Heb je ooit geprobeerd je uit te spreken en ging het niet goed? Was het contraproductief of viel het helemaal dood? Hoe heeft die ervaring jouw gevoel van eigenwaarde en betrokkenheid op het werk beïnvloed?
De risico's wanneer werknemers zich niet uitspreken
Wanneer werknemers zich om wat voor reden dan ook niet uitspreken, veroorzaakt dat grote problemen. Echte kwesties worden niet aan het licht gebracht, probleemoplossing wordt belemmerd, en potentiële risico's blijven te lang onopgemerkt. Onderzoeken onthullen vaak dat iemand iets kritieks wist en probeerde zich uit te spreken, maar werd genegeerd of niet serieus werd genomen.
Waarom spreken werknemers zich niet uit?
Het creëren van een cultuur waarin mensen bereid zijn zich uit te spreken en serieus worden genomen, is een uitdaging. Megan Reitz en Amy Edmonson hebben onlangs deze kwestie verkend in een artikel dat is gepubliceerd in de Harvard Business Review. Ze identificeerden verschillende factoren die mensen beletten zich uit te spreken.
Een obstakel is dat leiders zich er niet van bewust zijn. Mensen die in een positie zijn om een verschil te maken, zijn zich niet bewust van het probleem. De oplossing is om anders te luisteren en aandacht te besteden aan de nuances van wat er aan de hand is. Van onbewust naar bewust worden vereist een nieuw soort luisteren.
Vijf manieren waarop nieuwsgierigheid je leiderschap kan versterken – link blog week 47
Een ander obstakel is twijfel en een interne dialoog. Wanneer mensen zich uitspreken en een negatieve reactie krijgen, kunnen ze hun eigen waarde in twijfel trekken of zichzelf contraproductieve verhalen vertellen over wat er is gebeurd. Ze kunnen zich onveilig voelen of gebrek aan vertrouwen en vaardigheden hebben om te volgen en de nauwkeurigheid van hun aannames te controleren. Of ze kunnen anderen de schuld geven, in de veronderstelling dat zij niet verantwoordelijk zijn voor wat er daarna gebeurt. Van twijfel naar assertiviteit vergt een nieuw soort communicatie.
De derde barrière die Reitz en Edmonson beschrijven, is dat leiders te druk zijn en zich alleen op korte termijn, taak gerelateerde gesprekken concentreren. Als gevolg daarvan geven ze geen prioriteit aan de soorten gesprekken die psychologische veiligheid, vertrouwen en gezonde verantwoordelijkheid kunnen opbouwen. Van een focus op korte termijn taken naar een evenwichtige focus op zowel resultaten ALS relaties vereist een nieuw soort conflict.
Conflictoplossing is de nieuwe onmisbare vaardigheid voor leiders – link blog wk 48
Hoe conflict kan worden gebruikt voor productiviteit en innovatie- link blog wk 49
Hoe culturen te bouwen waar werknemers zich uitspreken
Het begrijpen van de dynamiek is geweldig, maar wat doen we er mee? Hoe veranderen we dingen? De auteurs bieden een paar basisrichtlijnen voor hoe je betere gesprekken kunt voeren om mensen te helpen zich uit te spreken. Maar, zoals zoveel van wat tegenwoordig aan leiders wordt gepresenteerd, richt het zich meer op het identificeren van de problemen dan op hoe ze op te lossen met praktische toepassingen. Echte verandering vereist het leren en consistent toepassen van nieuw gedrag binnen een verantwoordelijke gemeenschap.
De echte oplossing voor het opbouwen van gezonde, bloeiende, inclusieve culturen is het leren aan leiders van een nieuw soort luisteren, een nieuwe soort communicatie en een nieuw soort conflict. Wanneer leiders leren om op een productievere manier te luisteren, communiceren en omgaan met conflict, beginnen de dingen te veranderen.
Onze oplossing is Compassievolle Verantwoordelijkheid; de praktijk van het aantonen dat mensen waardevol, capabel en verantwoordelijk zijn in elke interactie. We hebben een bewezen methode om leiders te helpen de vaardigheden te leren en toe te passen waar het het belangrijkst is. 94% van onze klanten zegt dat onze methode superieur is aan elk ander conflict-/communicatiemodel dat ze hebben geprobeerd.
Uiteraard zijn we hier enorm trots op! Mocht jij hier meer over willen weten, neem dan gerust eens contact met ons op. We helpen je graag.
Compassievolle groet,
Monique Bruil
Artikel van Nate Regier, https://nextelemstage.wpengine.com/resources/blog/how-to-build-a-culture-where-people-speak-up/
“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”
Wil je meer weten over onze diensten? Wij vertellen je graag persoonlijk wat BSmart Communication voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen. Neem gerust contact met ons op.
Alle rechten voorbehouden | BSmart Communication B.V.| Privacy | Algemene voorwaarden | Website door Frank Brinks Online resultaat