Zo communiceer je met mensen die controlerend en te kritisch zijn
Zo communiceer je met mensen die controlerend en te kritisch zijn
Sommige mensen worden vanuit stress overdreven kritisch over het werk en de resultaten van anderen. Ze hebben een obsessie voor tijd, netheid, orde en eerlijkheid en raken gefrustreerd terwijl ze alles en iedereen proberen te controleren. Vaak zien ze niet in dat ze anderen daarmee juist wegjagen. Ze realiseren misschien wel naleving van hun bange, onzekere werknemers en collega's, betrokkenheid creëren ze NIET.
Praktijkvoorbeeld: moeder, zoon en huiswerk
Het is examenjaar mavo. Na twee coronajaren is een puber helemaal klaar met school en heeft geen zin om te leren. Hij klaagt, begint laat met leren en is liever bezig met leuke dingen, zoals afspreken met vrienden, sporten, chillen. Zijn moeder weet dat hij met de mentor heeft afgesproken dat hij beter gaat plannen zodat hij er alles aan doet om te slagen voor zijn examen. Ze merkt dat hij nog steeds te laat begint met leren, met onvoldoendes als gevolg. Dagelijks vraagt ze hem meerdere malen per dag naar zijn planning. Als hij afspraken niet nakomt bekritiseert ze zijn houding en gedrag. Ze wil graag helpen maar voelt zich machteloos, snapt niet waarom hij zijn afspraken niet nakomt en niet inziet hoe belangrijk het is dat hij tijdig moet gaan leren. Het resultaat van haar goed bedoelde gedrag? De jongen voelt zich niet geaccepteerd en vertoont nog meer ‘rebellerend’ gedrag. Moeder snapt niet wat ze moet doen om tot haar zoon door te dringen. Ze voelt zich machteloos, is verdrietig en projecteert haar frustratie en verdriet wederom op haar zoon. Ze wil zo graag helpen, maar haar overcontrolerende gedrag heeft een negatief effect. Haar zoon wil nu helemaal geen hulp meer. Ze wordt uitgenodigd los te laten en te leren vertrouwen. En mag inzien dat een klankbord zijn helpt en vaak ook gewaardeerd wordt, maar dat ongevraagd advies geven en overcontroleren juist averechts werken.
De achtergrond van overcontroleren
Overcontrolerende mensen hebben behoefte aan positieve erkenning voor hun harde, productieve werk en hun kostbare tijd. Wanneer zij deze erkenning niet positief krijgen, proberen ze deze op een negatieve manier alsnog te realiseren. Dat gebeurt door kritiek te leveren op het werk en de tijdsstructuur van anderen. Wat zij zich niet realiseren is dat mensen over het algemeen niet dom en lui zijn. Het echte probleem is dat niemand een ander kan controleren, of de gebeurtenissen om hen heen. Hoe meer je het probeert, hoe gefrustreerder je raakt.
Tips voor communicatie bij overcontroleren
- Vraag regelmatig naar de ideeën en analyses van de overcontroleerder. Wees proactief, wacht niet tot ze in het diepe duiken.
- Vraag toestemming voor hun tijd en plan het wanneer mogelijk. Dring nooit binnen en eis niet dat ze alles laten vallen voor jouw noodgeval.
- Bevestig hun harde werken, geef specifiek aan wat hij/zij heeft bereikt en hoe het de efficiëntie, productiviteit of voortgang van een doel heeft verbeterd.
- Geef hen alle informatie die ze nodig hebben om hun werk te doen. Hou geen informatie achter, dit wordt ervaren als een belediging voor hun intelligentie en ontneemt het vermogen te plannen.
- Blijf bij de feiten. Vermijd koetjes en kalfjes met veel emotie.
- Breng hen indien mogelijk vooraf op de hoogte van een wijziging in de plannen. Overcontrolerende mensen houden vaak niet van verrassingen.
Dit blog is deel één in een serie over hoe te communiceren met mensen die stress ervaren. De tips helpen je om gezond te blijven communiceren op het moment dat anderen zich opvallend gedragen. Lees ook mijn blog Zo communiceer je met mensen die manipuleren en negatief drama creëren en Zo communiceer je met mensen die op kruistocht gaan en willen overtuigen om te ontdekken waarom mensen doen wat ze doen onder stress. En hoe je een positief verschil maakt met communicatie.
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/communicate-controlling-people/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”









