Hoe word ik "wij"? Maak kennis met 5 technieken voor een succesvolle conflict transformatie
Niets verloopt zoals gepland. Hoeveel je ook probeert, je krijgt negatieve feedback van je manager. Je hebt niet genoeg tijd, bent door je nieuwe ideeën heen en bovendien drukte je zoon gisteren zijn wens uit om tijdens de schoolvakantie samen als gezin op reis te gaan.
Een loonsverhoging door een succesvol project zou dit oplossen, maar om hiernaar te zoeken moet je eerst goed je werk doen. En net wanneer je dacht dat de situatie niet stressvoller kon worden, verscheen je collega met een taak van de hoogste prioriteit en delegeert je manager deze taak naar jou.
Je voelt dat je niet kunt vertragen. Je zit vol. Stress heeft de overhand. Welkom, ‘conflict monstertje’!
Conflicten zijn een belangrijk onderdeel van interpersoonlijke relaties. Ze vinden zowel op persoonlijk als zakelijk vlak dagelijks plaats.
Onderzoek toont dat ruim 54% van de tijd managers bezig met het blussen van brandjes, oftewel aan het managen van conflicten. Als conflicten niet op tijd worden opgelost, kunnen ze escaleren en aanzienlijk van invloed zijn op de productiviteit en efficiëntie van medewerkers.
Om teams succesvol te kunnen managen, is het voor managers noodzakelijk om conflicten op de juiste manier aan te pakken. Hieronder delen we vijf technieken met je om conflicten succesvol te managen.
1) Samenwerking
Deze techniek wordt gekenmerkt door een hoge mate van zelfzorg en een hoge mate van zorgen voor anderen. De prioriteit is om het probleem op te lossen naar een werkbare oplossing voor iedereen. Deze benadering omvat vooral openheid, het delen van informatie en analyseren van de meningsverschillen, zodat beide conflicterende partijen tot een gemeenschappelijke oplossing kunnen komen. Voorwaarden voor het oplossen van problemen zijn open communicatie en begrip voor de gesprekspartner.
Deze techniek dien je toe te passen zodra…..
- het niet nodig is om direct een definitieve beslissing te nemen
- het noodzakelijk is om een belangrijke beslissing te nemen die strategisch denken vereist
- het conflict betrekking heeft op een groot aantal mensen die binnen verschillende afdelingen in de organisatie werken
- de eerdere oplossing voor het conflict geen resultaten opleverde tijdens de uitvoering
Deze techniek dien je te vermijden zodra…..
- het noodzakelijk is om het probleem dringend op te lossen
- het probleem gemakkelijk oplosbaar is
2) Compromis
Deze techniek wordt gekenmerkt door een gemiddelde mate van zelfzorg en een gemiddelde mate van zorgen voor anderen. Beide partijen moeten iets opgeven om tot een voor beide partijen aanvaardbare beslissing te kunnen komen.
Deze techniek pas je toe zodra…..
- de doelen van de conflicterende partijen onderling zijn
- de situatie niet urgent is, maar wel belangrijk
- de conflictoplossing prioriteit heeft boven de "overwinning" van een partij
- de conflicterende partijen even sterk zijn (bijvoorbeeld werknemers en het topmanagement)
Deze techniek dien je te vermijden zodra……
- de situatie zeer urgent is
- één conflicterende partij meer macht heeft dan de andere
- het nodig is om een breed scala aan verschillende behoeften tevreden te stellen
3) Competitie
Deze techniek herken je aan een dominante stijl. Het gaat om optimaal zorgen voor jezelf en weinig zorgen voor anderen. De dominante partij neemt de leiding met doelen en een zeer vastberaden houding, die op eigen houtje beslist. Deze stijl wordt vaak als agressief beschouwd.
Deze techniek pas je toe zodra……
- er sprake is van urgente gevallen, dus er moet snel een beslissing worden genomen
- er een onaangename beslissing moet worden genomen (grote organisatorische veranderingen, herstructurering, ontslag van werknemers, enz.)
Deze techniek dien je te vermijden zodra…..
- de werknemers zeer emotioneel hebben gereageerd op het conflict
- de deelname van alle werknemers vereist is
- geen urgente beslissing nodig is
4) Aanpassen
Deze techniek wordt gekenmerkt door minder zorgen voor eigen behoeften en meer zorgen voor anderen. Eén partij verzaakt alles wat ze wil ten gunste van de andere partij. Deze techniek is de meest effectieve van alle vijf technieken. Ook wordt deze techniek vaak vergeleken met vrijgevigheid of reflecteert gehoorzaamheid aan de andere partij.
Deze techniek pas je toe zodra…..
- we ons ervan bewust zijn dat we een fout hebben gemaakt, en de andere partij gelijk heeft
- het behoud van goede relaties belangrijker is dan winnen
- de kwestie waarover het conflict is ontstaan heel belangrijk is voor de andere partij, maar niet zo belangrijk voor ons
Deze techniek dien je te vermijden zodra……
- de kwestie heel belangrijk voor ons is
- door blijkt dat aanpassen het probleem niet permanent oplost
5) Vermijden
Deze techniek wordt gekenmerkt door weinig zelfzorg zowel voor jezelf als voor anderen. Eén partij trekt zich volledig terug uit de resulterende conflictsituatie vanwege volledig gebrek aan interesse in de situatie zelf of omdat er een "beter moment" is voor het oplossen van het probleem.
Deze techniek heeft tot doel conflicten en potentiële conflicten te vermijden. Mensen die deze techniek gebruiken, hebben de neiging om beslissingen te nemen zonder de instemming van anderen, zelfs als het gaat om zeer moeilijke beslissingen.
Deze techniek pas je toe zodra…..
- de kwestie gemakkelijk oplosbaar is
Deze techniek dien je te vermijden zodra……
- de kwestie alle teamleden aangaat
- het conflict voortduurt of verergert
Welke technieken herken je voor jezelf of binnen jullie organisatie?
Positieve groet,
Monique Bruil









