In het nieuwste boek, Compassionate Accountability, van Dr. Nate Regier verwijst hij naar deze blogpost uit 2020, geïnspireerd door de ervaring en observaties van zijn middelste dochter, Emily, die destijds bij de klantenservice van Home Depot werkte. Dit bericht leverde meer reacties en controverse op dan elk ander bericht dat hij heeft geschreven. Het gaat allemaal over hoe we dankbaarheid ervaren en uitdrukken.
Waardeer jou versus Waardeer het
Dit is wat hij schreef:
Emily helpt elke dag veel mensen, zowel telefonisch als persoonlijk. Soms helpt ze mensen zelfs om spullen naar hun auto te brengen. Hoewel niet iedereen haar dankbaar is, krijgt ze veel waardering voor haar inspanningen.
Onlangs belde Emily me om een PCM-vraag te stellen. Als Process Communication Model trainer en auteur van een nieuw boek over PCM, hoopte ze dat ik wat inzicht zou hebben. Haar vraag;
Ik krijg elke dag veel complimenten en sommige betekenen meer dan andere. Sommige mensen zeggen 'waardeer het' en anderen zeggen 'waardeer jou'. Ik heb gemerkt dat ik absoluut de voorkeur geef aan 'Waardeer jou'. Het betekent zoveel meer voor me dan 'Waardeer het’. Hoe leg je dat uit?
De verklaring heeft alles te maken met persoonlijkheidsverschillen in hoe mensen gemotiveerd zijn. We hebben allemaal dezelfde zes persoonlijkheidstypes in ons, maar in een voorkeursvolgorde. Emily's twee sterkste types zijn Rebel en Harmonizer. Het Rebel type wordt gemotiveerd door speels contact dat veilig, leuk en acceptabel is. Het Harmonizer type wordt gemotiveerd door erkenning van de persoon, zorg om wie je bent, zonder verplichtingen. "Waardeer jou" past bij allebei!
Waardeer jou mensen:
Waardeer het mensen:
De volgende keer dat je iemand waardering wilt tonen, let dan op de signalen en bied aan wat het meest voor hem of haar betekent. Ze zullen je er zeker voor waarderen.
Hier is een leuk weetje. De hoofdpersoon in Nate zijn boek, Seeing People Through, is opgebouwd rond Emily's persoonlijkheid. Hij heeft dit deels gedaan omdat het voorbeelden uit de praktijk gaf, maar vooral omdat Emily's persoonlijkheid nauw aansluit bij veel opkomende werknemers met veel potentieel die op zoek zijn naar een heel ander soort werkomgeving en relatie met leiderschap dan hun ouders.
Dankbaarheid tonen is voor de gever en de ontvanger
Waarom heb ik deze post nog weer eens gebruikt? Omdat het gaat over een dynamiek die ik elke dag ervaar en die uiterst relevant is voor hoe we leiderschap, cultuur en welzijn benaderen. Deze keer wilde ik het concept opnieuw bekijken in de context van dankbaarheid, waarvan we allemaal weten dat het goed voor ons is.
Dit artikel in Harvard Business Review beschrijft enkele van de vele voordelen van dankbaarheid. Hier zijn enkele hoogtepunten.
Dankbaarheid helpt mensen om positievere emoties te voelen, te genieten van ervaringen, beter om te gaan met tegenslagen en sterkere relaties op te bouwen. Het is dus goed voor de gever.
Dankbaarheid naar anderen toe is ook goed voor de ontvanger. Managers die hun werknemers bedanken, kunnen merken dat die werknemers harder werken. In een onderzoek van Warton deden universiteitsmedewerkers die een peptalk kregen en bedankt werden voor hun inspanningen de week erna 50% meer aan fondsenwerving dan degenen die geen dankbaarheid toonden. We krijgen meer van waar we aandacht aan besteden.
Hoe toon je dankbaarheid?
Dit najaar begon Emily met haar klinische stage, de laatste stap van haar Master in klinische psychologie. Ze blijft nieuwsgierig naar hoe mensen in elkaar zitten en hoe ze het floreren van mensen kan ondersteunen. Ze is zich nog meer bewust van de kracht van de relatie tussen werknemer en supervisor en merkt hoe belangrijk het is om dankbaar te zijn en waardering te tonen voor anderen. Als student weet ze dat hoe je het zegt vaak net zo belangrijk is als wat je zegt.
Ontgrendel meer potentieel door verschillende persoonlijkheidskenmerken aan te spreken.
Dankbaarheid uiten is belangrijk. Hoe je het zegt is belangrijk. Wat doe jij vandaag om dankbaarheid en waardering uit te drukken naar je werknemers, collega's, familie, atleten, studenten en iedereen met wie je elke dag samenwerkt om samen een verschil te maken?
Positieve groet,
Monique Bruil
Master Trainer & Coach / BSmart Communication
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/how-do-you-show-gratitude/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat