Goede managers weten niet alleen hoe ze een team naar succes moeten leiden, zij begrijpen en geven ook om het leven en het welzijn van hun werknemers. Ze bieden hun team hulp wanneer dat nodig is, moedigen persoonlijke groei aan en zijn open en toegankelijk. Wanneer je een betere manager of supervisor wilt worden, kun je overwegen om leiderschap vanuit compassie toe te passen - een stijl die het moreel en de productiviteit van werknemers kan helpen verbeteren.
In dit artikel leggen we uit wat leiderschap vanuit compassie is en wat het betekent om een compassievolle leidinggevende te zijn, plus we bespreken negen manieren om dit type leiderschap te beoefenen.
Wat is leiderschap vanuit compassie?
Leiderschap vanuit compassie combineert leiderschapsvaardigheden met empathie. Zoals Eleanor Roosevelt ooit zei: "Om met jezelf om te gaan, gebruik je je hoofd. Om met anderen om te gaan, gebruik je je hart." Compassievolle leidinggevenden leiden en managen met zowel hun hoofd als hun hart. Kenmerkend zijn:
3 pijlers voor leiderschap vanuit compassie
De drie pijlers zijn:
Waarom is leiderschap vanuit compassie belangrijk?
Leiderschap vanuit compassie is belangrijk voor het moreel van werknemers en een effectieve managementaanpak op de moderne werkplek. Een compassievolle leidinggevende zijn biedt verschillende voordelen, waaronder:
Wanneer je een cultuur van compassie en respect creëert, kun je beter begrijpen wat de unieke kwaliteiten van elke werknemer zijn en hoe deze het team en het bedrijf ten goede kunnen komen.
9 manieren om een compassievolle leidinggevende te zijn
Hier zijn negen manieren waarop je een meer compassievolle leidinggevende kunt zijn:
1. Leer je team kennen
Neem de tijd om je medewerkers te leren kennen. Ga met hen in gesprek om hun passies te leren kennen en wat hen motiveert. Gebruik de persoonlijke drijfveren van elk teamlid om hen te helpen individuele en organisatorische doelen te bereiken. Wanneer je begrijpt wat werknemers drijft, kun je hen ook verantwoordelijkheden geven die aansluiten op hun sterke karaktereigenschappen en hen inspireren.
2. Luisteren en leren
Je kunt leren van je werknemers en van hoe zij denken en functioneren door te oefenen met actief luisteren - begrijpen en aandachtig luisteren naar wat mensen zeggen in plaats van ze alleen maar te horen. Werknemers voelen zich meer gewaardeerd wanneer ze geloven dat hun leidinggevenden luisteren naar en geven om wat ze zeggen.
Om je team en hun behoeften te leren kennen, moedig je hen aan feedback te geven en meningen te delen. Vraag om hun inbreng bij projecten die zij belangrijk vinden. Geef je team de kans om zich te uiten in vergaderingen en gesprekken. Geef ze de tijd om te praten en erken hun bijdragen. Let op lichaamstaal en non-verbale signalen die aangeven dat iemand een idee of mening heeft die hij wil delen.
3. Stel waarden vast
Creëer teamwaarden die je strategie van compassievol leiderschap ondersteunen. Deze kunnen zijn:
Stel deze waarden vast en communiceer ze duidelijk aan je werknemers. Verenig je team als een gemeenschap rond deze gedeelde waarden en gemeenschappelijke focus.
4. Toon dankbaarheid
Werknemers willen gewaardeerd worden en het gevoel hebben dat je hun werk waardeert. Toon vriendelijkheid door dankbaarheid te tonen voor iedereen in het team - niet alleen de toppresteerders. Laat zien dat je hen ziet als meer dan werknemers; je ziet hen als mensen met individuele behoeften.
Je kunt waardering tonen door verbale erkenning, goedkeuring, steun of welke methode voor elk individu het meest betekenisvol is. Door vriendelijkheid en erkenning kun je de loyaliteit en het respect van werknemers verdienen.
5. Moedig aan
Compassievolle leidinggevenden moedigen hun werknemers aan, beïnvloeden en begeleiden hen in plaats van bevelen of eisen te geven. Zelfs wanneer je werkt aan een strakke deadline of een uitdagend project, benader je taken met optimisme en aanmoediging. Laat je team weten dat je hen steunt tijdens stressvolle werkperiodes.
Wanneer je werknemers wilt aanmoedigen om productiever te zijn of meer verantwoordelijkheid te nemen voor een project, erken dan hun individuele vaardigheden en inzichten. Inspireer hen om die talenten te gebruiken en beloon creativiteit en innovatie.
6. Verwijder barrières
Verwijder barrières of grenzen, zodat je kunt samenwerken en als een team kunt werken. Hoe meer je betrokken bent bij de dagelijkse taken en teamdynamiek van je werknemers, hoe beter je hun passies en behoeften kunt begrijpen. Leef je in in hun uitdagingen en los samen met hen problemen op.
Wees benaderbaar door een open-deurbeleid te hanteren waarbij je medewerkers uitnodigt om te komen praten wanneer ze advies nodig hebben of informatie willen delen. Zorg ervoor dat ze weten dat ze bij jou terecht kunnen om de dingen in hun professionele of persoonlijke leven te bespreken. Hoe meer je weet over je werknemers, hoe meer compassie je kunt tonen.
7. Blijf positief
Zorg voor een optimistische kijk op het werk. Wees het type leidinggevende dat altijd iets positiefs te zeggen heeft. Deze houding kan ervoor zorgen dat je werknemers zich meer op hun gemak voelen om je in vertrouwen te nemen over hun zorgen of ideeën. Jouw positiviteit en toegankelijkheid kunnen ook versterkend werken en een omgeving creëren waarin mensen graag willen werken.
8. Wees transparant
Wees transparant in je communicatie en handelingen. Wanneer je je zorgen maakt over de prestaties van een werknemer, wees daar dan eerlijk over en vertel hem wat hij kan doen om zich te verbeteren. Wees direct en duidelijk met je kritiek in plaats van te proberen jouw opmerkingen te verzachten. Je toont compassie vanuit jouw behoefte om hen te helpen vooruitgang te boeken en professioneel te ontwikkelen.
Wees bovendien transparant over de prestaties van het bedrijf. De staat van de organisatie heeft directe gevolgen voor de werknemers, en daar dien je begrip voor te hebben. Jouw eerlijkheid kan helpen het vertrouwen en de loyaliteit van je team te winnen.
9. Ondersteun het welzijn van de werknemer
Jouw compassie gaat verder dan het kantoor. Zorg ervoor dat je werknemers de middelen hebben die ze nodig hebben om gezond, productief en financieel stabiel te zijn. Bevorder de balans tussen werk en privé en flexibiliteit door begrip te tonen wanneer een teamlid tijd nodig heeft om voor een kind, familielid of om voor zichzelf te zorgen. Wanneer je het welzijn van je werknemers ondersteunt en verbetert, krijg je wellicht een gemotiveerder en productiever team dat zich kan concentreren op de doelen en taken.
Wil je meer weten over commitment met compassie en wat dit voor jou, je team en jouw organisatie kan betekenen? Tijdens een vrijblijvende kennismaking onder het genot van een kopje koffie (thee voor mij :-)) vertel ik je er graag meer over.
Bel: 06-29571275 of mail naar monique@bsmartcommunication.nl
Ik verheug me zeer op onze kennismaking.
Monique Bruil
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat