Uit onderzoek blijkt dat empathie op de werkplek positief samenhangt met arbeidsprestaties. Leidinggevenden die empathisch leiderschap tonen aan hun directe collega's, worden gezien als betere presteerders in hun eigen werk, en bereiken betere prestaties van hun werknemers. Empathie is een fundamentele leiderschapscompetentie om een veilige werkcultuur en meer vertrouwensvolle relaties op te bouwen.
Wanneer je de leidinggevenden in je organisatie zou ondervragen, hoe zouden zij onderstaande vragen dan beantwoorden?
Heb je ooit:
Hoe goed luisteren jullie leidinggevenden? Hebben zij moeite om een veilige ruimte te creëren waar mensen zich gehoord voelen? Kunnen zij zich tot anderen verhouden vanuit hun standpunt? Zijn ze zich ervan bewust hoe hun gedrag anderen beïnvloedt?
Het veranderen van je leiderschapsmentaliteit over empathie kan het verschil maken. Dit is de derde van acht mentaliteitsveranderingen die de effectiviteit van een leidinggevende kunnen veranderen.
Leiderschaps mindset verandering #3
Empathie begint met mensen te ontmoeten waar ze zijn.
Het Process Communication Model® identificeert zes verschillende persoonlijkheidstypes die we allemaal in ons hebben. Elk Persoonlijkheidstype heeft een unieke perceptie dat bepaalt hoe we onze omgeving en situaties ervaren, en hoe we met anderen communiceren. Deze percepties zijn op te sporen door te kijken hoe mensen communiceren. PCM leert leidinggevenden hoe dit te doen.
Ieder mens heeft één primaire voorkeurs perceptie. En iedereen kan ze alle zes leren herkennen en waarderen, en dit gebruiken om zijn/haar empathische vaardigheden te ontwikkelen.
Zes percepties, zes manieren waarop mensen de wereld ervaren en ermee omgaan.
Gevoelens: De standaardneiging van deze perceptie is om anderen te bevestigen en te koesteren en relaties op te bouwen met een persoonlijk tintje. Typische woorden en zinnen zijn: "Ik voel me..." "Ik voel me prettig bij..." "Ik geef om..." "...gelukkig" "...verdrietig" "Ik hou van..." "...dichtbij"
Gedachten: De standaardneiging van deze pereptie is om vragen te stellen over gegevens en tijdskaders en hetzelfde aan anderen te geven. Typische woorden en zinnen zijn: "Ik denk..." "Welke opties..." "Wat betekent dat..." "Wie..." "Wat..." "Wanneer..." "Waar..." "...feiten" "...informatie" "Gegevens" "Tijdsbestekken"
Reacties: De standaard neiging van deze perceptie is om het leuk te maken, de bestaande situatie uit te dagen, en zich vrij te uiten. Typische woorden en zinnen zijn: "Wow..." "Ik hou van..." "Ik haat..." "Ik wil..." "Ik wil niet..." "Dat is geweldig!" [leuke zinnen, casual taal].
Inacties: De standaard neiging van deze perceptie is om te pauzeren, na te denken, en de mogelijkheden te verkennen alvorens te reageren. Typische woorden en zinnen zijn: "Ik stel me voor..." "Ik reflecteer..." "Ik tijd nodig om..." "Ik zat te denken….." "Mijmeren... "
Meningen: De standaardneiging van deze perceptie is om meningen en waarden te delen en hetzelfde van anderen te vragen. Typische woorden en zinnen zijn: "Naar mijn mening..." "Ik geloof..." "We moeten..." "...respect" "...waarden" "...bewondering" "...inzet" "...toewijding" "...vertrouwen" "Ik ben er van overtuigd…..".
Acties: De standaardneiging van deze perceptie is om actie te ondernemen of anderen tot actie aan te zetten. Typische woorden en zinnen zijn: "Het eindresultaat..." "...beste kans" "...laat het gebeuren" "Ga ervoor..." "Genoeg gepraat, actie!"
Mensen ontmoeten waar ze zijn
Aangezien communicatie minder gaat over wat je zegt, en meer over HOE je het zegt, kan iedereen zijn boodschap aanpassen aan de perceptie van anderen, wat aantoont dat je hen respecteert en waardeert voor wie ze zijn. Het verhoogt ook aanzienlijk de kans dat anderen positief reageren op wat je zegt.
Om effectief te communiceren moeten we beseffen dat we allemaal verschillend zijn in de manier waarop we de wereld waarnemen en dit begrip gebruiken als leidraad voor onze communicatie met anderen.
- Anthony Robbins -
Stel je de mogelijkheden voor als je het PCM-instrument van percepties zou toepassen om je communicatiestrategieën op maat te maken: e-mails, memo's, organisatie brede communicatie, klantenservice, zelfs crisisbestrijdingsstrategieën.
Verander je mindset om een betere leidinggevende te worden
Een van de acht modules van het PCM Leiderschapsprogramma is gericht op het leren gebruiken van percepties om de empathie, het begrip, vertrouwen en verbinding te verbeteren. In deze module leren leidinggevenden hoe ze:
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over hoe PCM leidinggevenden helpt het cruciale kruispunt tussen communicatie en persoonlijkheid te herkennen en te maximaliseren.
Waarom kiezen voor het PCM Leiderschapsprogramma?
Menselijke vaardigheden zijn de primaire onderscheidende factor van leiderschap: in staat zijn om te verbinden, te betrekken, conflicten op te lossen en iedereen te motiveren zijn essentiële leiderschapsvaardigheden. De leiders van vandaag moeten hun zelfbewustzijn en wendbaarheid cultiveren om succesvol te zijn in een zeer diverse, wereldwijde en virtuele omgeving.
Het PCM Leiderschapsprogramma is een verzameling leer- en toepassingsmodules die het Process Communication Model toepassen om de meest voorkomende en belangrijke leiderschapsuitdagingen op te lossen.
Senior leidinggevenden zullen een beter begrip krijgen van hoe hun eigen persoonlijkheid hun rol en prestaties als leider beïnvloedt, hoe zij communicatie- en motivatiestrategieën kunnen aanpassen om de bijdrage van alle persoonlijkheidstypes op de werkplek te maximaliseren, en hoe persoonlijkheidsverschillen het best beheerd worden vanuit een strategisch niveau.
Nieuw gepromoveerde leidinggevenden en leidinggevenden middenniveau zullen cruciale sociaal-emotionele en communicatiecompetenties leren en toepassen om hun effectiviteit te verbeteren bij een breed scala aan leiderschapsuitdagingen, zoals communiceren voor meer impact, prestaties beheren en motiveren, omgaan met miscommunicatie en conflicten, vertrouwen en betrokkenheid opbouwen, en zelfzorg.
Wij kunnen u helpen uw behoeften aan leiderschapsontwikkeling te beoordelen en het juiste programma voor uw doelstellingen te ontwerpen. Neem vandaag nog contact met ons op.
Hartelijke groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/leadership-mindset-shift-3-empathy-starts-with-meeting-people-where-they-are/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat