Veel leiders hebben geleerd dat vertrouwen de basis is voor gezond conflict. Mijn collega Nate Regier ontdekte dit voor het eerst in De Vijf Disfuncties van een Team van Patrick Lencioni, een van de boeken die zijn professionele reis het meest heeft beïnvloed. Maar wat als het andersom is? Wat als conflict juist het vertrouwen opbouwt?
Veel teams en leiders die met ons werken, ervaren een blokkade in hun proces wanneer het op conflicten aankomt. Ze hebben hard gewerkt aan vertrouwen, maar zodra er conflicten ontstaan, lijkt het mis te gaan. Mensen vermijden conflicten, of ze escaleren volledig. Het resultaat? Ze blijven vastzitten en kunnen niet doorstromen naar de belangrijke zaken zoals: betrokkenheid, verantwoordelijkheid en echte resultaten. Herken je dit?
Het is dan ook logisch dat deze leiders denken dat het probleem ligt in het gebrek aan vertrouwen binnen hun team. Ze veronderstellen dat het onvermogen om op een gezonde manier met conflicten om te gaan betekent dat er nog niet genoeg vertrouwen is opgebouwd. Maar hoewel dit intuïtief lijkt, is het misschien niet helemaal juist.
Onze ervaring en onderzoeken, hebben ons tot de volgende theorie gebracht: wat als conflict juist voorafgaat aan vertrouwen?
Waarom wij geloven dat conflict eerst komt
Conflict is waar vertrouwen ontstaat of verbroken wordt.
Denk eens aan deze uitspraken:
· "Waarom zei zij dat niet rechtstreeks tegen mij? Ik vertrouw haar nu niet meer."
· "De laatste keer dat ik het ter sprake bracht, werd ik onderbroken. Dus ik vertrouw hem niet."
Vertrouwen is gemakkelijk wanneer er geen conflict is. Maar zodra er verschillen van mening of spanningen ontstaan, blijkt de manier waarop we ermee omgaan bepalend voor het vertrouwen dat we in elkaar hebben. Hoe we conflict aangaan, kan het vertrouwen versterken of juist beschadigen.
Conflict begint bij mijzelf.
Conflict is een vaardigheid die je kunt leren. Het gaat niet per se om het vertrouwen in de ander, maar om je eigen vermogen om op een gezonde manier met conflict om te gaan. Iedereen kan positief conflict aangaan, ongeacht de reacties van de ander. Als we wachten tot de ander "klaar is" voor conflict, komt het juiste moment misschien nooit.
Waarom conflict geen test van vertrouwen moet zijn
Veel mensen zien conflict als het testen van vertrouwen: "Conflict is moeilijk en ongemakkelijk, dus we kunnen pas conflicten aangaan als we elkaar echt vertrouwen." Dit zorgt ervoor dat we een disfunctionele relatie ontwikkelen met conflict. Het laat zien dat we een verkeerd idee hebben van hoe we met conflict om zouden moeten gaan.
Als we wachten tot we genoeg vertrouwen hebben voordat we een conflict aangaan, verliezen we uit het oog dat we eerder onszelf moeten vertrouwen in de situatie. Pas als we in staat zijn om onszelf vertrouwen te geven een conflict op een gezonde manier aan te gaan, kunnen we de eerste stap zetten.
Goed conflict creëert vertrouwen
Conflict is niets meer of minder dan de energie die ontstaat uit het verschil tussen wat we willen en wat we ervaren. Hoe we die energie gebruiken, bepaalt of we vertrouwen opbouwen of dat we in drama terechtkomen.
Conflict is een natuurlijk onderdeel van diversiteit. Wanneer we conflict omarmen, omarmen we ook diversiteit. Conflict is dus niet iets om te vermijden, maar een brug tussen compassie en verantwoordelijkheid. Het is een middel om verbindingen te versterken en resultaten te behalen - en het bouwt vertrouwen op.
Helaas zijn veel leiders nooit getraind in het voeren van positief conflict. Ze hebben vaak negatieve ervaringen met conflict gehad, of hebben rolmodellen gehad die conflict als een probleem zagen. Daarom is het voor hen moeilijk om conflict te zien als iets dat kan bijdragen aan de teamdynamiek.
Positief conflict werkt alleen als er een veilige, nieuwsgierige en consistente omgeving is waarin mensen zich vrij voelen om verschillen en meningsverschillen te bespreken. Onze bewezen methode Compassionate Accountability® helpt teams deze conflictvaardigheden te ontwikkelen, zodat ze zelfs in de moeilijkste gesprekken elkaar kunnen blijven vertrouwen.
Heeft jouw team een standaard werkwijze voor conflict?
De meeste teams hebben duidelijke richtlijnen voor procedures, deadlines en vergaderingen, maar zelden voor conflict. Dit is vreemd, want conflict gebeurt altijd. Het hoort bij de dynamiek van elke groep, dus waarom zou je geen duidelijke richtlijnen hebben voor hoe je hiermee omgaat?
Teams hebben een conflict-kader nodig om vertrouwen op te bouwen.
Positief conflict gebeurt niet vanzelf. Het is een vaardigheid die je kunt leren. Wij hebben een kader voor positief conflict ontwikkeld, die expliciet, herhaalbaar en effectief is. Als teams deze methode leren en toepassen, weten ze precies wat ze kunnen verwachten en worden er duidelijke grenzen gesteld aan het gesprek, waardoor verrassingen en misverstanden verminderd worden.
Onze aanpak beantwoordt de twee belangrijkste vragen die mensen zich stellen als ze bepalen of ze elkaar kunnen vertrouwen:
Als jouw team moeite heeft met het opbouwen van vertrouwen, kan het probleem liggen in de manier waarop jullie conflicten aanpakken.
Wil je de positieve conflictvaardigheden in jouw team ontwikkelen?
Als je echt een cultuur van compassievolle verantwoordelijkheid wilt opbouwen, waarmee je positief conflicten kunt aangaan en vertrouwen kunt versterken, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
Positieve groet,
Monique Bruil
The Compassion Academy
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/want-more-trust-have-better-conflict/?utm_source=Next+Element+Blog&utm_campaign=2feebbe6ef-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_838a9bf6ce-25c65a5d4e-%5BLIST_EMAIL_ID%5D
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat