Compassie heeft misschien een zachte kant, toch is er niets makkelijks aan. Compassie vereist moed voor kwetsbaar leiderschap, vertrouwen om nederig op te durven stellen en moedig de daad bij het woord te voegen.
Compassie een soft skill noemen is een andere manier om te zeggen dat het er niet toe doet, of niet relevant is voor de echte problemen waarmee leidinggevenden worden geconfronteerd. Compassie wordt gewoonlijk op één hoop gegooid met alle andere sociaal-emotionele vaardigheden, als leuk om te hebben, maar niet essentieel. Het bewijs dat compassie in leiderschap en op het werk belangrijk is, is zo overweldigend dat we geen energie besteden aan degenen die er nog niet in geloven. Wij laten marketinggoeroe, cultuurexpert en bekende herrieschopper Seth Godin het voor ons zeggen:
“Hoe durf je ze soft skills te noemen. Het zijn echte vaardigheden."
- Seth Godin -
Compassie vereist moed om kwetsbaarheid te tonen in leiderschap
Een van de grootste uitdagingen voor veel leidinggevenden als het gaat om compassie is de kwetsbaarheid tonen in leiderschap, waardoor zij samen met anderen moeten ‘vechten’. Vanaf een veilige emotionele afstand problemen oplossen is makkelijk. Geld of middelen naar een probleem gooien is makkelijk. Dag na dag advies geven aan werknemers die nooit hun verantwoordelijkheid lijken te nemen is slopend, en nog steeds vrij gemakkelijk in vergelijking met compassie en kwetsbaar leiderschap.
Wat in deze voorbeelden ontbreekt is de kwetsbaarheid in leiderschap die gepaard gaat met het delen van je moeilijkheden met een ander. Iemand helpen vanuit een veilige positie van autoriteit of voorrecht versterkt nog steeds een gevoel van ongelijkheid. De meeste mensen vinden het makkelijker om te helpen dan om geholpen te worden.
Compassie in leiderschap vereist de kwetsbaarheid om je hart open te stellen voor een ander.
Jullie zijn misschien geen gelijken op het organigram, maar jullie zijn wel gelijken als persoon.
De enige manier om dat te tonen is door je menselijke kant te laten zien. De literatuur staat bol van het bewijs dat kwetsbaar leiderschap gaat over echtheid en contact op menselijk niveau met werknemers. Kwetsbare leiders worden meer vertrouwd en zijn effectiever.
Dus waarom stellen niet meer leidinggevenden zich open?
Veel leidinggevenden geloven dat al hun ervaring, succes en titels hen genoeg zouden moeten maken, maar toch voelen ze zich niet genoeg. Verandering begint van binnenuit met het veranderen van die identiteit, en dat betekent kwetsbaarheid in leiderschap. Leidinggevenden voelen zich vaak niet op hun gemak met hun eigen strijd, dus houden ze die verborgen. Als we niet bij onszelf kunnen zijn in onze uitdagingen, hoe kunnen we dan bij anderen zijn in hun strijd?
Compassie vereist vertrouwen in je nederig opstellen
Alsof kwetsbaar leiderschap nog niet moeilijk genoeg is, vereist compassie ook zelfvertrouwen en nederigheid, twee dingen die niet zonder elkaar kunnen. Verwar nederigheid niet met zelfspot. Ken Blanchard, een van de bestverkopende auteurs en topleiderschapsgoeroes op het gebied van dienend leiderschap definieert nederigheid als volgt: "Nederigheid is niet minder denken over jezelf. Het is minder aan jezelf denken."
De grootste bedreiging voor barmhartig helpen is het ego. Wanneer we anderen proberen te helpen met het verborgen motief om ons eigen ego op te krikken, is dat vanaf het begin gedoemd te mislukken, omdat het drama is.
Acht tekenen van op het ego gebaseerde hulp die drama veroorzaken
Al deze gedragingen komen voort uit dezelfde valse overtuiging: dat onze identiteit afhankelijk is van het effect van onze hulp. Deze valse overtuiging hangt samen met een gebrek aan zelfvertrouwen.
Zelfvertrouwen betekent dat we lekker in ons vel zitten. Het betekent dat we weten dat onze waarde als mens vaststaat en niet afhankelijk is van externe factoren. Als we ons niet meer laten leiden door het effect van onze inspanningen, kunnen we ons echt richten op de persoon met wie we ‘samen vechten’ en kwetsbaar leiderschap bieden.
Compassie vereist moed om te praten
Jody Horner, voormalig president van Cargill Meat Solutions en Cargill Case Ready, was vanuit haar functie verantwoordelijk voor een miljardenbedrijf met meer dan 3.000 werknemers dat aan enkele van 's werelds grootste detailhandelaren leverde. Tijdens haar termijn als president faciliteerde Jody een hoge groeistrategie door middel van een aanpak die de betrokkenheid van werknemers verhoogde en het verloop op alle niveaus drastisch verminderde. Zij was de voorvechter van de succesvolle lancering van het Cargill Innovation Center, een investering van 15 miljoen dollar, het project creëerde een bestemming van wereldklasse voor samenwerking tussen voedings-wetenschappers, microbiologen en culinaire teams die zich bezighouden met onderzoek en ontwikkeling.
Jody's verhaal bewijst hoe moeilijk het is om de daad bij het woord te voegen. Mijn collega Nate Regier ontmoette Jody voor het eerst bij haar thuis. Ze zat toen in het bestuur van Big Brothers Big Sisters of Kansas en organiseerde een diner om geld in te zamelen. Hij werd getroffen door haar openheid en warmte. En hij had verwacht dat ze hard en onaantastbaar zou zijn, zeker gezien haar rol en het soort bedrijfstak waarin ze werkzaam was. Ze was dol op haar buldog, praatte graag over haar kinderen, was transparant over hun vreugde en strijd. Ze was de complete belichaming van kwetsbaarheid in leiderschap.
Toen hij Jody beter leerde kennen en zij vrienden werden, vroeg hij haar hoe het was om een vrouwelijke leider te zijn in zo'n door mannen gedomineerde sector. Ze deelde haar verhaal over haar carrière. Legde uit dat mensen gepromoveerd werden door hard te zijn en geen zwakte te tonen. Ze verklaarde: "In principe leerde ik me te gedragen als een ‘eikel’ om vooruit te komen." Na verloop van tijd besefte Jody dat dit niet authentiek was. Het voelde niet goed, noch was het in overeenstemming met wie ze was.
Jody wist dat ze haar gedrag moest afstemmen op haar ware ik, maar ze was bang en angstig. Ze maakte zich zorgen dat haar collega's het respect voor haar zouden verliezen, dat ze haar als zwak zouden zien. Maar ze nam het risico de daad bij het woord te voegen. Met hulp van een coach, gekoppeld aan haar verlangen om meer zinvolle, positieve connecties met mensen te maken, ging Jody van de overtuiging dat ze ervoor moest zorgen dat er geen gaten in haar pantser zaten, professioneel zijn tot op het bot, naar het tonen van meer van haar echte zelf op het werk, inclusief het vertellen van mensen over haar buldog en haar familie.
Wat er gebeurde was precies het tegenovergestelde van wat Jody het meest vreesde. Ze omschreef het als: "Mijn geloofwaardigheid op straat ging door het dak." Jody ervoer meer vertrouwen en betrokkenheid in haar team omdat ze haar als betrouwbaar zagen. Dit was een keerpunt voor haar, een moment waarop ze zich realiseerde dat kwetsbaarheid in leiderschap haar geheime wapen was, en dat de daad bij het woord voegen begint met trouw zijn aan jezelf en een rolmodel worden voor wat je het meest waardeert.
De volgende keer dat iemand compassie soft noemt, vraag hem dan: "Ben jij dapper genoeg, zelfverzekerd genoeg en moedig genoeg om echt compassie te beoefenen?".
Sta jij open voor een kennismaking met jouw compassie-skills? Neem gerust contact met ons op, wij helpen jou, je team en jullie organisatie graag. Bel: 06-29571275 of mail naar monique@bsmartcommunication.nl
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/compassion-is-so-much-more-than-a-soft-skill/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat