Ben jij vaardig in het herkennen van negatieve aandacht en het positief ingrijpen, of beland je regelmatig in een soort machtsstrijd en miscommunicatie?
Wanneer kinderen zich misdragen, zien we dat als volwassenen vaak als een roep om "negatieve aandacht". Het is bijzonder hoeveel energie en moeite kinderen doen om aandacht te krijgen. Vaak werkt dit negatieve gedrag averechts, met straf, machtsstrijd of andere negatieve gevolgen tot gevolg. Hetzelfde geldt voor volwassenen, hoewel de negatieve roep om aandacht vaak verfijnder, normaler en toch ook kostbaarder is.
De beste ouders, zoals de beste leiders, leren hoe ze negatieve energie om kunnen zetten in positieve motivatie zodat iedereen wint.
Wanneer je leidinggevenden in je organisatie zou ondervragen, hoe zouden zij de volgende vragen dan beantwoorden?
Heb je ooit;
Hoe komt negatieve aandacht op je werkplek tot uiting? Hoeveel tijd besteed je aan het blussen van brandjes, het keer op keer uitvechten van dezelfde strijd en het maken van beleid om het gedrag van slechts een paar mensen te beheersen?
Het veranderen van je mindset over negatief gedrag kan het verschil maken. Dit is de zevende van acht mentaliteitsveranderingen die de effectiviteit van leiders kunnen veranderen.
Leiderschap mindset shift #7
Achter de meeste negatieve gedragingen gaan onvervulde positieve behoeften schuil.
Door de onvervulde positieve behoefte te herkennen en aan te bieden, kunnen leiders dure machtsstrijd en miscommunicatie aanzienlijk verminderen en tegelijkertijd de betrokkenheid en motivatie van werknemers verbeteren.
De pluspunten achter negatieve aandacht
Het Proces Communicatie Model (PCM) onthult het geheim; een krachtige, voorspelbare en waarneembare relatie tussen negatieve en positieve aandacht.
In onze vorige blog over Mindset Shift #6 deelden we zes verschillende psychologische behoeften, elk gekoppeld aan een persoonlijkheidsfasetype. Mensen zullen er altijd naar streven om aan hun eigen psychologische behoeften te voldoen. Het is een overlevingsinstinct, net als ademhalen. En het belangrijkste is; wanneer we als mens niet op een positieve manier onze psychologische behoeften (kunnen) voorzien, zullen we proberen om dezelfde behoeften op een negatieve manier alsnog voor elkaar te krijgen, bewust of onbewust. Dit kost energie en het veroorzaakt voorspelbare miscommunicatie en stress.
Wat betekent dit? Wanneer we negatief gedrag observeren, is dat in de meeste gevallen een symptoom dat de persoon wanhopig probeert aan zijn positieve behoeften te voldoen, alleen doen ze dat op een negatieve manier.
We kennen zes voorspelbare en waarneembare gedragspatronen, faalmechanismen genaamd, die optreden wanneer iemand niet op een positieve manier aan zijn behoeften voldoet. Bekijk Mindset Shift #6 voor inzichten over hoe je op een positieve manier behoeften kunt vervullen in plaats van op een negatieve manier.
Over controleren
Over controleren omvat; micromanagen, overwerken, werk van anderen bekritiseren en hoe zij hun tijd gebruiken, en obsessiviteit rond eerlijkheid, geld en details. Opmerkingen als: "Je verspilt mijn tijd" of "Wat een idioot!" zijn niet ongebruikelijk bij deze mensen op het moment dat zij geen positieve erkenning krijgen voor hun productieve werk en/of tijdstructuur.
Fouten maken
Fouten maken omvat; het vertrouwen verliezen, per ongeluk dingen ‘verprutsen’ op een manier die kritiek uitlokt en overdreven zelfkritisch zijn. Opmerkingen als: "Ik weet zeker dat ik dat heb verprutst" of "Waarom ben ik zo stom?" komen vaak voor bij mensen wanneer zij geen positieve erkenning voor hen als persoon en de zintuiglijke prikkeling ervaren.
Overtuigingen opleggen
Overtuigingen opleggen omvatten; eigenwijs, zelfingenomen en veroordelend gedrag vertonen, op kruistocht gaan, van alles een alles-of-niets-kwestie maken en achterdochtig worden tegenover mensen die jouw overtuiging niet delen. Opmerkingen als: "Ze tonen geen enkele betrokkenheid" of "Je bent of voor mij of tegen mij", komen vaak voor bij mensen die geen positieve erkenning ervaren voor hun toegewijde werk en overtuigingen.
Beschuldigen
De schuld geven omvat; excuses verzinnen, anderen de schuld geven, onberispelijk zijn, elke verantwoordelijkheid vermijden, zeuren en klagen. Opmerkingen als: "Niet mijn schuld" of "Ze dwong me het te doen." komen vaak voor bij mensen die geen positief contact ervaren.
Manipuleren
Manipuleren omvat; negatief drama creëren, mensen tegen elkaar opzetten, manoeuvreren voor zelfzuchtig gewin of mensen in een verlies-verliessituatie brengen. Opmerkingen als: "John van de boekhouding bekritiseerde je werk aan het team, maar dat heb je niet van mij gehoord", of "Alleen verliezers zwijgen in vergaderingen. Je moet tegen John zeggen dat hij zich met zijn eigen zaken moet bemoeien', komen vaak voor bij mensen die geen positieve uitdaging ervaren.
Terugtrekken
Terugtrekken omvat; isoleren, interacties vermijden, passief afwachten, projecten starten maar niet afmaken. Opmerkingen als: "Het is allemaal te veel" of "Ik weet niet wat ik moet doen", komen vaak voor bij mensen die onvoldoende alleen zijn ervaren.
Zodra leiders het verband tussen positieve en negatieve aandacht begrijpen, hebben ze een enorm nieuw vermogen om in te grijpen op manieren die situaties daadwerkelijk verbeteren in plaats van verergeren.
Wacht even! Probeer je me te vertellen…
Ik durf te wedden dat je op dit moment een aantal vragen hebt, zoals:
Dit zijn absoluut de juiste vragen om te stellen. De antwoorden zullen je wellicht verbazen.
Verander je mentaliteit om een betere leider te worden
Het begrijpen van het verband tussen positieve motivatie en negatief stressgedrag is de focus in een van de modules uit het PCM leiderschapsprogramma.
In deze module leer je hoe je:
Neem vandaag nog contact met ons op en kom meer te weten over hoe PCM een waardevolle bijdrage levert aan het herkennen en optimaliseren van het kritieke punt tussen communicatie en persoonlijkheid.
Waarom kiezen voor het PCM Leiderschapsprogramma?
Sociale vaardigheden zijn de belangrijkste onderscheidende factor voor leiderschap: in staat zijn om contact te maken, betrokken te zijn, conflicten met iedereen op te lossen en te motiveren, zijn essentiële leiderschapsvaardigheden. Leiders van vandaag dienen hun zelfbewustzijn en veerkracht te cultiveren om succesvol te zijn in een zeer diverse, wereldwijde en virtuele omgeving.
Het PCM Leiderschapsprogramma is een verzameling modules die we vanuit het Process Communication Model toepassen om de meest voorkomende en belangrijkste leiderschaps-uitdagingen op te lossen.
Senior leidinggevenden zullen meer inzicht krijgen in hoe hun eigen persoonlijkheid hun rol en prestaties beïnvloedt, hoe communicatie- en motivatiestrategieën kunnen worden aangepast om de bijdrage van alle persoonlijkheden op de werkvloer te optimaliseren.
Pas gepromoveerde leidinggevenden en middenmanagement zullen kritische sociaal-emotionele en communicatieve competenties leren toepassen om hun effectiviteit te verbeteren bij een breed scala aan leiderschapsuitdagingen, zoals communiceren voor meer impact, het managen en motiveren van prestaties, omgaan met miscommunicatie en conflicten, het opbouwen van vertrouwen en betrokkenheid en zelfzorg.
Wij kunnen jullie helpen de behoeften op het gebied van leiderschapsontwikkeling te beoordelen en precies het juiste programma voor jullie doelstellingen aan te bieden. Neem voor vragen of een persoonlijke kennismaking gerust contact met ons op.
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/leadership-mindset-shift-7-behind-most-negative-behaviors-are-unmet-positive-needs/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat