Hoe we leiderschap ook definiëren, een van de meest fundamentele rollen van leidinggevenden is om mensen te motiveren en draagvlak te creëren voor een gemeenschappelijk doel. Invloed is er in vele vormen, zowel positief als negatief. De grootste beïnvloeders, in alle beroepen en bedrijfstakken, erkennen dat de sleutel voor samenwerken elkaar begrijpen is.
Wanneer je de leidinggevenden in jouw organisatie zou ondervragen, hoe zouden zij de volgende vragen dan beantwoorden?
Heb je ooit;
Het begint als we nog kind zijn met de boodschap: "Hoe zou jij je voelen als iemand je zo behandelde?". Met de beste bedoelingen doen we een beroep op empathie, vaak gekoppeld aan ‘De Platina Regel’, "Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden", als een manier om ander gedrag te beïnvloeden.
Veel leiders blijven deze regel in hun professionele leven volgen. Gaandeweg hebben ze de volgende motivatiefilosofie ingebed: Gebruik je eigen perspectief en ervaring als leidraad wanneer je anderen probeert te motiveren.
Met deze filosofie zullen leiders in het beste geval in staat zijn om mensen die net zoals zij zijn positief te beïnvloeden.
Waarschijnlijker is dat ze in de val trappen van een ‘one-size fits all’ aanpak, waarbij ze ervan uitgaan dat iedereen gemotiveerd wordt zoals zij. Dit kan resulteren in:
Ervaar jij een van deze problemen in je organisatie? Zijn jullie leidinggevenden bedreven in het individualiseren van motivatie, of zitten ze vast in een val waarin ze hun eigen motivatiebehoeften projecteren op anderen?
Het veranderen van je leiderschapsmentaliteit over invloed en motivatie kan een groot verschil maken. Dit is de zesde van acht mentaliteitsveranderingen die de effectiviteit van een leider positief kunnen veranderen.
Leiderschapsmindset #6
Behandel anderen zoals ze behandeld willen worden
Anderen behandelen zoals zij behandeld willen worden betekent dat we individualiseren hoe we anderen behandelen op basis van hun persoonlijke motivaties en behoeften.
Verschillende slagen voor verschillende mensen
Het Process Communication Model (PCM) identificeert zes verschillende persoonlijkheidstypes die we allemaal in ons hebben, gerangschikt in een voorkeursvolgorde. Elk type heeft unieke motivaties, aangeboren drijfveren waaraan moet worden voldaan om effectief te kunnen functioneren. Voor elk persoon is één van deze zes types, de Fase genoemd, de primaire motivatie. Een gepersonaliseerd PCM-profiel identificeert ons fasetype.
Dit gaat niet over egoïstische verlangens, wel over aangeboren drijfveren die bevredigd moeten worden om te kunnen gedijen. Het aanboren van ieders unieke motivatiebehoeften geeft leiders aanzienlijk meer positieve invloed en strategieën voor zelfzorg.
Erkenning voor Persoon en Zintuigen
Erkenning van de persoon betekent dat je wilt weten dat je onvoorwaardelijk gewaardeerd wordt om wie je bent en niet om wat je doet. Zintuiglijke motivatie gaat over het opladen met dingen die goed voelen, goed ruiken, goed klinken, goed smaken en er goed uitzien.
Motiveer deze mensen door te laten zien dat je om hen geeft als mens en door een veilige, ondersteunende en vriendelijke omgeving te creëren.
Erkenning voor productief werk en tijdstructuur
Je gedijt op productiviteit en efficiëntie. Het plannen en volbrengen van taken is intrinsiek lonend. Tijdsstructuur betekent dat je waarde hecht aan tijd en hoe die wordt besteed.
Motiveer deze mensen door gebruik te maken van hun logisch denkvermogen en probleemoplossend vermogen. Sterker nog, help ze hun tijd efficiënt en productief te gebruiken.
Contact
Je gaat graag om met nieuwe en stimulerende dingen om je creativiteit te laten stromen. Beweging, spel en onverwachte interacties wakkeren je hersenen aan en geven je energie.
Motiveer deze mensen door het leuk te maken.
Alleen zijn
Je hebt ongestructureerde en ononderbroken tijd voor jezelf nodig. In een menigte of in een park kun je je terugtrekken op een rustige plek binnen om op te laden.
Motiveer deze mensen door hen de ruimte en tijd te geven om op te laden.
Erkenning voor toegewijd werk en overtuiging
Je wilt weten of je werk doet dat ertoe doet. Je werk is een weerspiegeling van je waarden, dus je bent gemotiveerd als je kunt zien dat je hebt bijgedragen aan het bevorderen van wat belangrijk is. Erkenning voor overtuiging gaat over het respecteren van je kernovertuigingen en -waarden.
Motiveer deze mensen door het verband duidelijk te maken tussen hun waarden, hun bijdrage en de hoogste principes van de organisatie.
Uitdaging
Je hebt in korte tijd veel opwinding nodig. Je gedijt goed als het onverwachte gebeurt of als je een uitdaging aangaat.
Motiveer deze mensen door ze uit te dagen iets spannends te doen dat het team helpt om uitdagingen aan te gaan.
Wat past het best bij jou? Hoe zit het met de mensen aan wie jij leidinggeeft? Welk type motivatie is voor jou het moeilijkst te waarderen en op te nemen in jouw leiderschapskoffer? In de meeste gevallen draait 80% van onze leiderschapsproblemen om 20% van onze mensen.
Gebruik de platinaregel en ervaar dat de productiviteit en betrokkenheid stijgen
Stel je de mogelijkheden eens voor als je jouw interacties en strategieën zou afstemmen op de motivatiebehoeften van je medewerkers? Hoe zit het met prestatiebeheer, of talentontwikkeling? Hoe zit het met marketing, verkoop en klantenservice?
Verander je mindset om een betere leider te worden
Leren hoe je verschillende persoonlijkheidstypes positief kunt beïnvloeden en motiveren is de focus van één van de modules in het PCM Leiderschapsprogramma.
In deze module leren leidinggevenden hoe ze:
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over hoe PCM helpt bij het herkennen en maximaliseren van het cruciale snijvlak tussen communicatie en persoonlijkheid.
Waarom kiezen voor het PCM Leiderschapsprogramma?
Mensenkennis is de belangrijkste onderscheidende factor in leiderschap: iedereen kunnen bereiken, betrekken, conflicten oplossen en motiveren zijn essentiële leiderschapsvaardigheden. Leiders van vandaag moeten hun zelfbewustzijn en veerkracht cultiveren om succesvol te zijn in een zeer diverse, wereldwijde en virtuele omgeving.
Het PCM Leiderschapsprogramma is een verzameling van leer- en toepassingsmodules die we vanuit het Process Communication Model toepassen om de meest voorkomende en belangrijkste leiderschapsuitdagingen op te lossen.
Senior leidinggevenden zullen beter begrijpen hoe hun eigen persoonlijkheid hun rol en prestaties als leidinggevende beïnvloedt, hoe communicatie- en motivatiestrategieën kunnen worden aangepast om de bijdrage van alle persoonlijkheidstypes op de werkplek te maximaliseren en hoe persoonlijkheidsverschillen het beste kunnen worden gemanaged op strategisch niveau.
Nieuw gepromoveerde leidinggevenden en leidinggevenden op middenniveau zullen cruciale sociaal-emotionele en communicatiecompetenties leren toepassen om hun effectiviteit te verbeteren bij een breed scala aan leiderschapsuitdagingen, zoals communiceren voor meer impact, het managen en motiveren van prestaties, omgaan met miscommunicatie en conflicten, het opbouwen van vertrouwen en betrokkenheid, en zelfzorg.
Wij kunnen jullie helpen de behoeften op het gebied van leiderschapsontwikkeling te beoordelen en het juiste programma voor jullie doelen te ontwerpen. Neem vandaag nog contact met ons op.
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/leadership-mindset-shift-6-treat-others-as-they-want-to-be-treated/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat