Relaties zijn gebouwd op communicatie vanuit ieders unieke perspectief en de positieve erkenningen die wij als mens nodig hebben. HOE we reageren op elkaars aanbod kan een relatie maken of breken.
In dit artikel delen wij een kader voor het herkennen van en reageren op benaderingen. Inzichten die je kunt gebruiken om verstandhoudingen, vertrouwen en impact op te bouwen binnen elke relatie, en met alle verschillende persoonlijkheidstypes.
Hoe reageer je op een connectie verzoek?
Wanneer iemand een verbinding met jou wil aangaan, zijn er drie belangrijke manieren waarop we kunnen reageren:
Het aanbod erkennen is het meest effectief om sterke relaties op te bouwen omdat het de uitnodiging en de persoon die het aanbod doet erkent.
Gottman heeft 14 biedingen voor emotionele verbinding beschreven. Je kunt de lijst hier bekijken.
Dat zijn er veel om bij te houden! Hoe weet je welk aanbod gedaan wordt, hoe je moet reageren of wat het beste werkt? Gelukkig maakt de persoonlijkheidswetenschap dit een stuk eenvoudiger.
Persoonlijkheid en benaderwijzen voor het aangaan van verbindingen
Wist je dat een aanbod voor verbinding vaak correleert met een persoonlijkheidstype? Verschillende persoonlijkheden geven de voorkeur aan verschillende soorten verbinding. Dr. Taibi Kahler, een gerenommeerd gedragspsycholoog en bedenker van het Process Communication Model®, identificeerde manieren van verbinding die niet alleen van toepassing zijn op echtparen, maar op elke persoon die met een andere persoon communiceert. Deze manieren van verbinding worden communicatiekanalen genoemd. Communicatiekanalen zijn een krachtig hulpmiddel voor elke leider, ouder, coach of opvoeder, omdat ze inzicht geven in hoe verschillende mensen communiceren en hoe je op de meest effectieve manier kunt reageren om het aanbod te accepteren en erkennen.
Vier communicatiekanalen
Er is sprake van communicatie wanneer een aanbod en een ontvangst in hetzelfde kanaal plaatsvinden. - Dr. Taibi Kahler
Kanalen bestaan uit een aanbod van de ene persoon en een aanvaarding (ontvangst) van de andere persoon. Elk kanaal heeft een andere "vibe". In het onderstaande voorbeeld staat het aanbod links en de aanvaarding rechts. Als we het aanbod herkennen, kunnen we reageren met de juiste reactie, waardoor we ons "naar de andere persoon keren", hun aanbod bevestigen en afstemmen.
Emotieve kanaal – Speels
Sommige persoonlijkheden geven de voorkeur aan speelse interacties die luchtig en vrolijk zijn. Ze initiëren communicatie door het "Emoter" deel van zichzelf te activeren. Je kunt dit herkennen aan de twinkeling in hun ogen, de glimlach en de expressieve toon. Hun aanbod draait om het krijgen van een reactie van anderen. Dus de beste manier om dit aanbod in ontvangst te nemen is om hun energie te evenaren, een reactie te tonen en met hen te spelen. Hier zijn enkele voorbeelden:
"Hé, wat dacht je van een middagje Amsterdam!"
"Klinkt geweldig!"
of
"Ik vind je nieuwe schoenen echt heel cool."
"Dank je. Ik ben er ook echt super blij mee."
Zorgzame kanaal – verzorgend
Sommige persoonlijkheden geven de voorkeur aan zorgzame interacties die medeleven, zorg en empathie tonen. Ze initiëren communicatie door het "zorgzame" deel van zichzelf te activeren. Je kunt dit herkennen aan de warmte in hun toon, hun bezorgdheid voor je gevoelens en het medeleven in hun stem. Hun aanbod nodigt anderen uit om zich verzorgd en onvoorwaardelijk de moeite waard te voelen. De beste manier om dit aanbod in ontvangst te nemen is dus om hun geschenk van zorgzaamheid te accepteren en je persoonlijke waardering te uiten. Hier zijn enkele voorbeelden;
"Ik waardeer je echt."
"Heel erg bedankt :-)."
of
"Ik hoop dat je dochter zich beter voelt."
"Dankjewel voor je betrokkenheid."
Vragende kanaal – Vragen
Sommige persoonlijkheden geven de voorkeur aan niet-emotionele, didactische interacties gericht op het uitwisselen van informatie en meningen. Ze initiëren communicatie door het "computer" deel van zichzelf te activeren. Je kunt dit herkennen aan hun gebrek aan emotie en een ingetogen lichaamstaal. Hun verzoeken bestaan voornamelijk uit het stellen van vragen om informatie en meningen van anderen te verkrijgen. De beste manier om op hun verzoek in te gaan, is door hen de gevraagde informatie te geven of je mening over het onderwerp te delen. Hier zijn enkele voorbeelden:
"Wanneer zijn we klaar vandaag?"
"Om zes uur."
of
"Wat denk je dat de beste reactie is op het management?"
"Ik denk dat we hen op de hoogte moeten brengen van onze standpunten over deze kwestie."
Directieve Kanaal – Zeg
Geloof het of niet, sommige persoonlijkheden geven de voorkeur aan een no-nonsense, sturende communicatiestijl. Ze initiëren communicatie door het "directieve" deel van zichzelf te activeren. Je kunt dit herkennen aan hun vastberaden, maar niet-aanvallende toon. Hun verzoeken hebben alles te maken met het sturen op actie door mensen te vertellen wat ze moeten doen. Hoewel dit misschien niet jouw favoriete stijl is, hoef je het niet persoonlijk op te vatten of beledigd te zijn. De beste manier om op het verzoek in te gaan, is om de opdracht zonder emotie uit te voeren. Hier zijn enkele voorbeelden:
"Vertel me waar ik het dossier kan vinden."
"Kijk eens in het archief."
of
"Noem twee acties die je meeneemt uit onze vergadering."
"Ik ga aan de slag met onze verkoopgesprekken en stel een nieuwe strategie voor het volgende kwartaal voor."
Tips voor het opbouwen van verbindingen door gebruik te maken van de communicatiekanalen
Er zijn slechts vier kanalen. Kijk of je kunt detecteren welk "deel" iemand gebruikt om communicatie te initiëren; Emoter, Verzorger, Computer of Director.
Reageer door het kanaal op de juiste manier te sluiten. Dit betekent dat je je eigen energie activeert om af te stemmen op de uitnodiging van de zender. Raadpleeg de vier voorbeelden hierboven om te zien welk deel het best geschikt is voor elke uitnodiging.
Let op je eigen comfort, en laat dit je niet tegenhouden. Ieder van ons heeft een favoriet, voorkeurskanaal. Om met anderen te communiceren, moeten we mogelijk andere kanalen gebruiken, kanalen die niet zo comfortabel of vertrouwd zijn. Dat is prima. Alleen omdat het niet comfortabel is, maakt het niet verkeerd of minder authentiek. Zeg tegen jezelf: "Ik ben bereid buiten mijn comfortzone te treden omdat ik een verbinding wil aangaan met de andere persoon."
Reageer op wat je ziet, niet op wat je denkt te weten. Iedereen heeft een favoriet kanaal, maar ze zijn in staat om elk van de vier kanalen te gebruiken in dagelijkse communicatie. Dus net wanneer je denkt dat je iemand kent, kunnen ze je verrassen.
Gebruik kanalen om een betere leider te zijn
Bouw vertrouwen. Het reageren op het verzoek van een ander door hun kanaal te sluiten is een van de beste manieren om vertrouwen op te bouwen. Dat komt doordat het laat zien dat je bereid bent om hen tegemoet te komen waar ze zijn en hun manier van communiceren te respecteert.
Opbouwen van relaties. Of je nu een leider bent die probeert contact te maken met je team, een verkoper die probeert contact te maken met een klant, of een leraar die probeert contact te maken met studenten in de klas, kanalen zijn een van de krachtigste en effectiefste manieren om een relatie op te bouwen.
Verbeter retentie en herinnering. Hoe je iets zegt is vaak belangrijker dan wat je zegt. Mensen zijn meer geneigd om aandacht te besteden en te onthouden wat je zegt als de informatie wordt geleverd in hun favoriete kanaal. Probeer verschillende kanalen te gebruiken om dezelfde informatie over te brengen en kijk wie het beste reageert. Hier is een voorbeeld. In deze video vertelt Nate het verhaal van de Drie Kleine Biggetjes op zes verschillende manieren.
Op basis van feedback van onze relaties en eigen observaties, geloven wij dat communicatiekanalen het geheime ingrediënt zijn voor effectieve communicatie. Wanneer je deze onder de knie kunt krijgen, ben je op weg om een meester in communicatie te worden.
Positieve groet,
Monique Bruil
Master Trainer & Coach / BSmart Communication
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/bids-for-connection-personality-science-and-leadership-communication/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat