Een kinderchirurg van een groot regionaal ziekenhuis deelde dit verhaal met mijn collega Nate Regier tijdens een recent trainingsprogramma vanuit Commitment met Compassie dat zij in haar ziekenhuis verzorgden. Haar verhaal illustreerde de kracht van kwetsbaarheid om compassievolle patiëntenzorg, betrokkenheid en moreel te verbeteren.
Laten we deze chirurg Dr. Hart noemen. Dr. Hart bereidde zich voor op een complexe operatie van een zesjarige patiënt. Zoals meestal het geval bij dit soort operaties, was er veel emotie, stond er veel op het spel en stonden ouders en familie op scherp.
Ze voelde zich nerveus en bang, ondanks haar ervaring. Ze wilde dat het goed zou gaan. Ondanks dat ze vertrouwen had in haar vaardigheden was ze toch wat angstig. De gewaardeerde Dr. Hart zou dat echter nooit met iemand delen. Iedereen verwachtte dat zij de sterke, zelfverzekerde arts was. Haar staat van dienst was indrukwekkend. Ze maakte zich zorgen dat als iemand wist hoe ze zich echt voelde, ze het vertrouwen in haar zouden verliezen en haar bekwaamheid in twijfel zouden trekken. Haar medische opleiding conditioneerde artsen om sterk en zelfverzekerd te zijn.
Een deel van de voorbereiding op een operatie bestaat uit het verkrijgen van veel papierwerk; ondertekende documenten, lab resultaten, verzekeringen en verschillende vrijwaringen. Alles moet in orde zijn. Dr. Harts gebruikelijke aanpak van dit alles was het afblaffen van orders naar haar verpleegsters die op het laatste moment als een gek rondrenden. Niemand vond het leuk om een operatie met haar voor te bereiden. Iedereen voelde zich gestrest, defensief en op het randje.
Nadat ze geleerd had dat Commitment met Compassie betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen gevoelens, gedachten en handelingen, en dat het OK is om hulp te vragen, zag Dr. Hart in dat haar gevoelens en ervaringen belangrijk waren en dat ze steun nodig had in plaats van zo kil en hard te zijn. Ze zag ook in dat het hele operatieproces een tegenstrijdig karakter had en niet bevorderlijk was voor het soort teamverband dat nodig was om de beste zorg te leveren.
Dus besloot ze iets anders te proberen.
Dr. Hart verzamelde haar team en maakte haar gevoelens van angst en vrees bekend. Ze vertelde dat ze bang was dat zij haar zouden bekritiseren. Ook vroeg ze om hun steun, en hun hulp om de best mogelijke omgeving voor succes voor dit kind en zijn familie te creëren. Het ging ongeveer als volgt:
"Ik voel me angstig en maak me zorgen over deze operatie. Ik ben bang dat als ik dit deel, jullie minder van mij denken en mij mogelijk zelfs minder bekwaam achten als chirurg. Wat ik me realiseer is dat ik jullie steun nodig heb en dat ik wil dat we een team zijn. We spelen allemaal een belangrijke rol om hier succesvol doorheen te komen. Ik zal jullie op een positievere manier steunen. Hoe klinkt dit voor jullie?"
Tegen haar verwachtingen in was haar team van verpleegkundigen verbijsterd en blij met haar getoonde kwetsbaarheid. Ze deelden hun eigen gevoelens over het proces en vertelden haar dat ze ook een nauwere, meer op samenwerking gerichte omgeving wensten. Ze verzamelden zich rond haar en de patiënt en kwamen samen om al het papierwerk en alle voorbereidingen rond te krijgen.
De operatie was succesvol. Na afloop vierden ze samen feest en spraken af om meer open te zijn naar elkaar. Ze deelden ook hoe veel dankbaarder de ervaring was dan in het verleden.
Dr. Hart koos ervoor tegen de norm in te gaan, de status quo in twijfel te trekken en zich kwetsbaar op te stellen tegenover haar team. Daarvoor moest ze erkennen dat kwetsbaarheid geen zwakte is, vooral wanneer je je team inschakelt om je te helpen. Compassie betekent letterlijk "samen vechten".
Hoe kan een zorgteam compassievolle patiëntenzorg verlenen als ze dat niet met elkaar delen?
Dr. Hart vroeg niemand haar angst weg te nemen of de operatie over te nemen. Ze nodigde anderen uit in het proces, vroeg hen om hulp en beloofde hun met waardigheid en respect te behandelen.
De afdelingsdirecteur van Dr. Hart volgde dezelfde training als zij. Nadat ze dit verhaal had verteld, merkte de directeur op hoe krachtig dit gedrag was voor het vergroten van de betrokkenheid en het moreel. "We hebben nu te maken met een verschrikkelijk personeelstekort, en we proberen goede verpleegkundigen te vinden en te houden", legde ze uit, "Dus als een verpleegkundige en een arts een goede relatie hebben en graag samenwerken, dan is dat van doorslaggevend belang voor het behoud van personeel".
Dr. Hart voegde daaraan toe: "Het verbetert ook de kwaliteit van de zorg en de ervaring van de patiënt, omdat ik meer ontspannen naar binnen ging en de familie kon zien dat we werkten als een team van mensen die elkaar mochten en gericht waren op het leveren van de best mogelijke zorg in plaats van afgeleid te worden door ons eigen drama."
Vriendelijkheid, zorg en respect voor anderen hoeft niet ten koste te gaan van resultaten en kwaliteit.
Commitment met compassie gaat over het opbouwen van banden en tegelijkertijd resultaten behalen, of anders gezegd, betere resultaten behalen door nauwere banden met anderen.
Compassie vereist de moed om je kwetsbaar op te stellen tegenover de mensen in je team, de nederigheid om je ego opzij te zetten en om hulp te vragen, en de moed om te doen wat juist is.
Wacht niet af. De wereld staat te springen om meer compassie. Het liefst vandaag.
Monique Bruil / The Compassion Academy
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/how-physician-vulnerability-improves-nurse-retention-morale-and-compassionate-patient-care/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat