Iedereen draagt bagage uit zijn kindertijd met zich mee, bagage die onze denk-, voel- en gedragspatronen beïnvloeden. Hoewel we niet constant stil willen blijven staan bij verkeerde keuzes uit ons verleden, kunnen we ons er wel meer bewust van worden en deze positief doorbreken.
Bagage kindertijd versus mindset
Dr. James Doty, oprichter van het Stanford Center for Compassion and Altruism Research and Education, is ervan overtuigd dat er neurowetenschappelijke praktijken zijn die we toe kunnen passen om onszelf te helpen. Zijn onderzoek is gepubliceerd in zijn nieuwste boek, Mind Magic: The Neuroscience of Manifestation and How It Changes Everything.
In een interview voor Forbes Magazine vat hij het als volgt samen:
"Je bent je er misschien niet van bewust, maar we manifesteren eerdere intenties, ongeacht of de resultaten in lijn liggen met onze huidige behoeften. Het heeft geen zin om je mindset op de automatische piloot te laten staan. Je hebt een immense kracht in jezelf, door je geest te trainen, kun je omstandigheden veranderen."
Doty deelt vier stappen om de regie te herpakken: wees bewust aanwezig, oefen optimisme, zorg goed voor jezelf en train betere denkgewoonten.
Hoe je bagage uit je kindertijd herkent
Het Process Communication Model® (PCM) is een effectieve en nauwkeurige tool om disfunctionele gewoonten van denken, voelen en gedrag uit de kindertijd te identificeren, meer doelgericht te handelen en onze hersenen opnieuw te trainen voor een gezondere manier. Al meer dan 20 jaar helpen we volwassenen wereldwijd om PCM toe te passen en hun hersenen en gedragingen opnieuw te trainen.
De kracht van PCM ligt in de mogelijkheid om kinderlijke overtuigingen te identificeren door te analyseren hoe mensen communiceren. De structuur van onze zinnen onthult meer dan je denkt.
Neurale paden en communicatie
Neurale paden zijn gewoonten van denken, voelen en handelen die door herhaling worden versterkt. Zoals het pad dat je hond in het gras creëert door steeds dezelfde route te lopen, zo onthullen neurale paden onze kinderlijke overtuigingen. Elke keer dat we communiceren, versterken we een mindset over onszelf en anderen. De sleutel tot verandering is bewustwording van deze patronen en het vervangen ervan door functionele gewoonten.
Zes scripts die bagage uit onze kindertijd onthullen, en hoe je het script kunt veranderen
PCM identificeert zes patronen van disfunctioneel denken, voelen en doen. Deze worden 'Drivers' genoemd; en zijn subtiele, waarneembare communicatiepatronen die in de kindertijd zijn versterkt en zich gedurende het leven manifesteren.
Pleasen – jou een plezier doen
De bagage: “Ik moet anderen een plezier doen om OK te zijn.”
Zinsstructuur: Zinnen beginnen met zinnen als “Misschien” of “Als het goed voor je is,” niet direct vragen om wat je wilt, overaanpassen voor anderen.
Voorbeelden: “Misschien kunnen we een pauze nemen?” “Als het goed is, zou ik graag iets willen delen.”
Resulterend in problemen als: het lukt niet om moeilijke beslissingen te nemen, wordt uitgebuit, voelt je minderwaardig, bent niet assertief wanneer dat nodig is.
Draai het script om met optimistische, gezonde zelfbevestigingen als: “Mijn gevoelens, gedachten en ideeën doen ertoe. Het is OK om te vragen om wat ik wil. Hoe mensen op mij reageren, definieert mij niet.”
Perfect zijn voor jou
De bagage: “Ik moet perfect zijn om OK te zijn.”
Zinsstructuur: Overgecompliceerde uitspraken met overmatige kwalificaties, rechtvaardigingen en rationalisaties.
Voorbeelden: “Ik dacht, rekening houdend met de data die we net hebben bekeken, als we het zouden analyseren…” “Ik heb de opties bekeken en de voor- en nadelen overwogen, wat ik in deze spreadsheet heb gezet, in gedachten houdend dat er andere manieren zijn om ernaar te kijken.”
Resulterend in problemen als: verliest tijd, wordt inefficiënt, lezers en luisteraars stoppen met aandacht besteden, constante druk.
Draai het script om met optimistische, gezonde zelfbevestigingen: “Mijn gedachten en ideeën zijn goed zoals ze zijn. Ik hoef niet de controle te hebben over wat mensen van mij denken. Wanneer ik stop met praten en anderen vragen laat stellen, kan ik het meest behulpzaam zijn.”
Mijn best doen voor jou
De bagage: “Ik moet mijn best doen om OK te zijn.”
Zinsstructuur: Uitdrukking van verwarring met zinnen als, “Ik begrijp het niet,” of “Wat?”
Voorbeelden: “Ik begrijp het niet.” “Had ik dat moeten doen?”, “Wat moest ik doen?” “Huh? Wat?”
Resulterend in problemen als: het lijkt of het je niet interesseert, je nodigt anderen uit om in te springen, wat je onafhankelijkheid beperkt, je vermijdt verantwoordelijkheid, krijgt niet de hulp die je nodig hebt.
Draai het script om met optimistische, gezonde zelfbevestigingen: “Ik ben creatief en een geweldige probleemoplosser.” “Ik kan vragen om wat ik nodig heb om mijn onafhankelijkheid terug te krijgen.” “Wanneer ik de eerste stap zet, hoeven anderen geen grenzen aan mij op te leggen.”
Dit zijn drie van de zes scripts. Welke beschrijft jou het beste? Als je er geen vindt, lees dan onze eerstvolgende blog voor de volgende drie scripts.
Het is mogelijk om de bagage uit je kindertijd, je ongezonde scripts en hoe je dingen kunt omdraaien om de beste versie van jezelf te zijn, te identificeren. Start vandaag, en plan een persoonlijk gesprek met een gecertificeerde PCM-coach.
Onze PCM-programma's helpen leiders hun voorspelbare communicatiepatronen te identificeren, hun sterke punten te benutten, disfunctionele gewoonten aan te passen en communicatie te verbeteren om anderen hetzelfde te laten doen.
Wil je dieper duiken in de waardvolle PCM-toolbox? Bestel dan het PCM boek 'OntdekProcess Communication'
Met een positieve groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://nextelemstage.wpengine.com/resources/blog/how-to-flip-the-script-on-childhood-baggage-thats-holding-you-back-part-1-of-2/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat