ze hebben een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat.
Heb je ooit iets gewild dat je op dat moment niet kon realiseren? Een nieuwe auto, een reis, een droom baan? Natuurlijk! Wat je wens ook was, je was gemotiveerd om die wens te vervullen. De onbereikbaarheid was je trigger. Je doel bleef hetzelfde, terwijl de manieren om deze te bereiken veranderden.
Misschien klinkt dat vreemd, maar een soortgelijk gevoel creëert conflicten. Ze ontstaan vaak omdat we iets niet hebben, we iets niet hebben bereikt, of sommige van onze behoeften niet worden vervuld. Er is dan een verlangen om te krijgen wat we niet hebben of om ongerealiseerde zaken te realiseren.
Als het tegenovergestelde standpunt van de gesprekspartners ons pad doorkruist, zijn er verschillende creatieve manieren voor ons om ons doel te bereiken. Namelijk, als beide zijden van een ander standpunt bereid zijn compromissen te sluiten om hun doelen te bereiken, zal het resultaat van het conflict iets nieuws en vaak iets beters zijn.
4) Compassie als genezing voor elk conflict.
Conflicten zijn een onvermijdelijk onderdeel binnen het bedrijfsleven, toch hoeven ze niet per definitie destructief te zijn. De sleutel ligt in de kwaliteit van de communicatie. Wat betekent dat?
Het is belangrijk dat je begrijpt wat de behoeften zijn van de persoon met wie je praat en dat je de gewenste boodschap op de juiste manier overbrengt. Op deze manier kun je de persoonlijkheidsstructuur van je gesprekspartner goed omarmen. PCM is een geavanceerde coaching stool waarmee je de diepere persoonlijkheidsstructuur van de persoon met wie je communiceert kunt herkennen.
Als je deze blog nuttig vindt en je meer wilt leren over de PCM-toolbox, dan raden we je aan om deel te nemen aan een van onze komende evenementen of trainingen!
Met een positieve groet,
Monique Bruil
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat