Soort zoekt soort
We horen deze uitspraak vaak in alledaagse gesprekken. Als we wat beter kijken, blijkt dat wellicht ook zo te zijn. Meestal kiezen we mensen die gewoontes, interesses en bijv. een muzieksmaak hebben die vergelijkbaar zijn met die van ons. We gaan om met mensen met soortgelijke interesses, communiceren gemakkelijk met hen en komen zelden in conflicten terecht.
We hebben het gevoel dat we op dezelfde golflengte zitten. Het goede nieuws is dat we kunnen kiezen met wie we onze vrije tijd willen doorbrengen. Als coach kun je echter niet altijd de persoon beoordelen die voor het eerst naar een sessie komt.
De basis voor elke kwalitatieve coaching sessie is het opbouwen van een band met de cliënt.
Wat gebeurt er als een cliënt compleet anders is dan jij?
De PCM-methode kent zes persoonlijkheidstypen, die van elkaar verschillen op basis van hun meest dominante persoonlijkheidskenmerken, behoeften, motivatie en redenen waarom ze stress ervaren. De uitdaging voor elke coach is om eerst zijn eigen karakteristieke combinatie van deze zes persoonlijkheidstypes te begrijpen, de zogenaamde persoonlijkheidsstructuur, en vervolgens een cliënt te accepteren die een compleet andere persoonlijkheidsstructuur heeft.
Hoe? Door de psychologische behoeften van verschillende persoonlijkheidstypes te herkennen.
Gestructureerd Denker – erkenning voor werk en tijdstructuur
Een Gestructureerd Denker blinkt uit in het organiseren van activiteiten en een gedetailleerde planning.
Hij neemt graag verantwoordelijkheid, waardoor hij vaak zeer gewaardeerd wordt in persoonlijke en professionele relaties. Wanneer hij de kans krijgt om zijn ideeën uit te voeren, waardeert hij alle aspecten van methodisch en logisch structureren. Een gestructureerde aanpak van werk en erkenning van zijn expertise zijn voor hem het belangrijkst.
Doorzetter – erkenning voor werk en respect voor overtuigingen, normen en waarden
Een Doorzetter is iemand die de wereld observeert en beoordeelt aan de hand van zijn overtuigingen, normen en waarden. Hij staat bekend om sterke morele en ethische normen. Hij is een uiterst kritisch persoon. In de communicatie met anderen is de Doorzetter zeer geïnteresseerd in het uiten van zijn mening en het horen van anderen. Ook is hij uiterst toegewijd aan zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Harmoniser – erkenning voor mijn persoonlijkheid en zintuiglijke behoeften
Een Harmoniser is vriendelijk en meelevend, en bekijkt de wereld vanuit gevoel. De Harmoniser waardeert en respecteert mensen die ook de betekenis van zijn gevoelens begrijpen. In relaties brengt hij empathie en harmonie. Zijn behoefte is om zich comfortabel te voelen, geaccepteerd te worden als persoon en te weten dat mensen om hem geven.
Rebel – behoefte aan interacties, spontaniteit en humor
Een Rebel is een creatief persoon die oplossingen vindt waar anderen dat niet doen. Hij is spontaan, speels en in staat om entertainment te brengen, zelfs bij saaie klussen. Ook staat hij bekend om zijn spontaniteit en reactie op basis van het principe: "Ik vind het leuk / ik vind het niet leuk". Anderen zien hem als een geweldige bron van positieve energie en plezier, daarom wordt hij graag uitgenodigd voor tal van bijeenkomsten.
Promoter – behoefte aan initiatieven en dynamiek
Bij het eerste contact zie je bij de Promoter vaak een charmant persoon. Uiterst vindingrijk en er kan worden gezegd dat hij een uitweg vindt voor elke situatie. Voor hem is dynamiek essentieel en is het belangrijk om zich altijd levendig te voelen. De Promoter is iemand die direct communiceert en in een gesprek graag direct ter zake komt.
Dromer – behoefte aan alleen zijn
Een Dromer is introvert en fantasierijk. Hij denkt vaak na over zichzelf, zijn leven en alle mogelijke scenario's en varianten van verschillende gebeurtenissen. Hierdoor heeft hij vaak behoefte aan alleen zijn. In gesprekken met mensen geeft hij niet veel feiten, maar analyseert hij vaak zijn talrijke hypothesen en opties voordat hij tot een conclusie komt.
Naast het gebruik in alledaagse communicatie kent PCM® een zeer brede toepassing. Enkele toepassingsgebieden zijn conflictbeheer, stressbeheer, leiderschap, teambuilding en motivatie van werknemers, verkoop en klachtenafhandeling. Als je kennis wilt maken met de methodologie die wordt gebruikt door het Witte Huis, NASA en vele wereldwijde organisaties; neem dan vrijblijvend contact met mij op of schrijf je in voor een van onze workshops / trainingen.
Met een positieve groet,
Monique Bruil
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat