Ben jij leidinggevende, coach, ouder, of enigszins betrokken bij veranderingen? En ben je ervan overtuigd dat je andere mensen helpt te leren en groeien door tegenslag te gebruiken als motivator? Dan is dit bericht speciaal voor jou geschreven. Een handleiding om je te helpen tegenslag recht te trekken en te gebruiken om mensen te helpen in plaats van ze af te breken.
Het positieve (en negatieve) potentieel van tegenspoed
Tegenspoed zijn bouwstenen voor je karakter, toch? Dit is wat veel leidinggevenden, coaches en groeigoeroes graag zeggen. Geloof jij in het transformerende potentieel van tegenspoed? Ben jij ervan overtuigd dat niet hetgeen je overkomt, maar hoe je reageert het verschil maakt?
Gebruik je als veranderaar tegenslag in je werk? Laat je wel eens ongunstige omstandigheden toe of creëer je deze wellicht om mensen een ‘lesje te leren’?
Tegenspoed kan mensen onzeker maken, afbreken en zelfs traumatiseren, waardoor zij zich verslagen en hopeloos voelen. En tegenspoed werkt transformerend, zowel positief als negatief.
Drie factoren die beïnvloeden hoe een persoon zal reageren op tegenspoed;
Persoonlijke factoren
Als ‘veranderspecialist’ heb je weinig tot geen controle over wat de ander in een situatie inbrengt; ervaringen uit het verleden, persoonlijkheid, unieke perspectieven en waarden. Hoe meer je deze dingen begrijpt, hoe beter je kunt anticiperen op hoe zij zullen ervaren wat hen overkomt. Wanneer wij leidinggevenden, artsen, leraren en coaches leren over persoonlijkheidsverschillen, gaat er een hele nieuwe wereld voor hen open. Zodra zij begrijpen dat wij als mens op verschillende manieren de wereld ervaren en gemotiveerd worden, lukt het hun beter te anticiperen op hoe de persoon zal reageren op wat het leven hem of haar presenteert. De ene persoon omarmt tegenslag mogelijk met een "ik doe het zelf" mentaliteit, en is liever onafhankelijk. Anderen lopen mogelijk met meer vertrouwen de storm in, wetende dat je hen steunt. Sommigen zullen hun eigen prestatie-verbeterplan opstarten zonder enige aansporing, terwijl anderen wanhopig afwachten op begeleiding en sturing.
Ongunstige ervaringen
Idealiter rekt tegenspoed ons op zonder ons te breken. Onze capaciteiten worden getest op een manier die ons helpt gaven te herkennen waarvan we niet wisten dat we deze hadden. Het helpt ons perspectief te krijgen. Het vraagt van ons dat we anderen steunen. Het nodigt ons uit onze eigen beperkende overtuigingen te overwinnen. De hoop is dat wanneer het leven moeilijker wordt, wij zelf beter worden, toch gebeurt dit zelden. Of tegenspoed ons maakt of breekt hangt ook af van de interactie tussen de veranderaar en de persoon die de tegenspoed ervaart. Dit geldt vooral als de veranderaar invloed heeft op de tegenslag, bijvoorbeeld wanneer een leidinggevende een nieuwe moeilijke opdracht delegeert aan een werknemer.
De mentaliteit van een veranderaar
De manier van denken van de veranderaar heeft een ontzettend krachtige invloed op de vraag of tegenslag hun "leerling" maakt of breekt. Veranderaars met een compassie-mindset helpen hun leerlingen te gedijen bij tegenslag. Veranderaars zonder een compassie-mindset kunnen hun leerlingen een verslagen en hopeloos gevoel geven.
Vanuit commitment met compassie kennen we drie schakelaars, die elk een fundamentele aanpak vertegenwoordigen voor het omgaan met tegenslagen.
Mensen die tegenslag doormaken zijn waardevol
Als hun ‘waardenschakelaar’ aan staat, houden veranderaars vast aan de fundamentele overtuiging dat mensen onvoorwaardelijk waardevol zijn. Zij bevestigen de persoon, zelfs wanneer diens gedrag tekortschiet. Ze gaan nooit over tot persoonlijke aanvallen en beledigen nooit iemands karakter of waarde als mens. Zij tonen emotionele steun, zelfs wanneer het moeilijk is. Empathie is een van hun superkrachten.
Wanneer hun waardenschakelaar uit staat, maken veranderaars de moeilijkheden van anderen persoonlijk en vallen ze hun karakter en kwaliteit als mens aan. Ze skippen erkenning en bevestiging om zo hun ‘leerling’ te straffen. Ze verwachten van hun leerlingen dat ze hard zijn in plaats van de realiteit te omarmen dat mensen samen moediger en sterker zijn dan alleen. Ze houden een emotionele afstand als een manier om veilig te blijven en hun macht te behouden. Een van de meest schadelijke excuses van deze veranderaars is dat het doel de middelen heiligt.
Mensen die tegenslag meemaken zijn capabel
Als hun ‘bekwaamheidsschakelaar ‘aan staat, zijn veranderaars altijd op zoek naar sterke punten om op voort te bouwen. Ze bevestigen wat werkt en maken gebruik van gaven. Waar hiaten zijn, onderwijzen en begeleiden zij. Ze vallen mensen nooit aan omdat ze fouten maken. Ze houden nooit informatie achter die nuttig kan zijn voor de ‘leerling’. Van iemand verwachten dat hij het zelf uitzoekt, zelfs als hij verdrinkt en niet weet wat hij moet doen, is ongewenst gedrag. Niets draagt meer bij aan het opbouwen van vermogen als het vieren van succes, zelfs het kleinste succes.
Wanneer hun bekwaamheidsschakelaar uit staat, richten veranderaars zich op wat niet werkt. Ze hameren op fouten, vermijden het prijzen van succes en houden informatie achter die de ‘leerling’ door de tegenslag heen zou kunnen helpen. Nog erger is dat ze opzettelijk situaties creëren waarin mensen falen, om ze vervolgens te bekritiseren. Helaas krijgen veranderaars meer van datgene waar ze aandacht aan besteden. Zoals kinderen het tegenwoordig vaak al op de kleuterschool leren ‘alles wat je aandacht geeft groeit!”.
Mensen die tegenslag meemaken zijn verantwoordelijk
Als hun ‘verantwoordelijkheidsschakelaar’ aan staat, erkennen veranderaars dat iedereen 100% verantwoordelijk is voor eigen gedachten, gevoelens en gedrag. Zij nemen hun fouten op zich, brengen veranderingen aan als dingen niet werken en wijzen nooit met de vinger. Als ze iets willen, zeggen ze dat duidelijk en vragen ze hulp om het te bereiken. Zij houden ook anderen verantwoordelijk voor hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag.
Wanneer hun verantwoordelijkheidsschakelaar uit staat, verwarren veranderaars wie waarvoor verantwoordelijk is. Zij spelen favorieten, zoeken zondebokken en gebruiken mensen als "lijdend-voorbeeld", waardoor zij de boodschap uitzenden dat zij bereid zijn anderen te overrulen om te krijgen wat zij willen. Ze passen regels inconsequent toe en houden mensen aan onrealistische normen.
Compassievolle veranderaars hebben hun schakelaars AAN staan
Als al hun schakelaars aan staan, helpen de beste veranderaars ‘leerlingen’ tegenslag om te zetten in kansen om te leren en te groeien door hen te behandelen als waardevol, bekwaam en verantwoordelijk. Dit zijn de drie aspecten van compassievol leiderschap die mensen, teams en organisaties helpen de moeilijkste stormen te doorstaan en gelegenheden aan te grijpen.
Als je een veranderaar bent die een team met mensen wil opbouwen welke kan gedijen bij tegenslag, vergeet dan niet om je compassie-schakelaars aan te houden.
Benieuwd wat jou, je team of jullie organisatie kan helpen om commitment met compassie in te zetten in de praktijk? Wil je meer weten over hoe de compassie-vaardigheden openheid, vindingrijkheid en standvastigheid bijdragen aan een veilige, nieuwsgierige en consistentie (werk) omgeving? Neem gerust contact met ons op: 06-29571275 / monique@bsmartcommunication.nl
Monique Bruil / The Compassion Academy
LOD® Master Trainer & PCM Trainer & Coach
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/how-change-agents-transform-adversity-into-growth-with-a-compassion-mindset/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat