Waarom is er een kloof tussen moed en veiligheid?
Veel van onze klanten komen naar ons toe omdat ze willen dat hun leiderschap verbetert, hun teams beter presteren en hun bedrijfscultuur sterker wordt. De meeste van hen delen dezelfde zorg:
"Onze CEO, directeur of teamleider zegt dat we onze mening moeten geven, nieuwe ideeën moeten aandragen en de visie moeten uitdagen. Maar wat ze niet begrijpen, is dat veel mensen binnen onze organisatie zich daar helemaal niet veilig bij voelen."
Waarom ontstaat er een kloof tussen wat er van mensen wordt verwacht en de werkelijkheid?
Moed of veiligheid: wat komt eerst?
Om deze kloof te begrijpen, kijken we naar twee verschillende denkwijzen die veel in teams voorkomen: de "moed-eerst" mindset en de "veiligheid-eerst" mindset.
· We waarderen: initiatief, meningsverschillen, openheid.
· We denken: moed wordt gezien als een belangrijke eigenschap – iemand die zich uitspreekt, toont betrokkenheid.
· Het gedrag: we geven het goede voorbeeld door zelf als eerste onze hun mening te delen, en ze zijn altijd bereid om een open discussie te voeren, inclusief de bijbehorende conflicten.
· We waarderen: ondersteuning, aanmoediging, consensus.
· We denken: empathie wordt gezien als een teken van betrokkenheid – iemand die rekening houdt met de gevoelens van anderen.
· Het gedrag: we geven het goede voorbeeld door anderen eerst te laten spreken, steun te bieden in plaats van meteen tegenspraak, en achter de schermen te helpen waar nodig.
Beide mindsets zijn waardevol, maar de grote vraag is: welke komt eerst?
Het is heel menselijk om onze eigen denkwijze op anderen te projecteren. We gaan er vaak vanuit dat anderen de wereld op dezelfde manier zien en dat ze dezelfde waarden en behoeften hebben. Waardoor het onbedoeld mis kan gaan.
· Moed-eerst mensen begrijpen niet waarom iemand niet meteen zijn of haar mening deelt of zich niet uitspreekt.
· Veiligheid-eerst mensen kunnen moeilijk begrijpen hoe iemand niet ziet dat hun gedrag anderen ongemakkelijk kan maken.
Het probleem? Beide groepen verwachten dat de ander als eerste actie onderneemt.
“We kunnen geen echte teamcohesie opbouwen als we niet openlijk kunnen discussiëren.”
“We kunnen pas risico's nemen als we ons veilig voelen.”
Beide uitspraken zijn excuses en niet waar. Als je wacht tot de ander de eerste stap zet, hoe kun je dan ooit een veilige of moedige cultuur opbouwen?
De oplossing is vaak het tegenovergestelde van je eerste intuïtie:
· Moed-eerst mensen: stop met alleen moedig zijn en begin met het bevorderen van psychologische veiligheid.
· Veiligheid-eerst mensen: stop met alleen maar veiligheid te bieden en toon ook moed.
Leiders onderschatten vaak hoeveel het vraagt om daadwerkelijk verandering te realiseren.
1. Stop met zoveel praten.
Wees niet altijd degene die zijn of haar mening deelt. Stilte creëert ruimte voor anderen om zich uit te spreken zonder dat ze constant onderbroken worden.
2. Vraag naar gevoelens.
Vraag vaker hoe mensen zich voelen in plaats van alleen te vragen wat ze denken. Vragen als “Hoe voel je je hierover?” zorgen ervoor dat mensen zich gehoord voelen, wat de veiligheid bevordert.
3. Erken moed.
Wanneer iemand met een veiligheid-eerst mindset zich uitspreekt, besef dan dat dit voor hen veel meer moed vergt dan voor jou. Zeg bijvoorbeeld: "Dank je wel dat je je hebt uitgesproken." of "Ik weet dat het niet makkelijk is om je uit te spreken, en ik waardeer het enorm."
4. Vraag door.
Stel vervolgvragen om echt te begrijpen hoe iemand zich voelt of denkt. Dit toont aan dat je geïnteresseerd bent in hun perspectief en niet alleen in je eigen visie.
5. Wees een bondgenoot.
Bescherm de ruimte voor degenen met een veiligheid-eerst mindset die de moed hebben om zich uit te spreken. Als iemand hen onderbreekt of afwijst, gebruik dan je invloed om dat gedrag tegen te houden.
6. Zoek een verantwoordelijkheidspartner.
Vind iemand met een veiligheid-eerst mindset die je kan helpen om je gedrag in de gaten te houden en je constructieve feedback te geven.
1. Stap in de schoenen van moed-eerst mensen.
Mensen met een moed-eerst mindset waarderen assertiviteit en tegenspraak. Door je uit te spreken, geef je hun iets wat ze nodig hebben: openheid en uitdaging.
2. Test de wateren.
Toon moed door je angsten te delen en steun te vragen. Zeg bijvoorbeeld: "Ik heb een idee, maar ik ben een beetje nerveus over hoe het zal worden ontvangen. Kun je beloven dat je naar me luistert voordat je reageert?"
3. Pas je verhaal aan.
Veiligheid-eerst mensen kunnen kritiek soms zien als een teken dat ze niet gewaardeerd worden. Moed-eerst mensen zien een open debat echter als een manier om respect te tonen.
4. Geef niet op.
Mensen met een moed-eerst mindset waarderen doorzettingsvermogen. Blijf je uitspreken en blijf vragen om gehoord te worden. Net zoals zij veiligheid moeten bevorderen, moet jij moed blijven tonen.
5. Zoek een verantwoordelijkheidspartner.
Vind een moed-eerst partner die je ondersteunt, je helpt je behoeften te uiten en je verantwoordelijk houdt voor je bijdrage.
In sommige gevallen, vooral wanneer er sprake is van machtsverschillen of misbruik van macht, kan het uitspreken van je mening gevaarlijk zijn. Er kunnen ongeschreven regels zijn over wat wel en niet bespreekbaar is, en sommige mensen die een risico namen om zich uit te spreken, kunnen daar hard voor worden gestraft.
Deze situaties zijn complex en pijnlijk, en moeten niet gebagatelliseerd worden. Ze vereisen diepgaande systemische veranderingen.
Vanuit het werken met organisaties blijkt vaak dat de intenties van de mensen en leiders goed zijn. Ze willen betere teams, betere prestaties en een gezonde cultuur. Maar ze zijn zich vaak niet bewust van de impact van hun gedrag op anderen, of wat ze kunnen doen om de situatie daadwerkelijk te veranderen.
Mocht je hier eens verder over willen sparren, neem dan gerust contact met mij op of bekijk onze mogelijkheden op www.thecompassionacademy.nl
Monique Bruil
The Compassion Academy
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/courage-vs-psychological-safety-which-comes-first-for-high-performing-teams/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat