Leidinggeven vanuit aannames leidt vaak tot negatieve resultaten. Niet alleen versterkt het vooroordelen en nodigt het uit tot defensief gedrag, het verblindt ons ook om het echte gedrag dat recht voor onze neus staat juist te observeren.
Wanneer je leidinggevenden in je organisatie zou ondervragen, hoe zouden zij deze vragen dan beantwoorden?
Heb je ooit:
Mensen willen gezien en gehoord worden voor wie ze zijn, niet op basis van veronderstellingen en oordeel. Hoe goed interpreteren jullie leidinggevenden het gedrag van anderen? Communiceren ze met iedereen hetzelfde of kunnen ze zich aanpassen aan de ander door goed te kijken met wie ze communiceren? Kunnen zij anticiperen op de individuele communicatiestijlen die verschillende mensen nodig hebben door hun gedrag te observeren?
Het veranderen van je mindset over communicatie kan een groot verschil maken. Dit is deel vier van acht mindset verschuivingen waarmee je de effectiviteit van een leidinggevende kunt veranderen.
Leiderschapsmindset #4
Werk met wat je ziet, niet met wat je weet.
Het Process Communication Model® identificeert hoe verschillende mensen communiceren en welke kenmerken waarneembaar zijn via woorden, toon, houding, gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Door deze gedragskenmerken te herkennen, kunnen leidinggevenden een betere connectie maken en een one-size-fits-all benadering vermijden die de meeste mensen het gevoel geeft niet gehoord te worden. Bovendien laat de reactie van een persoon ons weten of we elkaar echt begrijpen en op één lijn zitten, of niet.
Vier communicatiekanalen: Hoe weet je of je op één lijn zit?
Effectieve communicatie is tweerichtingsverkeer. Als je afgestemd bent op de ander, betekent dit dat de ander je boodschap ontvangt zoals bedoeld en ook reageert op een manier die je laat weten dat hij begrijpt wat je bedoelt. Hoeveel van je dagelijkse interacties voldoen aan dit criterium? Wat zou er anders zijn als je dat aantal kunt verhogen?
Net zoals een radio of tv op het juiste kanaal moet staan om af te stemmen op onze favoriete uitzending, moeten mensen op hetzelfde kanaal staan om met elkaar te communiceren. Elke persoon heeft een eigen voorkeurscommunicatiekanaal.
Zorgzaam: Sommige mensen communiceren het meest effectief als we ze eerst op een vriendelijk en persoonlijke manier benaderen, en ze laten zien dat we ze waarderen en om ze geven.
Vragend: Sommige mensen reageren het beste als we hen om informatie vragen, hen vragen na te denken en te antwoorden met feiten en meningen, zoals twee computers die gegevens uitwisselen.
Emotief: Anderen houden ervan als we spontaan en humoristisch zijn in onze communicatie met hen, om het gesprek luchtig, levendig, energiek en leuk te houden.
Directief: Weer anderen communiceren het beste als we direct zijn, weinig woorden gebruiken en specifiek vertellen wat we van hen willen.
Werk met wat je ziet, verbeter je interpersoonlijke communicatie
Stel je de mogelijkheden eens voor als je in staat bent de PCM toolbox toe te passen om je interpersoonlijke communicatie te optimaliseren bij: dagelijkse interacties, e-mails, sms'jes, zelfs moeilijke gesprekken. Stel je de verbeteringen in verstandhouding, betrokkenheid en communicatie-effectiviteit voor als je je communicatie kanalen weet aan te passen aan de persoon met wie je communiceert. Een aantal voordelen zijn:
Verander je mindset om een betere leidinggevende te worden
Leren hoe je de communicatie met verschillende persoonlijkheidstypes kunt herkennen en aanpassen op basis van observeerbaar gedrag, is de focus van één van de modules in het PCM Leiderschapsprogramma.
In deze module leren leidinggevenden hoe zij:
Neem vandaag nog contact met ons op wanneer je meer wilt weten over hoe PCM leiders, teams en organisaties helpt om het cruciale kruispunt tussen communicatie en persoonlijkheid te herkennen en te maximaliseren.
Waarom kiezen voor het PCM Leiderschapsprogramma?
Mensenkennis is de belangrijkste onderscheidende factor in leiderschap: iedereen kunnen bereiken, betrekken, conflicten oplossen en motiveren zijn essentiële leiderschapsvaardigheden. Leiders van vandaag dienen hun zelfbewustzijn en veerkracht te ontwikkelen om succesvol te kunnen zijn in een zeer diverse, wereldwijde en virtuele omgeving.
Het PCM Leiderschapsprogramma is een verzameling van modules die je vanuit het Process Communication Model® kunt toepassen om de meest voorkomende en belangrijkste leiderschapsuitdagingen op te lossen.
Senior leidinggevenden zullen beter begrijpen hoe hun eigen persoonlijkheid hun rol en prestaties als leider beïnvloedt, hoe communicatie- en motivatiestrategieën kunnen worden aangepast om de bijdrage van alle persoonlijkheidstypes op de werkplek te maximaliseren en hoe persoonlijkheids-verschillen het beste kunnen worden gemanaged op strategisch niveau.
Nieuw gepromoveerde leiders en leiders op middenniveau zullen cruciale sociaal-emotionele en communicatiecompetenties leren toepassen om hun effectiviteit te verbeteren bij een breed scala aan leiderschapsuitdagingen, zoals communiceren voor meer impact, het managen en motiveren van prestaties, omgaan met miscommunicatie en conflicten, het opbouwen van vertrouwen en betrokkenheid, en zelfzorg.
Wij kunnen je helpen om jouw persoonlijke ontwikkeling op het gebied van leiderschapsontwikkeling te beoordelen en het juiste programma voor jouw doelen vast te stellen. Neem vandaag nog contact met ons op via: https://www.bsmartcommunication.nl/contact
Monique Bruil
PCM® Trainer & Coach / LOD® Master Trainer
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/leadership-mindset-shift-4-respond-to-what-you-see-not-what-you-know/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat